سرویس استان های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین جشن قلم که شب گذشته با حضور اهل قلم و اهل دل در تالار سبز فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، با این توضیح که هنرمندان و فرهیختگان پیش قراولان شعر و ادبیات هستند، افزود: نویسندگان، شعرا، هنرمندان و ادبا، برای مانایی زبانی که مدیون بسیاری از اهالی اندیشه است، همه در حال جنگ هستند.

بهزاد مریدی، فردوسی بزرگ را پیشانی ادبیات عنوان کرد و افزود: اهالی قلم هم دل هایی سخن پذیر دارند و هم سخنانی دلپذیر دارند.

مریدی در عین حال تاکید کرد: فقط نباید به دنبال سخنان دل پذیر و گوش هایی که بشنوند بود، چراکه باید دل را گسترانید و اجازه داد شنونده ای نیکو باشیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهل قلم فارس در ادامه گفت: واژگان در دنیای سرشار از ارتباطات بسیار هستند، اما گوش ها اندک شدند و خوانندگان بسیارند.

وی تفاوت زبان فارسی را بسیار دانست و افزود: اهل دلیم و دل معانی بسیار دارد؛ دل همان جان، روح و قلب است و بسیار واژگانی وجود دارند که جایگزین آن دل هستند؛ در کدام زبان می توان یافت که دل اینچنین معانی متفاوتی داشته باشد.

وی در عین حال واژه "من" را هم از این قاعده مستثنی ندانست و یادآور شد: مولانا هنگامی که "من نه منم، که من منم" را سرود، هیچگاه نمی اندیشید که همه مترجمان عالم را از ترجمان آن عاجز می کند؛ در کدام زبان این "من های" متفاوت را می توان اینچنین جست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه همه باید پاس دارنده زبان اصیل فارسی باشیم، گفت: درعین حال نمی توان دل های گوناگون را بدین صورت با معانی گوناگون در زبانهای دنیا پیدا کرد.

گفتنی است، در ادامه این برنامه شعرا به خوانش پرداختند و موسیقی و قصه خوانی انجام گرفت. درحالی که در انتها از مسئولان انجمن های ادبی شیراز و فارس نیز تجلیل شدند.

الهه بهرامی