به گزارش هنر آنلاین مهدی رمضانی روز پنجشنبه در اختتامیه دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید در منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه فرهنگ قصه گویی در تعمیق مفاهیم ارزشی و دینی و نیز افزایش سرانه مطالعه تاثیرگذار است، اظهار کرد: در نهاد کتابخانه ها برای موضوع کودک اعتقاد جدی داریم و در همین راستا جایزه هد هد سفید به منظور تقویت تالیف کتاب توسط کودکان را اجرایی می کنیم .

سوم شهریور به نام روز ارس ثبت شود

مدیر عامل منطقه آزاد ارس هم این منطقه را دارای فرهنگ قدیمی و تاریخی دانست و عنوان کرد: با کمی توجه به حوزه فرهنگی این منطقه می توانیم در انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی به گردشگران خارجی مفید باشیم.

مجید کیانی خواستار ثبت سوم شهریور سالروز جانفشانی سه سرباز بومی مقابل ارتش شوروی در تقویم ایران به عنوان روز ارس شد و گفت: این روز مفاهیم سنگین و مهمی مثل فرهنگ دفاع از میهن، مرزبانی و فرهنگ عاشورایی دارد.

 

قصه گویی تاریخ بچه های دیروز و امروز ماست

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: قصه گویی تاریخ بچه های دیروز و امروز ماست.

عابدین خرم اظهار کرد: جدایی ما با این قصه ها از نمادهای شبیخون فرهنگی است بر این اساس باید فرهنگ قصه در کشور احیا شده و به نسل های آینده منتقل شود.

وی افزود: کتاب های دفاع مقدس باید در بین کودکان توسعه یابد تا ارزش و عظمت بچه های ایران نمایان شود چون اینها سرمایه های علمی و معنوی کشورند.

خرم ادامه داد: جوانان ما نباید زود خسته شوند و نباید زود صحنه را خالی کنند، بچه های جبهه هرگز خسته نمی شدند چون ایمان دارند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در خصوص اهمیت کتاب گفت: جوانان باید با کتاب و مطالعه خود را مجهز کنند، زندگی با هویت انسانی و اسلامی با مطالعه و کتابخوانی عجین است.

در این دوره از جشنواره قصه گویی نهال امید با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» پنج هزار و ۲۹۳ نفر شرکت کردند که تعداد یکهزار و ۶۲۳ نفر در مرحله مقدماتی استانی با هم به رقابت پرداختند و در نهایت ۳۳۶ نفر به انتخاب داوران به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

برگزیدگان مرحله منطقه‌ای طی هفت روز از ۲۳ تا ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ با هم به رقابت پرداختند که طی آن ۹۶ قصه‌گو در دو بخش دیجیتال و صحنه‌ای برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب شدند.

مرحله ملی این دوره در ۲ روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۳۰ و ۳۱ خردادماه در جلفا برگزار شد امروز در مراسم اختتامیه، ۱۲ قصه‌گوی برتر شامل ۶ برگزیده در بخش دیجیتال و ۶ برگزیده در بخش صحنه‌ای به انتخاب هیئت داوران معرفی می شوند.

موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «شعار سال» و «موضوعات آزاد» به عنوان موضوعات محوری این جشنواره بود که با هدف حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی، ایجاد رقابت سالم و ساده و شناسایی استعداد های جوان برگزار می شود.

در این مراسم از تندیس و نماد جایزه هدهد سفید(جایزه کودک) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد رونمایی شد.