گروه معماری هنرآنلاین: معماری یکی از چند رشته‌ای است که متشکل از فن و هنر است. تاریخ، فلسفه، طراحی داخلی و برنامه‌ریزی شهری با هم ادغام شده‌اند. بنابراین هیچ راهی برای توسعه آموزش کاملا جامع برای معماری وجود ندارد. اما این امر به فرد امکان می‌دهد تا از طریق مجموعه متنوعی از منابع آموزشی به یک جمع‌بندی درست برسد.

 ارائه دیدگاه‌های مختلف از طریق قالب‌های مختلف نوشتاری و کتاب‌های مرتبط با معماری از نظر ماهیت بسیار متنوع هستند. در این گزارش به مجموعه‌ای از مهم‌ترین کتاب‌های معماری (از کارهای ایدئولوژیک تاثیرگذارترین افراد صنعت معماری تا آثار مرجع و دائره‌المعارف) که منابع مقدماتی مفیدی برای دانشجویان و متخصصان هستند اشاره شده است. 

مرجع و مشخصات طراحی معماری: هر آنچه معماران باید هر روز بدانند

این کتاب جولیا مک‌مورو یک منبع جامع و کارآمد برای معماران، دانشجویان معماری و تمامی افرادی است که مسئولیت طراحی و اجرای یک پروژه معماری را به عهده دارند. آغاز فرایند طراحی معماری نیازمند مراجعه به کتاب‌های منبع و مرجع جهت جمع آوری اطلاعات ضروری و زیربنایی است. بیشتر منابع در زمینه استانداردهای معماری شامل هزاران صفحه اطلاعات و بیش از آن چیزی است که معماران به طور روزمره به آن احتیاج دارند، اما در این کتاب علاوه بر جمع آوری اطلاعات ضروری و کاربردی طراحی، نمونه های اجرایی و جزییات با بیان گرافیکی مناسبی ارائه شده است. 

جولیا مک مورو

به سوی یک معماری جدید

این کتاب مجموعه مقالاتی از معمار و شهرساز مشهور لوکوربوزیه را ارائه می‌دهد که شامل  نظریات فنی و زیبایی‌شناختی، دیدگاه‌ها در مورد صنعت و تولید انبوه، اقتصاد، رابطه بین فرم و عملکرد است. هر یک از این موضوعات این کتاب در کنار هم قرار می‌گیرند تا مفهوم یک معماری مدرن در حال رشد را مورد بررسی قرار دهند. «به سوی یک معماری جدید» بیش از ۲۰۰ نقاشی، خط و عکس از آثار و سازه‌های کوربوزیه را به تصویر کشیده است. این اثر یکی از مهمترین کتاب‌ها در معماری مدرن به ویژه پس از مرگ لوکوربوزیه است.

لوکوربوزی

۱۰۱ نکته‌ای که از معماری آموختم

دنیای معماری مملو از آموختنی‌هایی بی‌پایان است که برای دست‌یابی به آن‌ها باید سال‌های متمادی را صرف آموختن کرد. با وجود آن‌که دیدگاه‌های طراحی متفاوتی در این عرصه وجود دارد، توجه به برخی از اصول و مبانی در تمامی مراحل زندگی حرفه‌ای معماری ضروری به نظر می‌رسد. ماتئو فردریک نویسنده کتاب، ۱۰۱ نکته مهم حرفه معماری در زمینه طراحی و معماری از مبانی نحوه ترسیم خط تا پیچیدگی‌های تئوری رنگ‌ها را به صورت پیام‌های مجزا و ساده توضیح داده است. کتاب حاضر می‌تواند برای تمامی مقاطع و دوره‌های تحصیلی معماری مفید باشد.

ماتئو فردریک

معماری: فرم، فضا و نظم

مقدمه‌ای کلاسیک درباره واژگان اساسی معماری است که همراه با اطلاعات در مورد گرایش‌های نوظهور و تحولات جدید است.فرانسیس دی‌کی‌چینگ در کتاب فرم و فضا را در رابطه با نور، نما، دهنه، محفظه‌ و سازماندهی فضا را توضیح می‌دهد. همچنین مفاهیم پیچیده و انتزاعی طراحی به روشی روشن و منسجم بررسی می‌کند. 

فرانسیس دی کی چینگ

طوری طراحی کن که دهن همه باز بمونه۲: ایجاد تغییر از زمین

این کتاب که اثر کامرون سینکلر است توسط سازمان معماری برای بشریت، سازمان امدادی که به ترویج راه‌حل‌های معماری و طراحی برای مسایل جهانی، اجتماعی و بشردوستانه اختصاص دارد، ویرایش شده است.

کتاب پروژه‌های ابتکاری توسط معماران و طراحان در جهت بهبود زندگی را جمع‌آوری کرده است. در واقع اولین کتابی است که بیش از ۱۰۰ راه‌حل در معماری انسان‌دوستانه برای نیازهای مختلف از جمله پناهگاه اولیه، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و دسترسی به امکانات اولیه را ارائه می‌دهد.

کامرون سینکلر

بله، بیشتر است: مقدمه‌ای بر تکامل معماری

قطعا نامتعارف‌ترین کتاب در این لیست اثر بیارکه اینگلس است که با سبک و قالب کمیک و با نگاهی نو، فرآیند طراحی و مقتضیات زندگی در جهان امروز را وارد چرخه خلق یک پروژه معماری می‌کند. این کتاب در جهان معماری بسیار مطرح است و حتی مرجع مهمی در دانشگاه‌های معتبر دنیا به حساب می‌آید.

بیارکه اینگلس

اس.ام.ال.ایکس ال

این کتاب مجموعه‌ای از کارهای طراحی که بیست سال پیش توسط شرکت طراح هلندی رم کولهاس اجرا شده، را منتشر کرده است. نویسندگان کتاب،رم کولهاس، بروس مائو و هانس ورمن، معتقدند ایده اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که کولهاس آن را رئالیسم نو می‌نامد، باید روح اصلی مدرنیته را احیا کرد.

کتاب ترکیبی از پروژه‌های معماری، عکس‌ها، طرح‌ها، گزیده‌هایی از خاطرات، نوشته‌های شاعرانه، سفرنامه‌های شخصی و مقاله های انتقادی درباره معماری و جامعه معاصر است. در واقع عنوان کتاب، چارچوب آن است، که در آن پروژه‌ها و مقالات بر اساس مقیاس به تصویر کشیده است : کوچک، متوسط، بزرگ و فوق العاده بزرگ.

رم کولهاس

راهنمای میدانی برای خانه‌های آمریکا: راهنمای قطعی شناسایی و درک معماری داخلی آمریکا

کتاب نوشته ویرجینیا ساوج مک الستر است. این راهنما از نظر زمانی و سبک‌شناسی تقریبا هر سبک معماری داخلی را در آمریکا به تصویر می‌کشد. در اصل به عنوان یک فرهنگ لغت که در مورد محیط‌های ساخته شده در امریکا عمل می کند. این نسخه شامل بخشی از محله‌ها، سبک‌های جدید معماری است و درضمیمه آن ۶۰۰ عکس ، نقشه و رویکردهای ساخت و ساز در قرن ۲۰ و ۲۱ دیده می‌شود.

مک آلستر

زبان الگو شهرها، ساختمانها، ساخت و ساز

این کتاب نوشته کریستوفر الکساندر و همکاران، از ۳۰ سال پیش تاکنون مهمترین مرجع شناخته شده برای معماران و دانشجویان معماری است.

در کتاب، نحوه طراحی و یا طراحی مجدد هر فضایی که در آن زندگی یا کار می‌کنید، از شهرهای بزرگ گرفته تا یک اتاق، ارائه شده است. این اثر زبان الگو، با ۲۵۳ الگو و طرح‎های آماده مرجع معماران است. این طرح‌ها و الگوها طی چندین سال تحقیق و بررسی توسط کریستوفر الکساندر و همکارانش برای پاسخگویی به مشکلات طراحی شهرها، ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها، منتشر شده است.

کریستوفر الکساندر