به گزارش هنرآنلاین، انجمن فیلم کوتاه شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در ادامه برنامه نمایش هفتگی نمایش فیلم های بلند داستانی، کوتاه و مستند مطرح ایران و جهان؛ نمایشفیلم مستتد "مشق شب"  از ساخته های عباس کیارستمی را در برنامه خود دارد.

در این نوبت اکران بعد از نمایش فیلم؛ جلسه نقد و بررسی نیز برگزار می شود که البته نمایش های فیلم  از این پس به ساعت ١٧ تغیر پیدا کرده و برنامه چهارشنبه ١٤ تیرماه در سینما غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می شود و ورود برای علاقمندان آزاد است.

فیلم مستند "مشق شب" داخل کلاسی که برای ساخت این فیلم چیدمان شده فیلمبرداری شده است. یک میز و دو صندلی که در یک سوی آن عباس کیارستمی نشسته و در سوی دیگر تک تک دانش آموزان که یکی یکی می آیند و از مشق شب می گویند. تقریباً تمامی آنها از این تکلیفها دل خوشی ندارند. یکی می گوید زیاد است و دیگری می گوید پدر و مادرم بی سوادند و نمی توانند در انجام آن یاریم کنند و سومی می گوید تعداد زیاد خواهر و برادرهایم مجالی برای نوشتن باقی نگذاشته است.

فیلم به تشویق و تنبیه در مدرسه اشاراتی دارد که آن اولین بسیار انجام می شود و دیگری به ندرت. در فیلم تنها با یک پدر سخن میگوید که فردی تحصیل کرده و مرفه و سفرکرده به کشورهای بسیار است و می گوید این مشقهای تکراری خلاقیت را از بین می برد و در دیگر کشورها به ابتکار و تفکر و تخیل توجه می شود .