گروه تئاتر هنرآنلاین: میترا توکل‌پور، کارگردان نمایش «جی جی بی جی»، گفت: نمایش «جی جی بی جی» یکی از قدیمی‌ترین انواع نمایش عروسکی در ایران است و در واقع نخستین نمایش عروسکی ایرانی است که در آن کاکا محمد شیرازی با استفاده از  عروسک‌هایی که برای اولین بار از چین و هند به ایران آورده بود، داستان های معمول پهلوان کچل را به نمایش درآورد.

او افزود: کاکا محمد شیرازی بر همین مبنا نیز، و به نوعی پدر نمایش عروسکی ایران محسوب می‌شود. جی جی بی جی ها معمولاً به صورت فی‌البداهه و با چند خط داستانی  مشخص اجرا می شدند. تکنیک عروسک‌های جی جی بی جی، دستکشی بوده و صدا پیشه‌ها از یک سوتک به نام سفیر برای تولید صدای عروسک‌ها استفاده می‌کردند.

این هنرمند خاطر نشان کرد: در این نمایش که معمولا با موسیقی زنده(غالبا ضرب ، دایره و کمانچه یا ویولن) همراه بوده، مرشد یا بابا (قصه گو)، رابط بین عروسک‌ها و تماشاچیان بوده است.

توکل پور، تحقیق و پژوهش را عنصر مهمی در این هنر خواند و گفت: در راستای تولید این نمایش از منابع مکتوب و تحقیقات میدانی و‌شفاهی استفاده شده که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «نمایش در ایران»  نوشته استاد بهرام بیضایی  و  «فرهنگ عروسک‌ها» و «نمایش‌های عروسکی آیینی و سنتی ایران» نوشته استاد پوپک عظیمی، و نیز مصاحبه‌های شفاهی با استاد مهدی فقیه، استاد علیرضا حیدرپورفرد، استاد نادر شهسواری، استاد علی رحیمی و ...  اشاره کرد.

 او برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های سنتی و آیینی را یک ضرورت خواند و گفت: جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی یکی از جذابترین جشنواره‌های حال حاضر است اما متاسفانه امکان استفاده از آن در سراسر ایران وجود ندارد.

این هنرمند ادامه داد: اگر امکان اجرای گروه‌های حاضر در جشنواره ،در شهرهای دیگری به جز تهران نیز، فراهم می‌شد، عالی بود، و طبعا رسالت این جشنواره در راستای حفظ و اشاعه نمایش‌های آیینی و سنتی ایران، بهتر محقق می‌شد. به هر حال امیدوارم که این جشنواره مهم و دلنشین در سال‌های آتی تداوم پیدا کند و شاهد ارتقای هر چه بیشتر آن در عرصه امکانات زیرساختی و بخش‌های هنری باشیم.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 14 آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.