سرویس تئاترهنرآنلاین: تماشاخانه "کنش معاصر" یکی از سالن‌های خصوصی تازه تاسیس تئاتر است که در میدان فلسطین، خیابان طالقانی به سمت وصال بین خیابان سرپرست و فریمان واقع شده است. این تماشاخانه با آغاز اجرای نمایش "یالتا" نوشته برایان فریل به کارگردانی لوون هفتوان از 25 فروردین ماه سال جاری به طور رسمی گشایش یافت.

با فارس باقری مدیرعامل و سجاد امیر مجاهدی، صدرا صباحی، احسان خیرمند و حمید پازوکی اعضای هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری کنش معاصر به گفت‌وگو نشستیم تا درباره این تماشاخانه، ویژگی‌ها، نیازها و اهداف آن بیشتر بدانیم.

فارس باقری در ابتدا در خصوص راه‌اندازی و روند شکل‌گیری این مجموعه فرهنگی هنری به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: من به همراه سجاد امیرمجاهدی، صدرا صباحی، احسان خیرمند و حمید پازوکی دیگر اعضای هیات مدیره این مجموعه هنری که در واقع مجموعا با همکاری یکدیگر اتاق فکر این موسسه را هم تشکیل می‌دهیم با تصمیم و هم فکری یکدیگر از 24 اسفند ماه این سالن خصوصی تئاتر را راه اندازی کردیم تا فعالیت‌های خود را به سمت آنچه در تخصص و دانش ما است توسعه دهیم. آنچنان که تمام اعضای هیات مدیره این تماشاخانه در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی تحصیل کرده‌اند و یا به نوعی با این هنر و حرفه درگیر هستند بنابراین هر یک از ما سرمایه و تجربه‌های فردی خود را به امکانی جمعی تبدیل کردیم تا این اقدام در نهایت به شکل‌گیری این مجموعه فرهنگی و هنری منتج شد.

ایجاد فرصتی برای جریان‌های اصیل تئاتری مهم‌ترین هدف تماشاخانه

او یادآور شد: البته ما فعالیت‌های تئاتری خود را از چندین سال قبل شروع کردیم اما تاسیس مکان و سالنی برای اجرا برای ما اهمیتی ویژه داشت چرا که مکان و سالن نمایش در واقع بخشی از کیفیت تئاتر را تشکیل می‌دهد؛ مهم‌ترین هدف ما نیز از تاسیس این تماشاخانه این است که برای جریان‌های اصیل و واقعی تئاتری فرصت اجرا فراهم کنیم چراکه هر سالن نمایش این امکان را هم دارد که بتواند جریان سازی تئاتر را چه به لحاظ کارگردانی و چه به لحاظ کلیت اجرا ایجاد کند.

تلاش کلی تماشاخانه رسیدن به کمپانی تئاتر مستقل است

باقری با اشاره به دیگر بخش‌های این مجموعه فرهنگی هنری توضیح داد: در مرحله بعد فکر کردیم که باید بخش آموزشی این موسسه را به گونه‌ای نیز به اجرا وصل کنیم به این معنی بسیاری از برنامه‌های آموزشی ما در نهایت به یک کار تولیدی و اجرا منتهی خواهد شد. بنابراین تلاش کلی این موسسه و تماشاخانه رسیدن به یک موسسه و کمپانی تئاتر مستقل است که امکان آموزش، تمرین، اجرا و برپایی جشنواره، همایش‌ها و سمینارهای مختلف در رشته تئاتر را داشته باشد.

سالن بلک باکسی با ظرفیت 210 نفر تماشاچی

مدیرعامل تماشاخانه "کنش معاصر" همچنین درباره ظرفیت و امکانات این سالن نمایش عنوان کرد: این تماشاخانه یک سالن بلک باکس است و صندلی‌های آن پرتابل هستند، اگر صندلی‌ها به صورت یک سویه چیده شوند ظرفیت سالن بین 120 تا 140 نفر خواهد بود اما اگر صندلی‌ها چهار سویه چیده شوند سالن تا 210 نفر هم گنجایش خواهد داشت بر این اساس نسبت به تماشاخانه‌های خصوصی از وسعت زیادی برخوردار است. برای این سالن نزدیک به 70 لاین نوری تعریف شده که تاکنون 25 لاین نصب شده و قصد داریم حتما آن را تا 50 لاین نوری ارتقاء دهیم. همچنین کل فضای سالن آگوستیک و دیوارها و کف سالن پوشیده از چوب مرغوب راش هستند. علاوه بر اینها این تماشاخانه مجهز به سیستم تهویه و دارای یک در اضطراری در حدود دو متر است که در مواقع اضطراری امکان خروج از سالن را فراهم می‌کند.

تماشاخانه‌ای مجهز به 5 پلاتو تمرین

باقری درباره بخش پلاتوهای تمرین سالن خصوصی "کنش معاصر" نیز خاطرنشان کرد: این موسسه 5 پلاتو تمرین مجهز دارد که یکی از پلاتوهای آن مناسب تمرین بدن طراحی شده است. ۲ پلاتو این تماشاخانه دارای ابعاد ۴۰ مترمربع و سه پلاتوی دیگر هم دارای ابعاد ۳۷ مترمربع و ۳۲ مترمربع هستند. این پلاتوهای تمرین مجهز به سیستم تهویه هوا، سیستم صوتی و کف پارکت و تاتامی هستند.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به بحث شناسنامه‌دار شدن تماشاخانه‌های خصوصی، اظهار کرد: در حال حاضر سالن‌های خصوصی وجود دارند که مخاطبان تئاتر این سالن‌ها را صرفا به عنوان مکانی برای اجرا می‌شناسند، اما از آنجا که هویت سالن برای ما اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل مهم‌ترین و نخستین قدم برای ما تعریف هویتی مستقل برای این سالن است و آنچه به ما هویت می‌داد این است که کیفیت نمایش‌ها و کارهایی که جریان‌ساز هستند و نمایش‌هایی که حدی از کیفیت معقول را دارند را ما خود انتخاب کنیم و این در واقع تصمیم اولیه تمامی اعضای هیات مدیره است. البته این روند به مرور قطعا یا تغییر خواهد کرد و یا به آنچه که هدف و خواست اصلی ما است نزدیک‌تر خواهد شد. به این منظور حدود بیست کارگردان را انتخاب کردیم که از میان آنها همکاری حدود ده نفر از آنها با ما قطعی شده است و با بقیه این کارگردانان و گروه‌ها هم به تدریج برای کار برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

فراهم کردن فضایی برای حضور گروه‌های جوان تئاتری در کنار گروه‌های حرفه‌ای

صدرا صباحی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره این تماشاخانه در ادامه با اشاره به نحوه حمایت از گروه‌های دانشجویی و جوان تئاتری در کنار گروه‌های حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: البته در کنار این تئاتر جریان‌ساز حرفه‌ای که از آنها برای اجرای نمایش دعوت خواهیم کرد یک بخشی هم با عنوان "نگاه تازه" تعریف کرده‌ایم که براساس آن به دنبال جوانان مستعد و کوشایی هستیم که به دلایلی امکان اجرا برای آنها فراهم نیست و سعی می‌کنیم با گلچین کردن این گروه‌ها در کنار تئاتر حرفه‌ای موقعیتی را برایشان فراهم کنیم که بتوانند به شکل حرفه‌ای مثلا 30 شب اجرای عموم داشته باشند.

حمید پازوکی عضو دیگر هیات مدیره موسسه تئاتر "کنش مستقل" نیز در همین رابطه گفت: حمایت ما از این گروه‌های مستعد جوان و دانشجویی به نحوی یا از سوی موسسه صورت خواهد گرفت و یا از طریق تیم‌هایی که در کنار موسسه ما فعالیت می‌کنند. این کار موجب می‌شود تا این گروه‌ها در کنار گروه‌های حرفه‌ای که تماشاگر و مخاطب دارند دیده شوند، چون امروز اگر یک گروه نوپا کاری را روی صحنه ببرند هرچند که کار از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد، شاید نتواند آنچنان که باید مخاطبان را به سمت خود بکشاند در حالی که اگر برای اولین بار کار خود را در کنار هنرمندان حرفه‌ای و شناخته شده ارائه دهند ممکن است مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند.

توجه به نمایشنامه‌نویسی در کنار بخش‌های بازیگری و کارگردانی تئاتر

فارس باقری درباره نحوه ارزیابی و انتخاب کارهای دانشجویی بیان کرد: ارزیابی کارهای دانشجویی هم در حقیقت توسط اعضای هیات مدیره صورت می‌گیرد. روال معمول این است که این گروه‌ها یا پروپزالی ارائه می‌دهند و یا فیلم کاری که در مکان و یا یک سالن تمرین به اجرا رسیده است را ارائه می‌کنند. بحث دیگر این است که ما برنامه‌ریزی‌هایی هم برای بخش آموزش خود تدارک دیدیم تا این امکان در بخش نمایشنامه‌نویسی و بازیگری هم به وجود بیاید و افراد فعال در این دو بخش هم بتوانند در فرایند آموزش به سرعت وارد فضای کار شوند. بر این اساس یک مدرسه تئاتر شامل یک فرآیند نه ماهه تعریف کردیم و خروجی آن هم یک اجرا در این سالن تئاتر است. به این ترتیب سعی ما این است که اتفاقا جوان‌گرایی را هم در کنار جریان حرفه‌ای تئاتر داشته باشیم و در واقع به پاتوقی برای این گروه‌ها تبدیل شویم که این افراد در کنار یکدیگر در حین فعالیت باعث پیشرفت یکدیگر شوند.

صدرا صباحی نیز در توضیحات تکمیلی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی ادامه داد: به طور کلی در کنارچندین کارگاه کوتاه مدت 10 یا 12 جلسه‌ای که در حال برگزاری است، چنانچه توضیح داده شد یک مدرسه تئاتر نه ماهه هم در سه بخش کارگردانی، نویسندگی و بازیگری در این مجموعه برگزار می‌شود. برای بخش نویسندگی و کارگردانی هریک 15 نفر و برای بخش بازیگری 45 نفر پذیرش می‌کنیم که هر بخش در سه کلاس 15 نفره برگزار می‌شود. در نهایت پس از نه ماه با کمک اساتید این مدرسه متن‌هایی که شاگردان نمایشنامه‌نویسی نوشته‌اند به دست کارگردانان می‌رسد و بازیگرانی که در این مدرسه آموزش دیده‌اند با همراهی کارگردانان کار می‌کنند و به این ترتیب 15 اثر تولید و در همین سالن اجرا می‌شوند.

سجاد امیر مجاهدی نیز در باره ایده و اهداف کلی این کارگاه‌های آموزشی تاکید کرد: به طور کلی ایده ناظر بر روند آموزشی ما این بوده که یا به شکل فرآیندی باشد که به اجرا ختم شود و یا باعث تقویت یک مبحث خاص شود؛ بنابراین این گونه نیست که صرفا کارگاه‌های آموزشی دایر کنیم و در نهایت به یک خروجی صرف ختم شود.

این فعال تئاتری با بیان اینکه بخشی از فضای این مجموعه نیز به قسمت سینما تئاتر اختصاص داده شده، افزود: این فضا بین 30 تا 45 نفر ظرفیت دارد. به این ترتیب اجراهای کشورهایی مختلف را که به طور کامل گردآوری و ترجمه کردیم در سه مرحله در طول هفته اکران می‌کنیم و متعاقب آن جلسات نقد و بررسی هم برگزار خواهد شد.

برگزاری کارگاهای عروسک سازی و تئاتر کودک در دستور کار آینده تماشاخانه

حمید پازوکی در بخش دیگری از این گفت‎‌وگو درباره نوع حمایت این تماشاخانه از نمایش‌های عروسکی و کودک گفت: شاید یکی از بزرگترین بخش‌هایی که در تئاتر ما گم شده تئاتر کودک باشد، کودکی که قرار است آینده جامعه را بسازد. مطمئنا ما به این فکر هستیم که کارگاه‌های عروسک سازی تئاتر کودک را هم راه‌اندازی کنیم و حتی اجراهایی هم داشته باشیم. بنابراین سعی ما این است که همان روندی که برای کارگاه‌های تئاتر بزرگ سال در نظر گرفتیم برای کارهای کودک هم داشته باشیم تا افراد و گروه‌هایی که علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند آموزش ببینند و به مرحله تولید برسند و در این تماشاخانه عرضه شود.

به پرورش منتقد تئاتری هم فکر کردیم

صدرا صباحی در پایان با بیان نکته‌ای درباره نقد و آموزش نقد تئاتر خاطرنشان کرد: درباره جریان نقد هم به این موضوع فکر کردیم که یک سری مترجم تخصصی و علاقمند به نقد را در کنار خود در این مجموعه داشته باشیم تا بعد از یک سال بتوانیم یک سری منتقد تازه را هم وارد جریان تئاتر کنیم.