به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مسئولان انجمن نابینایان ایران به منظور گسترش تعامل و گسترش سطح خدمات کتابخانه‌های عمومی برای جامعه نابینایان و کم‌بینایان کشور با مسئولان نهاد دیدار و گفت‌وگو کردند.

این نشست با حضور منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان، امیر سرمدی، مدیر مسئول نشریه نسل مانا، سعید صادقپور وجدی، مدیر شرکت پکتوس، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، باقر میرعبداللهی، سرپرست معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها برگزار شد.

در ابتدا منصور شادکام گفت: پیش از این، حضور آقای رمضانی در معاونت توسعه و ترویج کتابخوانی موجب شکل‌گیری همکاری‌هایی اثرگذار به نفع جامعه نابینایان کشور شد و انجمن نابینایان کشور از این انتصاب خرسند است.

او همچنین خواستار جذب نیرو در بخش‌های خدمات نابینایان فاقد کتابدار شد و در ادامه، با معرفی ماهنامه نسل مانا، به عنوان نشریه تخصصی نابینایان، خواستار ارسال این نشریه برای تمامی بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی شد.

شادکام سپس با بیان اهمیت تجهیزات ویژه برای خوانش متون به خط بریل و ارتباط با سایت‌های اینترنتی،‌ خواستار تجهیز بخش‌های نابینایان به برجسته‌نگار هوشمند همراه یا تبلت بریل شد.

در ادامه مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: از زمان حضورم در مجموعه نهاد به عنوان معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، عنایت به گروه‌های خاص از جمله نابینایان، ناشنوایان و... در اولویت برنامه‌ها بوده و همواره پیگیر ارتقای خدمات در این حوزه بوده‌ایم.

او ادامه داد: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، بخش‌های نابینایان کتابخانه‌ها به منظور حفظ سلامت نیروی انسانی که اکثرا کم‌بینا و نابینا هستند، نیمه فعال بود. لیکن با فعالیت مجدد بخش‌ها در ماه‌های اخیر، پیگیری برای جذب نیرو به طور جدی در حال انجام بوده و ان‌شاالله به زودی چند بخش فاقد نیرو فعال خواهد شد. ظرفیت خدمات بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی برای جمعیت نابینا به نسبت سایر اقشار در وضعیت مناسبی قرار دارد و انتظار است این ظرفیت از طریق انجمن نابینایان برای جامعه نابینایان کشور شناسانده شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین انتظار است آن انجمن زمینه بهره‌مندی بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی را از ظرفیت‌های مادی و معنوی خیرین حامی انجمن فراهم کند.  

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین بیان کرد: موضوع تامین منابع و تجهیزات برای گروه‌های خاص از طریق کارگروه ویژه‌ای دنبال می‌شود و موضوع نیاز بخش‌ها به تبلت بریل و سایر تجهیزات پس از بررسی و تایید در کارگروه مذکور و تامین منابع مالی لازم در سال جاری در دستور خرید نهاد قرار خواهد گرفت. به‌علاوه، خرید ماهنامه نسل مانا در حال حاضر در دستور کار نهاد قرار دارد. مذاکره با شرکت‌های دانش بینان برای تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز نابینایان انجام شده و به زودی، فاز یک آن آغاز خواهد شد.

مهدی رمضانی در پایان ضمن اعلام آمادگی برای استمرار همکاری‌ها با انجمن نابینایان ایران،‌ حضور و حمایت سازمان‌های متولی در حوزه نابینایان از جمله سازمان بهزیستی را ضروری دانست و خواستار تعامل انجمن با سازمان بهزیستی به منظور پیشبرد برنامه‌ها و ارائه خدمات بهینه به جامعه نابینایان و کم‌بینایان کشور شد.   

در پایان، برای تعامل و همکاری بیشتر مقرر شد تفاهم‌نامه‌ بین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن نابینایان ایران تمدید شود.