سرویس استان های هنرآنلاین: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه‌های جشنواره سراسری قرآن و هنر دانشجویان با عنوان "شهود قدسی" که به همت جهاد دانشگاهی فارس و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در شیراز برپا شده است، گفت: سال گذشته برای نخستین بار کارهای اولیه این جشنواره را در شیراز مشاهده کردیم که بسیار فوق‌العاده بود و همان‌هایی بود که ما به دنبال آن بودیم.

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی افزود: در استان‌های دیگر ما مباحث قرآن و هنر را تحت عنوان انتقال مفاهیم قرآن و عموماً مفاهیم دینی با زبان هنر مطرح کردیم اما بسیاری از استان‌ها این مسئله را نگرفتند و یا اینکه کار کمتری ارائه دادند.

وی اظهار کرد: آثاری که سال گذشته در اینجا مشاهده شد، زمینه این کار را در شیراز تداعی می‌کرد، ضمن اینکه وجود اساتید و هنرمندانی چون خالصی (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس) نشان می‌داد که در این زمینه می‌توان حساب بیشتری بر روی شیراز و فارس باز کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه اولویت این معاونت بر روی چنین کارهای هنر قرآنی است، گفت: این هنرهای قرآنی مقدمه‌ای برای ساخت فیلم، انیمیشن، قصه و ادبیات قرآنی و سایر چیزهایی که خمیرمایه برخی از نگاه‌های هنری است، می‌شود.

وی بیان داشت: سال گذشته در اینجا مطلبی عنوان شد تحت این عنوان که شیراز می‌تواند قطب هنرهای قرآنی کشور باشد که این مسئله کم‌تر جدی تلقی شد و هنرمندان این خطه نشان دادند که می‌توانند این عنوان را داشته باشند.

حشمتی با بیان اینکه ما از این روند کاملاً راضی هستیم، گفت: البته این روندها زمانی ادامه می‌یابد که آموزش‌ها و کارگاه‌های مختلف را برپا کرده و حرف خود را منتشر کنیم وگرنه وجود یکی دو هنرمند در این عرصه کافی نیست و باید جوانان را به این کار جذب کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: انتظار می‌رود که شیراز در این زمینه پیش‌قدم شود و حتی افرادی را از استان‌های دیگر آوردیم تا در این عرصه آموزش ببینند و در بخش‌های پژوهشی که اساتیدی چون خالصی حضور دارند، مشارکت کنند و بدین طریق ما می‌توانیم یک کار بزرگ را در کشورمان سامان دهیم که شروع آن از شیراز است.

وی با بیان اینکه تلقی شیراز، قطب هنرهای قرآنی کشور درست بوده و خوب مطرح شده است، گفت: ما نیز در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد خود را موظف می‌کنیم که در این عرصه هنرمندان را یاری رسانیم.

حشمتی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت انتقال صحیح مفاهیم قرآن به زبان هنر، گفت: تعداد کسانی که هم در هنر تخصص دارند و هم حوزه در مطالعات دینی زیاد نیست و باید به این زمینه توجه کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در قم یک مجموعه هنری به نام مدرسه اسلامی هنر در این زمینه مشغول به فعالیت است اما در هر صورت تعداد این قبیل کارها کم است که هم مشاوره، هم آموزش و هم هنرمندان را به سمت قرآن هدایت کنند.

وی همچنین با تصریح این نکته که نمی‌توانیم تخیل را از هنر جدا کنیم چرا که تخیل در ذات هنر است، گفت: باید دست هنرمندان خود باز بگذاریم تا از ایده‌های خود در این زمینه استفاده کند و در نهایت اثر اوست که خودش را توصیف می‌کند.

حشمتی در پایان تأکید کرد: لازم است که کسانی که در حوزه معارف دینی و هنر تخصص‌هایی دارند کنار هم جمع شوند و کارگاه‌هایی در این زمینه برپا کنند و شاید این کارگاه‌ها تلفیقی از این دو قشر را می‌طلبد تا نتیجه‌بخش باشد البته ما نتیجه این کار را در شیراز مشاهده کردیم که خوب بوده است.

الهه بهرامی