به گزارش هنرآنلاین، قاسم خسروی مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت ارشاد در دومین روز نشست‌ چشم انداز تئاتر استان‌ها که با حضور معاونان هنری ادارات کل استان‌ها در هتل باباطاهر تهران طی سخنانی درباره بحث واگذاری تصدی گری مراکز هنری گفت: در این رابطه چند مبنای قانونی وجود دارد. منتها قبل از آن باید بدانیم که اکنون نزدیک به 630 مجتمع یا مرکز فرهنگی داریم که از بین آنها 41 مجتمع دارای تشکیلات مصوب است یعنی دولت آنها را به رسمیت می‌شناسد و اعتبار دارند اما سایر مجتمع‌ها با وجود فعالیت سالیانه، تشکیلات ندارند.

وی در ادامه یادآور شد: ما در تعجبیم که چطور این مجتمع‌ها تاکنون بدون نیرو، نگهبان، خدمات و ... کار کرده و حتی گروه‌های نمایشی و هنری‌شان نیز رضایت داشته‌اند. دولت اکنون تکلیف کرده که این مجتمع‌ها به بخش غیردولتی واگذار شوند.

خسروی با اشاره به اینکه به استثنای ششصد و اندی مجتمع مذکور، نزدیک به 200 پروژه نیز نیمه کاره رها شده، گفت: اگر به همین روند پیش رویم شاید تا پنجاه سال بعد این‌ها هم به سرانجام نرسد. دولت برای رفع این مشکلات تمهیداتی برای بخش خصوصی اندیشیده تا گروه‌ها هم ضرر نکنند به هرحال هدف همه رضایت مردم است و فعالیت‌های فرهنگی ـ‌هنری از آن دست فعالیت‌هایی است که نه صرف اقتصادی دارد و نه کسی داوطلب آن می‌شود.

وی با ارائه راهکارهایی درباره اجاره و خرید خدمات و واگذاری مدیریت‌ها، گفت: وزارت ارشاد هیچ اصراری ندارد که کدام مجتمع اجاره داده شود، تصمیم گیر ما نیستیم، کمیسیون راهبری هر استان تصمیم می‌گیرد. ما تاکنون 100 واگذاری مجتمع داشتیم که از این بین 80 مجتمع اجاره داده شده و متقاضی دیگری موجود نیست. بنابراین، این بحث درآمدزایی ندارد و راه حل دومی که می‌ماند واگذاری مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری به انتخاب خود استان‌ها گذاشته‌اند، توضیح داد: به دنبال ساماندهی بهتر اوضاع هستیم، دولت بر اساس ماده قانون مشخص برای واگذاری پیشنهاد می‌دهد چرا که نتیجه‌اش بهتر از اجاره دادن مجتمع‌ها است. الان از مسئولان می‌خواهیم که برای مجتمع خود مثل کاری که تبریز انجام داده کتابچه کوچکی تهیه کنند و اطلاعات راجع به مجتمع و هزینه‌ها و درآمدهایش را در آن ارائه دهند.

خسروی در ادامه گفت: واگذاری مدیریت اولین پیشنهاد ما است. نخستین چیزی که آیین نامه می‌گوید اهلیت متقاضی است؛ چنین چیزی باید مشخص شود و کمیته تعیین صلاحیت آن را مشخص کند.