به گزارش هنرآنلاین، کریم جشنی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد اظهار کرد: خوانش‌های "خاموشی دریا" به خوانش‌گردانی محمدرضا علوی، "هذیان دو نفره" به خوانش‌گردانی سارا کشمیری، "دردسرهای مرد مرده" به خوانش‌گردانی مصطفی داوطلب، "روزی نه مثل هر روز" به خوانش‌گردانی رضا عربشاهی، "حساب پرداخت نمی‌شه" به خوانش‌گردانی مبین عطاری، "سوپ بوقلمون" به خوانش‌گردانی آرمین حسن‌زاده، "سرو" به خوانش‌گردانی مصطفی جلالی، "آن سوی رنگی ذهن" به خوانش‌گردانی سارا رستمی، "پا برهنه در پارک" به خوانش‌گردانی منصوره داوری‌نژاد و "دختر یانکی" به خوانش‌گردانی پیام کاویان‌جم به طور قطعی به این جشنواره راه‌یافته‌اند.

وی ادامه داد: لیست اسامی آثار راه‌یافته به این جشنواره هنوز کامل نشده و احتمالا این لیست تا ٢٤ ساعت آینده نهایی می‌شود اما ١٠ اثر نام برده شده به ترتیب بیشترین نمره را از بازبینان کسب کرده‌اند و به طور قطعی در این جشنواره حضور خواهند داشت.

 دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد عنوان کرد: این جشنواره از ٣٠ تیر ماه تا دوم مرداد ماه در سالن‌های اصلی، بهار و عروسکی تئاترشهر برگزار خواهد شد و داوری آثار را رضا احمدی، آرش خیرآبادی و مرتضی ملتجی برعهده خواهند داشت.

وی با اشاره به این که بلیت هر خوانش به قیمت ٥ هزار تومان به فروش خواهد رسید، بیان کرد: برای هر اثر دو خوانش در نظر گرفته‌ایم که خوانش اول برای عموم و خوانش دوم برای عموم و داوری خواهد بود.

جشنی گفت: برای حضور در این جشنواره بیش از ٧٠ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد، ٦٦ اثر از روز ١٩ تا ٢٢ تیر ماه توسط مهدی سیم‌ریز، معین محب علیان و عباس طاهری مورد بازبینی قرار گرفتند و باقی آثار نیز بنا به دلایلی مانند آماده نبودن از حضور در جشنواره انصراف دادند.

وی اضافه کرد: برای بازبینان جشنواره فرم چند بخشی در نظر گرفته شد و از هرکدام از بازبینان خواسته شد تا به صورت جداگانه به آثار نمره بدهند، در نهایت نمره تمامی بازبینان تجمیع شد و به صورت نمره‌ای از ١٠٠ در قالب کارنامه‌ای آماده شد و با توجه به آن آثار راه یافته به جشنواره مشخص شدند.

دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد با بیان این که ٥٠ درصد آثار متقاضی حضور در این جشنواره از نمایشنامه‌های بومی  و ٥٠ درصد دیگر از نمایشنامه‌های خارجی بود، اظهار کرد: در نظر داریم نویسندگان بومی جشنواره را در صورت تمایل به واحد نمایش صدای خراسان رضوی معرفی کنیم تا با توجه به نیازهای آن سازمان طرح‌های خود را ارائه کنند و در صورت تایید، این طرح‌ها توسط این نویسندگان بومی در قالب نمایش‌های کوتاه و بلند نگارش شوند و در سازمان ذکر شده تولید شوند.

وی عنوان کرد: ویژگی منحصر به فرداین دوره از جشنواره، قرار دادن دو فرصت داوری برای گروه‌های راه یافته به جشنواره است که می‌توانند آثار بقیه گروه‌های حاضر در جشنواره را داوری کنند و در پایان برگزیده این بخش داوری هم جایزه خود را دریافت خواهد کرد، این بخش داوری هیچ ارتباطی به داوری اصلی جشنواره نخواهد داشت.

جشنی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره سیزدهم قرار دادن اساتیدی راهنما از با تجربه‌های نمایش استان در کنار متقاضیان شرکت‌ در جشنواره بود که گروه‌ها با انتخاب خود یکی را از این افراد را انتخاب می‌کردند و از تجارب این افراد بهره لازم را می‌بردند.

وی بیان کرد: اطلاعات هنرمندان حاضر در جشنواره نمایشنامه‌خوانی در بخش‌های مختلف جمع‌آوری شده و برای آن‌ها برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های آموزش، هدایت هنری و ... در نظر خواهیم گرفت.

دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد اظهار کرد: در بخش جنبی جشنواره احتمالا چند اثر با موضوع‌های رضوی، مشهد شهر بهشت و مشهد ٢٠١٧ خوانش خواهد شد.

کریم جشنی گفت: جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد یکی از جشنواره‌هایی است که اصحاب نمایش مشهد به آن افتخار خاصی می‌کنند چون ابداع کننده برگزاری آن در کشور بوده‌اند.