به گزارش هنرآنلاین، "راث" به مجله Les inRocks گفته: راستش را بخواهید، دیگر کارم با نوشتن تمام شده و رمان "نمسیس" (Nemesis) آخرین کتاب من خواهد بود.

بنابر این گزارش، مدیرعامل انتشارات "هوتن میفلین"، ناشر آثار فیلیپ راث، روز گذشته هم با تماس به نشریه سالن این خبر را تایید کرده است.

"فیلیپ راث" ۷۸ ساله در ادامه گفت‌وگویش با این مجله فرانسوی گفته که در ۷۴ سالگی متوجه شده که سال‌های عمرش رو به پایان است، بنابراین همه رمان‌های محبوبش را دوباره خوانده و همه کتاب‌های خودش را نیز به ترتیب معکوس زمانی مطالعه کرده است. این نویسنده آمریکایی افزوده: می‌خواستم ببینم آیا وقتم را با نوشتن تلف کرده‌ام یا نه، و به این نتیجه رسیدم که نوشته‌هایم نسبتا موفق بوده‌ام. "جو لویس"، مشت‌زن معروف، در پایان عمرش گفت: من با چیزی که داشتم، بهترین کاری را که می‌توانستم بکنم کردم. و این دقیقا همان چیزی است که من هم می‌توانم درباره کار خودم بگویم.

بعد از آن به این نتیجه رسیدم که کارم با داستان تمام شده است. نمی‌خواهم بیشتر از این بخوانم و بنویسم. من تا الان تمام زندگی‌ام را وقف رمان کرده بودم: تدریس کردم، نوشتم و خواندم، و تقریبا هر کار دیگری را کنار گذاشتم، دیگر بس است. دیگر آن تعصب برای نوشتن را که در زندگی‌ام تجربه می‌کردم، احساس نمی‌کنم.

"فیلیپ راث" که بسیاری از معتبرترین جوایز ادبی جهان را از آن خود کرده، نخستین داستانش را با عنوان "خداحافظ، کلمبوس" در ۲۹ سالگی منتشر کرد و در سال ۱۹۹۸ میلادی برای کتاب "نغمه آمریکایی" برنده جایزه پولیتزر شد که هفته نامه تایم این رمان را در فهرست بیست گانه رمان‌های برگزیده قرن بیستم جای داد.

یکی از پرفروشترین آثار او "ننگ بشر" نام دارد که بر اساس آن فیلمی در سال ۲۰۰۳ میلادی با بازی "نیکول کیدمن" و "آنتونی هاپکینز" ساخته شد.

گفتنی است، "رئیس جمهور ما"، "خشم" و "یکی مثل همه" از جمله آثار "فیلیپ راث" هستند که به زبان فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده‌اند.