به گزارش هنرآنلاین، مراسم بزرگداشت روز ملی استقلال بولیوی شب گذشته (15 مرداد) با حضور سفیر بولیوی، عیسی کاملی دستیار وزیر و مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه، رئیس برج آزادی، مدیرعامل بنیاد رودکی، مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس و بیش از 50 سفیر و رایزن‌های کشورهای مختلف، مسئولین و مقامات دولتی در مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی برگزار شد.

رومینا گوادالوپه‌ پرز‌ راموس، سفیر بولیوی در این مراسم گفت: شاکله روند انقلابی استقلال بولیوی، با شورش‌های بومیان در سال 1871 آغاز شد و رهبران آن در بند بودند و شکنجه و تکه تکه و کشته شدند.

IMG-20230807-WA0009

وی افزود: آنها طرفداران پادشاهی اسپانیا را بیرون راندند و سرزمین هایی را آزاد کردند که بعدها جمهوری بولیوار در آن شکل گرفت؛ جمهوری‌ که نامگذاری آن به افتخار بولیوار بود که در سال 1824 در نبردی ارتش سلطنتی را شکست داد.

سفیر بولیوی ادامه داد: آثار فرهنگی ایران و بولیوی به عنوان میراث جهانی معرفی شده و به همین دلیل است که بولیوی به همراه جمهوری اسلامی ایران جزو مجمع تمدن های کهن هستند. فرهنگی که اجداد ما برای ما به ارث گذاشتند، بخشی از ثروت و سرمایه فرهنگی ماست.

IMG-20230807-WA0004

راموس در پایان گفت: ما برای تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و از یادداشت‌های تفاهمی که میان دو کشور امضا شده استقبال می‌کنیم تا اهداف مشترک را به نفع دولت‌ها و ملت‌هایمان پیش ببریم.

بعد از سخنرانی سفیر بولیوی، هوشیار رئیس برج آزادی گفت: جای خوشحالی دارد که برج آزادی به عنوان نماد آزادی ملت ایران میزبان جشن استقلال و روز ملی کشور بولیوی است.

وی ادامه داد: کشور بولیوی و خَلقهای آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی یک اسطورهی انقلابی و یک چریک دارند در مبارزه با استعمار و کسب آزادی ملت‌ها به نام چگوارا و ما در ایران معاصر یک چریک برای خَلق‌های خاورمیانه داریم به نام ژنرال حاج قاسم سلیمانی، نکات مشترک کشورهای آزادیخواه و ضد امپریالیستی در پیشبرد آزادی خَلق‌ها بسیار موثر است.

IMG-20230807-WA0011

وی در پایان عنوان کرد: برج آزادی نماد آزادی و استقلال کشور ما از یوغ کشورهای امپریالیستی و محل برگزاری جشن پیروزی انقلاب اسلامی است.

در ادامه، از برخی مسئولین حاضر در مراسم، از جمله دکتر مهدی سالم مدیرعامل بنیاد رودکی تقدیر و تشکر به عمل آمد. بخش پایانی مراسم، افتتاحیه نمایشگاه‌های عکس و تجسمی از کشور بولیوی به همراه اجرای ویدئومپینگ پرچم دو کشور بر روی برج آزادی بود.

Picsart_23-08-07_12-24-33-471