سرویس استان‌های هنرآنلاین: در این آیین که با حضور چهره‌هایی نظیر یدالله طارمی، کاووس حسن لی، جمال زیانی و غلامعلی خوشبخت، مرضیه اوجی، غزال وصال و ... برگزار شد پس از ادای احترام حاضران به مقام خواجه حافظ شیرازی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با ادای احترام به خاندان نورانی وصال که مقبره‌ای در جوار آرامگاه حافظ دارند خواستار توجه ویژه به این خاندان و موزه و گنجینه آنان در شهر شیراز شد و به بهانه روز گرامیداشت قلم موضوع موزه نورانی وصال را پیش کشید و گفت: این موزه که در حال حاضر در خیابان قصردشت نرسیده به پل معالی آباد قرار دارد به نظر می‌رسد آنچنان شایسته و بایسته در دستان اهل قلم نیست.

مزین ساختن خیابانها به نام مفاخر شیراز

بهزاد مریدی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود این موزه محفل ادبا و شعرا باشد از علاقه‌مندان این خاندان خواستار تبدیل این موزه به محلی برای گردهمایی ادیبان و فرهیختگان شود. وی با توجه به اینکه اکنون موزه و گنجینه نورانی وصال در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار دارد عنوان کرد: اعتقاد داریم دانشگاه علوم پزشکی این مکان را به لحاظ فیزیکی اداره کرده اما به لحاظ مخاطب‌سازی نیاز به تلاش و همراهی بیشتری دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با این پرسش که در طول سال چند بار ادیبان و شاعران توانسته‌اند در موزه نورانی وصال گردهم آیند تاکید کرد: موزه و گنجینه نورانی وصال باید به اهل آن بازگردد. وی اهالی قلم فارس را صاحبان اصلی موزه یادشده دانست و افزود: این موزه باید محفلی برای مترجمین، نویسندگان، شعرا، ادبا و فرهنگوران باشد، بنابراین می‌شود این موزه را به خانه شعر و ادب و موسیقی تبدیل ساخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس نشست‌هایی که تاکنون در این موزه برگزار شده را صرفا در حوزه دانش پزشکی دانست و گفت: با تمام احترامی که برای دانشگاه علوم پزشکی قائلیم اما وصیت نورانی وصال و طاهره صفارزاده به عنوان واقف بر این بوده که این موزه به شعر و ادب اختصاص یابد. حتی اگر این موزه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی باشد، این اجازه داده شود که به خانه شعرا، ادبا، اهل قلم و مفاخر فرهنگی فارس اختصاص یابد.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهل قلم فارس هنگام ادای احترام اهالی فرهنگ و هنر به مقام نورالدین رضوی سروستانی، استاد آواز و موسیقی استان که در گلزار شاعران آرامگاه حافظ آرمیده هم، خواستار قرار گرفتن نام مفاخر استان بر معابر و خیابان‌های شهر شیراز شد و گفت: چرا نباید همچنانی که شورای شهر شیراز خیابانی را به نام استاد دیرین مزین ساخت، خیابانی به نام استاد رضوی سروستانی و یا دیگر اساتیدی که در غربت دارالرحمه شیراز قرار دارند، نگذارد.

بهزاد مریدی

هنرمندان و مفاخر فارس طرف مشورت شورای شهر قرار گیرند

وی با اشاره به اینکه آنچه فرهنگ و ارشاد داشته به نام هنرمندان و ادبا قرار دارد، عنوان کرد: تا جایی که توانستیم در نامگذاری اماکن فرهنگی و هنری از نام مفاخر فارس بهره بردیم، لذا جا دارد از اعضای جدید شورای شهر شیراز بخواهیم این مهم را به اهالی فرهنگ و هنر و ادب واگذار کنند یا طرف مشورت قرار گیرند. زیرا بسیاری از بزرگان داریم که هویت شهر را می‌سازند.

مریدی با اشاره به اینکه جای جای شهر شیراز دارای هویت‌هایی است یادآور شد: در کنار نام نامی شهدای گرانقدر فارس که جان خود را فدای استقلال و امنیت کشور کردند، باید نام بزرگان شعر و ادب و هنر هم یادآوری شود.

وی همچنین خواستار جدی گرفتن قطعه هنرمندان و نام‌آوران شیراز در مکانی مناسب آنان شد و گفت: تمام هنرمندان به گونه‌ای آرزو دارند که در جوار آرامگاه حافظ باشند، اما معذوریت‌هایی اجازه نمی‌دهد این امکان فراهم شود، بنابراین از شورای جدید شهر شیراز درخواست می‌کنیم به این موضوع بپردازند تا این قطعه در فضایی مناسبتر فراهم شود. زیرا قطعه‌ای که در بهشت احمدی شیراز واقع در جاده خرامه در نظر گرفته شده شایسته این مفاخر نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به اینکه گردشگران با دیدن مزار شاعری مانند، حمیدی شیرازی به یاد اشعار و سروده های او خواهند افتاد افزود: این مفاخر هویت شیراز و فارس را به جهانیان ارایه می‌دارند، بنابراین جا دارد در بهترین و زیباترین نقطه شهر شیراز در یکی از بوستان‌های آن مقبره بزرگان و مفاخر ادب، فرهنگ و هنر قرار گیرد.

شیراز فقط به حافظ، سعدی، شوریده و بابافغانی نمی‌بالد

در ابتدای این مراسم، مسئول انجمن اهل قلم استان با اشاره به این آیین گفت: به یمن روز قلم روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی انجمن اهل قلم آغاز به کار کرد.

حسن دهقان با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته گرامیداشت قلم در فارس افزود: امروز ادای احترامی به اهالی قلم می‌شود که در آرامگاه حافظ آرمیده‌اند و در سایه بلند حافظ شیرازی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

وی با اشاره به قرار گرفتن آرامگاه اهلی شیرازی و فرصت شیرازی در جوار حافظیه عنوان کرد:  شیراز فقط به حافظ، سعدی، شوریده و بابافغانی و ... نمی‌بالد چراکه مفاخری هم در دوره اخیر پرچم شیراز را در حوزه ادبیات برافراشته نگه داشته اند.

دهقان روز قلم را نقطه عطفی برای گرامیداشت بزرگان ادب و فرهنگ فارس بیان کرد و افزود: گرد آمدن در گلزار شاعران ادای احترام به بزرگانی است که هریک حق بزرگی بر فرهنگ، ادب و هنر ایران و جهان دارند.

بهزاد مریدی

هدایت رضایی رئیس انجمن موسیقی فارس نیز در پایان این مراسم که تا نیمروز ادامه یافت به ویژگی های اخلاقی و منش رفتاری استاد رضوی سروستانی اشاره کرد و با اشاره به اینکه خود از شاگردان این استاد آواز و موسیقی فارس بوده است گفت: استاد رضوی سروستانی از نادر اساتید موسیقی به شمار می رفت که احترام ویژه ای حتی برای خردسال ترین شاگردان خود قایل بود.

وی با اشاره به متنی که روی سنگ مزار این استاد موسیقی فارس حک شده افزود: ایشان در پایان هر یک از آموزش های خود شاگردان را به خواندن شعر "نادعلی" دعوت می کرد.

در ادامه ویژه برنامه های بزرگداشت روز جهانی قلم در استان فارس، شنبه ١٧ تیرماه جاری آیین افتتاحیه شب های شعر و موسیقی ساعت ١٨ درسالن غزل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می شود. این در حالیست که یکشنبه ١٨ تیرماه ساعت ١٨ ازکتاب "فرهنگ جامعه نیما پژوهی" دکتر کاووس حسن لی رونمایی می شود.

گفتنی است: در گلزار شاعران آرامگاه حافظ چهره‌هایی ادبی و هنری نظیر دکتر مهدی حمیدی شیرازی، دکتر عبدالوهاب نورانی وصال، حسن امداد، دکتر لطفعلی صورتگر، علی محمد مژده، دکتر علیرضا شاهپور شهبازی، دکتر افراسیابی، دکتر جواد مصلح، نورالدین رضوی سروستانی، رصول پرویزی و حمید دیرین آرمیده اند.

الهه بهرامی