به گزارش هنرآنلاین به نقل از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مشروح ابلاغیه استان‌ها در راستای برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی مدولباس فجر به شرح زیر است:

در کلان گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، ارائه الگوی صحیح پوشش عفیفانه با عنایت به پیشینۀ تاریخی، فرهنگی و دینی ایران اسلامی، به یکی از اهداف مهم و ارزشمند فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه بدل گردیده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همسو با این هدف متعالی با برگزاری جشنواره مدولباس فجر به­مثابه فراگیرترین رویداد تخصصی مدولباس در ایران تلاش دارد، بستر لازم جهت رشد و گسترش فعالیت در این عرصه را با هدف ارزش‌گذاری و ارتقای سبک پوشش عفیفانه ایرانی اسلامی و شکل‌گیری جریانی مؤثر و کارآمد در سپهر توسعه اقتصادی صنایع فرهنگی کشور و پشتیبانی از تولیدات ملی به نمایش درآورد. مرور نحوه برگزاری و دستاوردهای ۱۰ دوره از جشنوارۀ مذکور نشان می‌دهد که با تبیین رویکردهای نوین و سپس اقدامات راهبردی همسو با نخستین اهداف شکل‌گیری این جشنواره، می‌توان این رویداد را به عرصه‌ای برای تمرکز بر فرهنگ پوشش عفیفانه و نیز گسترش میدان خلاقیت برای نیل به طراحی  مد و لباس بر اساس هویت ایرانی اسلامی بدل نمود.

ایران فرهنگی به تنوع و اصالت جنوب تا شمال و غرب تا شرق، رنگین‌کمانی وسیع با علایق و سلایق مختلف است که اوج  توانمندی‌ها و قابلیت­ها را در این پهنه به رخ می‌کشاند. در این میان، استان‌ها و اقوام ایرانی اهمیت منحصربه‌فردی داشته و با استفاده از مزیت محلی خود ظرفیت‌های فراوانی در حفاظت و حمایت از این تنوع فرهنگی دارند. این جشنواره برپایه یکی از محوری‌ترین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی که حاکمیت عدالت فرهنگی است، سیاست‌گذاری صحیح و متناسب با تنوع فرهنگی ایران و بهره‌مندی از مشارکت هنرمندان بومی و ظرفیت‌های هنری و اقتصادی آنان در تولید پوشاک ایرانی  را مدنظر قرار داده و درصدد است جایگاه هدایتی، حمایتی و نظارتی خود را در یکی از عرصه‌های بزرگ فرهنگی و اقتصادی کشور که هنر صنعت پوشاک است، بازیابی کند.

بر اساس آنچه ذکر شد، کارگروه ساماندهی مدولباس کشور درصدد تبیین چگونگی برگزاری جشنوارۀ یازدهم به نحوی است که متضمن کارکرد اثربخش این رویداد در زمینه ایجاد شرایط ویژه‌ای برای معرفی و کشف توانمندی‌ها و استعدادهای طراحان بومی با مشارکت حداکثری استان‌های علاقه­مند به همکاری در این زمینه گردد.

اهم فعالیت دبیرخانه‌های غیرمتمرکز در جشنواره پیش‌رو به شرح زیر خواهد بود:

اعلام آمادگی برای دبیرخانه غیرمتمرکز و معرفی کارشناس استانی جهت شرکت در  کارگاه آموزشی توجیهی در خصوص هماهنگی و نحوه برگزاری جشنواره استانی

پیشنهاد و معرفی هیئت داوری بومی متناسب با ساختار کلی جشنواره و دارای سوابق، تجارب و دانش تخصصی لازم جهت تأیید و تصویب در دبیرخانه مرکزی جشنواره

معرفی اساتید بومی و تعیین سرفصل برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مرتبط

همکاری و هماهنگی با دبیرخانه مرکزی جشنواره برای دریافت و تحویل آثار، داوری‌ها و سایر امور مرتبط

شناسایی و معرفی چهره‌های ملی و هنرمندان شاخص بومی و اساتید مطرح حوزه به‌منظور بهره‌گیری از دانش بومی و حمایت و تقدیر از فعالان و هنرمندانی که کمتر شناخته شده‌اند و از امکانات لازم جهت ارائه آثار و تجربیاتشان برخوردار نیستند.

معرفی دستاوردها و قابلیت‌های فرهنگی، ملی و بومی عرصه مدولباس در سطح استان

نمایش لباس‌های سنتی، بومی و دستاوردهای طراحی مدو لباس منطقه در غرفه‌های تخصیص یافته

حضور مراکز دانشگاهی و صنعتی به‌منظور ارائه دستاوردهای نوین در حوزه مدولباس

پیشنهاد اصلاح و بهبود فرآیندها، شاخص‌ها و ضوابط کلی جشنواره در سطح استانی

بر اساس آنچه ذکر شد، در جشنواره یازدهم فعالیت و مشارکت بخش اقوام و استان­ها هم به‌صورت متمرکز و هم‌زمان با جشنواره اصلی و هم  به‌صورت مستقل و پس از برگزاری جشنواره با برنامه‌ریزی صورت گرفته در کارگروه ساماندهی مدو لباس کشور به شرح زیر خواهد بود:

شرایط حضور کلیه فعالان مدولباس کشور در یازدهمین جشنواره بین‌المللی مدولباس فجر در تهران مهیا است. هنرمندان و فعالان مدولباس در سطح استان‌ها می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت جشنواره به آدرس در بخش تعیین حوزه داوری، ابتدا استان محل سکونت خود را از میان گزینه‌های موجود انتخاب نمایند. آثار ارسالی پس از طی مراحل داوری عمومی با توجه به شاخصه‌ها و استاندارهای تعیین‌شده، توسط داوران بومی که از سوی دبیرخانه‌های هر استان معرفی و مورد تأیید قرار گرفته‌اند مجدد مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و از آثار منتخب هنرمندان در صورت اخذ امتیازهای لازم به تفکیک هراستان در مراسم اختتامیه تقدیر به عمل خواهد آمد.

علاوه بر حضور آثار برتر استانی در بخش نمایشگاهی، به هراستان با توجه به امکانات و فضای در نظر گرفته‌شده در نمایشگاه مرکزی، غرفه‌هایی برای نمایش لباس‌های سنتی و بومی، دستاوردهای طراحی مدو لباس و مراکز دانشگاهی و صنعتی و فن‌آوری‌های نوین اختصاص خواهد یافت.

پس از برگزاری جشنواره متمرکز، هر یک از استان‌ها می­تواند در بازه زمانی اعلام‌شده در استان مربوطه نسبت به برگزاری جشنواره مدولباس فجر استانی خود اقدام نمایند و علاوه بر نمایش آثار برتر، انواع لباس‌های سنتی، بومی و دستاوردها و طراحی‌های مدولباس خود را ارائه دهند. درنهایت، با توجه به شرایط و کیفیت برگزاری، دبیرخانه استانی برتر انتخاب و تقدیر خواهد شد.