سرویس موسیقی هنرآنلاین: کیتارو یکشنبه ۲۷ مهرماه به موزه موسیقی رفت و در حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی ارشاد از بخش‌های مختلف این موزه دیدن کرد. کیتارو که توسط پیروز ارجمند راهنمایی می‌شد، از سازهای متنوع فرهنگ‌های مختلف ایران بازدید کرد. او که نوازنده سازهای کوبه‌ای ژاپنی هم هست، از دیدن برخی از سازهای کوبه‌ای ایران بسیار به هیجان آمد. کیتارو در پایان بازدید از مجموعه موزه موسیقی به هنرآنلاین، گفت: امروز که این استودیو و این موزه را دیدم به نظرم به لحاظ امکانات قوی و مجهز است. این دلیلی است که موسیقی ایران می‌تواند به جایگاه بین‌المللی بالاتری دست پیدا کند.

کیتارو همچنین درباره سازهای داخل موزه گفت: همه سازهایی که در این موزه دیدم برایم جالب بود و همه آن‌ها به موسیقی ما نزدیک هستند. ماسانوری تاکاهاشی ملقب به کیتارو با همراهی پیروز ارجمند بازدید از موزه موسیقی را آغاز کرد. در مرحله‌ای که وارد کارگاه استاد ابراهیم قنبری مهر شدند، کیوان ساکت هم به آن‌ها پیوسته بود. کیوان ساکت با همراهی ارجمند که تمبک می‌نواخت برای کیتارو سه‌تار‌نوازی کرد. این اتفاق بار اول در کارگاه استاد قنبری مهر رخ داد. بعد از این کیتارو و همراهانش را به استودیو ضبط موزه موسیقی بردند آنجا که ظاهرا بهروز صفاریان مسئول آن است و برای کیتارو به عنوان نمونه آثار ضبط شده در این استودیو قطعه پاپی از ساخته‌های خودش گذاشت. شاید بهتر بود مثلا از آلبوم "باده تویی" حسین علیزاده قطعه‌ای برای کیتارو پخش می‌شد آلبومی که اواخر سال گذشته در این استودیو ضبط شده بود. بعد کیوان ساکت به داخل استودیو رفت تا دوباره برای کیتارو نوازندگی کند. تا کیفیت صدایی استودیو موزه موسیقی مورد ارزیابی دقیق کیتارو قرار بگیرد. کیوان ساکت با سه تار شروع به نواختن آستوریاس اثر جاودان آلبینونی کرد. در این زمان شاید به گوشه از موسیقی ایرانی نواختن جالب‌تر بود. ساکت در انتهای نواختنش یک موتیف ساده ساخت که در حین نواختن با آن شروع به خواندن کرد: کیتارو... ولکام تو ایران. (کیتارو به ایران خوش آمدی). کیوان ساکت ظاهرا از این تک جمله‌ای که سروده و ساخته بود خوشش آمده بود و مدام برای کیتارو این چند نت را اجرا می‌کرد: "کیتارو، ولکام تو ایران". بعد از استودیو کیتارو را به سالن نمایش موزه بردند که یک پیانو در آنجا بود و رهبر ارکستر کیتارو نشست پشت پیانو و به زیبایی قطعه "سلطان قلب‌ها" را اجرا کرد. کیوان ساکت دوبار همراهش که ساز او را حمل می‌کرد را صدا زد و ساز را گرفت و شروع به همنوازی با رهبر ارکس‌تر کیتارو کرد. ساکت اصرار داشت با او همنوازی کند و از سازش را با این نوازنده امریکایی کوک کرد و دوباره شروع به نواختن این قطعه کردند.

بعد از این هم مراسم پذیرایی و شام برگزار شد. کیتار در صحبت کوتاهی گفت که دوباره به ایران باز خواهد گشت و علی مرادخانی هم در تکمیل سخنان او گفت: همه ما امیدواریم که کیتارو دوباره به ایران بیاید. علی مرادخانی معاون هنری ارشاد در حاشیه مراسم خبر از این داد که کیتارو در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌رود. کیتارو تا پس از ساعت ۲۱ شب گذشته در موزه موسیقی بود. و به رقم اینکه قول قرار گفت‌وگو با هنرآنلاین از پیش تعیین شده بود اما برگزار کنندگان این برنامه اجازه این کار را ندادند و تنها با وساطت علی مرادخانی گفت‌وگو بسیار کوتاهی با او انجام شد. کیتارو یکی از شاخص ترین هنرمندانی است که تاکنون به ایران سفر کرده است. او هفته گذشته با همراهی یک ارکستر ایرانی 4 شب در ایران روی صحنه رفت و با حدود 14 هزار مخاطب مشتاق ایرانی ملاقات کرد. کیتارو بامداد امروز 18 مهرماه ایران را ترک کرد در حالی که توافقات اولیه برای حضور دوباره او در ایران انجام شده است. انتهای خبر/ امیر بهاری

گزارش تصویری مرتبط