سرویس استان های هنرآنلاین: معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: شهر فرهنگی صدرا عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران ٩٦ را دریافت کرد و تفاهم نامه‌ای مابین فرهنگ و ارشاد فارس و شهردار صدرا برای اجرایی شدن طرح‌هایی که از سوی حوزه فرهنگ ارائه می‌شود، منعقد و آیین گشایش و ایجاد مکانی برای دبیرخانه جایزه کتاب ایران در صدرا نیز مصوب شد.

نخستین نشست پایتخت کتاب ایران در شهر صدرا و در دفتر شهردار این منطقه برگزار شد که عباس ملک زاده شهردار صدرا و مهدی امید بخش معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و مدیر اجرایی طرح پایتخت کتاب ایران در فارس و همچنین غلامرضا خوش اقبال کارشناس پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و دبیر علمی طرح پایتخت کتاب ایران با حضور مدیر فرهنگی و مدیر روابط عمومی و همکاران معاون فرهنگی شهردار به بستن قرار دادی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و این شهرداری برای نامزدی شهر صدرا به عنوان "پایتخت کتاب ایران ٩٦ "پرداختند.

نشست یاد شده که با هدف اجرایی شدن "طرح پایتخت کتاب ایران" در شهر فرهنگی صدرا برگزار شد، نتایج قابل توجهی را به دنبال داشت که در ابتدا معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس در خصوص اهمیت مبحث کتابخوانی در استان و جایگاه مهم این طرح مباحثی را مطرح کرد.

امید بخش از جلساتی که در تهران در خصوص نامزدی شهر فرهنگی صدرا به پایتخت کتاب ایران با مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت فرهنگی وزیر انجام شده بود مواردی را عنوان داشت و از استقبال آنها از این طرح خبر داد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس با تمام قوا شهرداری صدرا را با نظارت و ارزیابی طرح‌ها حمایت خواهد کرد و شهرداری صدرا نیز باید یک مکان ثابت برای دبیرخانه پایتخت کتاب صدرا در نظر بگیرد تا همه هماهنگی‌ها از سوی آنها پیگیری شود.

وی افزود: به همین منظور مصوب شد که شهرداری صدرا همه امکانات و توان خود را برای طرح‌هایی که اداره کل فرهنگ به آنها برای اجرایی شدن واگذا می‌کند تا در سطح شهر اجرایی شود و شهرداری بیلبردهایی از شهر صدرا را برای شعار امسال در پایتخت کتاب ایران در شهر صدرا اختصاص دهد.

امید بخش اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرداری صدرا مکانی را از کانون‌های فرهنگی خود برای دبیرخانه پایتخت کتاب ایران در شهر صدرا اختصاص داده که بتوان از آنجا برنامه‌ها و طرح‌های پایتخت کتاب را انجام داد، اداره کل هم موظف می‌شود حمایت خود را از طرح‌ها برای مستند سازی داشته باشد تا بتوان در بهترین شیوه این مهم را به تهران برای نامزدی شهر فرهنگی صدرا به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی کرد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد فارس گفت: ١٥٠ طرح در قالب ترویج کتابخوانی برای سال جاری پیش بینی شده که بخشی از آنان قابلیت اجرا در شهر صدرا را هم دارند.

مهدی امیدبخش در دیدار با شهردار صدرا همچنین خاطرنشان کرد: تلاش استان برای پیوستن شیراز به شهرهای خلاق ادبی و پایتختی کتاب ایران چندسالی است که دنبال می‌شود و آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه شهروندان باید در کسب پایتختی کتاب مشارکت داشته باشند.

وی تاثیرگذاری طرح‌های پیش بینی شده برای ترویج کتابخوانی را مستلزم یاری شهروندان و متولیان کار دانست و گفت: برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای دریافت عنوان پایتختی کتاب ایران به گونه‌ای است که برای سال ١٣٩٧ این انتخاب به سود شهر شیراز رقم بخورد.

معاون فرهنگی ارشاد فارس چنین رویدادی را برای شهر صدرا امتیازی برشمرد که قطعاً می‌تواند حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در احداث کتابخانه، اهدا کتاب به کتابخانه‌های این شهر و آنچه مربوط به حوزه ترویج کتاب است را در پی داشته باشد. وی رقم خوردن پایتختی کتاب شیراز توسط اجرای طرح‌هایی که از آن یاد شد را در شهر صدرا دور از ذهن عنوان نکرد و افزود: ما خوشبین هستیم به این که صدرا این توانمندی را دارد در کسب عنوان پایتختی کتاب ایران یاور شهر ادبی شیراز باشد.

امیدبخش در این دیدار خواستار تشکیل گروهی مشترک از کارشناسان شهرداری صدرا و فرهنگ و ارشاد فارس برای مطالعه زیرساخت‌های صدرا جهت کسب این عنوان شد.

وی همچنین پیرامون ترویج کتاب و کتابخوانی از همکاری مجمع امور صنفی هم خبر داد و افزود: به زودی فروشگاه‌های بزرگ شهر شیراز مجهز به غرفه‌های اهدا کتاب رایگان می‌شوند.

در ادامه شهردار صدرا نیز با ابراز خرسندی درباره اجرایی شدن این چنین طرح‌هایی که سطح فرهنگی و نگاه کتابخوانی را بارور کند، مطالبی را بیان کرد و اعلام داشت: با تمام توان از طرح‌هایی که از سوی اداره کل ارشاد فارس و اهالی فرهنگ و هنر در خصوص کتابخوانی ارائه خواهد شد، حمایت می‌کنیم و با نگاه فرهنگی شهرداری را پبش خواهیم برد و به دنبال آن؛ مراحل اجرایی شدن طرح‌های پایتخت کتاب ایران را در شهر صدرا همراهی خواهیم کرد.

شهردار صدرا هم در این دیدار از پای کار بودن تمامی امکانات این شهر برای پیوستن به پایتختی کتاب ایران خبر داد و گفت: این رویداد برای شهر صدرا اتفاقی خوشایند است زیرا بسیاری از شهروندان صدرا به ویژه دانشجویان از کمبود کتاب و کتابخانه در این نقطه گلایه مند هستند.

عباس ملک زاده نیاز جدی صدرا به کتابخانه را مورد اشاره قرار داد و افزود: با اینکه وضعیت امنیتی شهر صدرا بهتر شده اما هنوز ناهنجاری‌هایی وجود دارد که نیازمند فرهنگ است.

ملک زاده فرهنگسازی را نقطه پیشگیری از ناهنجاری‌ها عنوان و تصریح کرد: در همکاری با فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران این اطمینان خاطر را می‌دهم که شهرداری صدرا تلاش خود را معطوف این کار می‌کند.

وی همچنین از تقاضای زیاد برای احداث کتابخانه در شهر صدرا خبر داد و گفت: شهروندان صدرا چنانچه تمام بودجه عمرانی این شهر هم صرف ترویج کتاب و کتابخوانی شود نگران نخواهند بود.

غلامرضا خوش اقبال دبیر علمی این جشنواره در استان فارس پس از برشمردن اهمیت اجرایی شدن این طرح و اینکه شهردار صدرا با نگاه متفاوت فرهنگی خود مجموعه‌های همراستا را با خود همراه خواهد کرد، بیان کرد: مهم‌ترین عامل انگیزه پایتختی کتاب صدرا، حمایت‌های شهرداری این منطقه است تا بسترهای کتابخوانی در صدرا بیش از پیش محقق شود.

وی از برنامه‌ها و طرح‌های متعددی صحبت کرد که از سوی کارشناسان اداره کل طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی بیان داشت: این طرح‌ها همه در قالب فرهنگ کتابخوانی است و نظارت اجرا را در این طرح‌ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهده خواهد گرفت. دیگر اینکه طرح‌های پایتخت کتاب در سه سطح کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شده و نیازمند اجرایی شدن است و شهرداری می‌تواند در بهترین شرایط در راه اجرایی شدن آنها در شهر صدرا، این مهم را به میدان عمل نزدیک‌تر کند.

دبیر علمی جشنواره پایتخت کتاب ایران گفت: ساخت یک کتابچه از عناوین فعالیتها و برنامه‌های طرح پایتخت کتاب ایران در اداره کل با نظارت کامل برنامه ریزی شده است که تا به امروز نگاهی ویژه به این مهم داشته است.

الهه بهرامی