به گزارش هنرآنلاین، فیلم سینمایی "ژانی گَل" (درد ملت) Jani Gal به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جمیل رستمی بعد از گذشت 12 سال از ساخت آن، در ایران هنوز رنگ پرده به خود ندیده است و این کارگردان سینمای ایران تاکنون چندین بار در دولتهای نهم، دهم و یازدهم برای این اثر سینمایی درخواست پروانه نمایش کرده است ولی تا این لحظه با اکران آن موافقت نشده است و جزو فیلم‌های توقیفی سینمای ایران به شمار می‌رود.

اخیرا نامه سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی کشور در مورد بازبینی فیلم‌های توقیفی؛ جمیل رستمی را برای اکران فیلم سینمایی "ژانی گَل" در سینماهای ایران امیدوار کرده است.

جمیل رستمی به همراه یک تیم حرفه‌ای از عوامل سینمای ایران در سال ۱۳۸۴ فیلم سینمایی "ژانی گَل" را بر اساس رمانی به همین نام به قلم استاد ابراهیم احمد ساخت که مسائل انسانی منطقه را به تصویر کشیده است و در جشنواره‌های مختلفی در سطح جهان از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم "پالم ‌اسپرینگز" آمریکا، بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم "فستوریا ـ ستوبال" پرتغال، جشنواره بین‌المللی فیلم "بمبئی" هندوستان، شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم "سالرنو" ایتالیا، جشنواره فیلم "لندن" انگلستان، جشنواره بین‌المللی فیلم "داکا" بنگلادش، جشنواره فیلم "منچستر" انگلستان و ... به نمایش درآمد و توانست جایزه "پلاک طلای" کلوپ روتاری جشنواره بین‌المللی فیلم "سالرنو" ایتالیا و همچنین جایزه بهترین موسیقی فیلم از جشن خانه سینما در ایران را از آن خود کند.

این اثر سینمایی در سال 2008 از طرف کشور عراق به هشتادمین دوره مراسم جوایز سینمایی آکادمی اسکار Oscar معرفی شد.

جمیل رستمی قبل از "ژانی گَل"، فیلم سینمایی "مرثیه برف" را ساخت که در سال 2006 به عنوان نخستین فیلم تاریخ سینمای عراق به هفتاد و هشتمین دوره مراسم جوایز سینمایی آکادمی اسکار معرفی شد.   

جمیل رستمی در سال 1389 فیلم سینمایی "چشم" سومین اثر بلند خود را با استفاده از بازیگران حرفه‌ای و شناخته شده و عوامل سرشناس سینمای ایران ساخت که کاری متفاوت و مدرن در کارنامه کاری‌اش محسوب می‌شود، این فیلم در سال 1390 در سینماهای کشور روی پرده رفت.