گروه تئاتر هنرآنلاین: سرهنگ میناوند از تعزیه‌خوانان پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین از اجرای تعزیه‌ در روز تاسوعای حسینی خبر داد و گفت: روز تاسوعای امسال به منظور اجرای تعزیه حضرت عباس (ع) در امامزاده یوسف طالقان دعوت شده‌ام و این تنها تعزیه‌ای است که اجرا خواهم کرد.

مدیر عامل پیشین انجمن تعزیه ایرانیان در ادامه عنوان کرد: از یک سال و نیم گذشته که با شیوع ویروس کرونا مواجه بودیم اجرای تعزیه نسبت به گذشته کمتر شده است.

او که با اجرای تعزیه‌ها به شکل مدرن موافق نیست در این باره اظهار کرد: برخی از جوان‌ها تعزیه را به شکل مدرن اجرا می‌کنند و من معتقدم تعزیه باید به صورت سنتی باشد. اشعاری که اکنون در تعزیه‌ها خوانده می‌شود حساب و کتاب خاصی ندارد و من با نسخ جدید تعزیه موافق نیستم. نسخه‌های قدیمی تعزیه مستند و براساس روایات هستند.

میناوند با بیان اینکه تعزیه یکی از سنت‌های قدیمی است، تصریح کرد: بسیاری از جوان‌ها پای همین تعزیه‌ها، ائمه اطهار (ع) را شناختند چراکه بسیاری از آن‌ها اهل مطالعه نیستند و تعزیه هنری است که جوان‌ها را با امامان و معصومین آشنا می‌کند. اکنون برخی با تعزیه موافق نیستند و از اجرای آن ممانعت می‌کنند.

او در ادامه افزود: متاسفانه مکان ثابتی به اجرای تعزیه اختصاص داده نمی‌شود و از مسئولان وزارت ارشاد تقاضا دارم بیشتر برای این هنر آئینی و سنتی سرمایه‌گذاری و علاقه‌مندان به این رشته را تشویق کنند. این هنر نیازمند لطف و محبت مسئولان است. وقتی مدیر عامل انجمن تعزیه ایرانیان بودم توانستم تعدادی از هنرمندان آئینی را بیمه کنم اما متاسفانه این هنرمندان ماهیانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که بسیار ناچیز است.