گروه مد و لباس هنرآنلاین: به‌طورکلی موضوع طراحی لباس برای هواداران تیم‌های ورزشی در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه فوتبال با توجه به تعداد قابل‌توجه هواداران تیم‌ها در سطوح باشگاهی و ملی، موضوع چندان متداولی نیست و اغلب افراد برای این منظور از لباس تیم موردنظر برای حضور در ورزشگاه‌ها استفاده می‌کنند که برندهای تولید پوشاک ورزشی با اندازه‌های ویژه کودکان، نوجوانان، بانوان و آقایان تولید انبوه کرده‌اند.

در روزهای اخیر بنا بر اعلام سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس، بنا شده است لباسی ویژه هواداران تیم ملی در جام جهانی طراحی و تولید شود که مسئولیت اجرای این طرح به جمعی از هنرمندان گیلانی سپرده‌ شده است. هر چند باید منتظر ماند و دید با انتشار فراخوان جهت جمع‌آوری طرح‌های پیشنهادی از سوی دبیرخانه مسئول، تا چه میزان از این طرح استقبال خواهد شد.

در توضیح تفاوت پیراهن‌های بازیکن و هوادار آمده است: «قبل از جام جهانی ۲۰۱۰ شرکت‌های بزرگ تولیدکننده پیراهن‌های تیم‌های حاضر در جام جهانی برای اولین بار از دو نوع پیراهن رونمایی کردند. یک پیراهن مخصوص بازیکن و یک پیراهن مخصوص هواداران. اصطلاحات AUTHENTIC برای نسخه بازیکن و STADIUM برای نسخه هوادار استفاده می‌شد. این دو نسخه هم از نظر ظاهر هم از نظر جنس پارچه و فناوری‌ها با هم تفاوت داشتند و بعدها با رونمایی از پیراهن‌های جدید تفاوت‌های دیگری نیز در این نسخه‌ها دیده شد. به‌طورکلی در پیراهن‌های هوادار دوخت پیراهن برای راحت پوشیده شدن کمی بازتر است تا هواداران که بدن‌های آماده‌ای نسبت به بازیکنان ندارند در آن احساس راحتی کنند. در پیراهن‌های هوادار برخی از فناوری‌هایی که در پیراهن‌های نسخه بازیکن استفاده‌شده برای ارزان‌تر شدن قیمت نهایی پیراهن بکار گرفته نمی‌شود تا هواداران مجبور نباشند برای تهیه پیراهن تیم محبوب خود هزینه اضافی بپردازند. به‌طورکلی از نظر جنس و کیفیت، پیراهن‌های نسخه بازیکن از پارچه سبک‌تر و لطیف‌تر با قابلیت خنک‌کنندگی بیشتر نسبت به نسخه هوادار برخوردار هستند به‌طوری‌که ورزشکار وقتی این پیراهن‌ها را به تن می‌کند احساس راحتی بیشتری نسبت به نسخه هوادار می‌کند.»

در اینجا بر اساس خبر طراحی لباس برای هواداران تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 قطر، می‌شود پرسید آیا این رویداد بر اساس شاخص‌های لباس هواداران تیم‌های ورزشی تنها در حد و اندازه یک مسابقه پیش‌بینی‌شده یا اهداف جدی‌تری را دنبال می‌کند و قرار است در مسیر تأمین لباسی مناسب و همسو با نیاز هواداران متأثر از هویت فرهنگی پوشش کشورمان در جغرافیای قطر طراحی شود یا خیر.

نکته دیگر میزبانی استان گیلان با هماهنگی و همکاری فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان از دبیرخانه این رویداد است که رئیس کارگروه مد و لباس در گفتگویی سابقه فرهنگی و ورزشی گیلان را از علل سپردن این مسئولیت به فعالان استان برشمرده است.