به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران، سومین دوره انتخاب کتاب سال استان قزوین (جایزه دکتر احسان اشراقی) را در آبان ماه سال ۱۴۰۰ همزمان با بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کند.

سومین دوره انتخاب کتاب سال استان قزوین، از ناشران، پدیدآورندگان،‌ مترجمان و مصححان دعوت می‌شود دو نسخه از آثار خود که برای اولین‌بار در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ منتشر شده‌اند را به‌ همراه کاربرگ مربوطه به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

کتاب‌های ارسالی به این جایزه باید دارای برگه اعلام وصول بوده و جزو کتاب‌های کمک‌آموزشی و عکس‌برداری‌شده نباشند. همچنین، ملاک سال انتشار، شناسنامه ناشر در کتاب خواهد بود.

کتاب‌های نویسندگان بومی یا ساکن استان که در موضوعات دهگانه دیویی و کودک و نوجوان منتشر شده‌اند، می‌توانند در سومین دوره از جایزه کتاب سال استان قزوین شرکت کنند؛ همچنین کتاب‌های نویسندگان غیربومی در صورتی در این دوره داوری و ارزیابی می‌شوند که موضوع و مضمون کتاب درخصوص استان قزوین باشد.

مبنای داوری کتاب‌هایی که درباره استان قزوین منتشر شده نیز از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان ۱۳۹۹ خواهد بود و آثاری که در دوره قبلی این جایزه، داوری، ارزیابی یا برنده شده باشند از دایره داوری خارج خواهند شد.

کتاب‌های مجموعه مقالات و سخنرانی‌ها اگر دارای موضوع واحد یا نویسنده واحدی باشند، داوری و ارزیابی خواهند شد و همچنین تنها آثاری داوری و ارزیابی می‌شوند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبت‌نام را در تارنمای ghazvin.farhang.gov.ir پر کرده و به ‌همراه دو نسخه از کتاب به آدرس دبیرخانه ارسال کند. گفتنی است که آثار ارسالی بازگردانده نخواهند شد.

براساس آیین‌نامه انتخاب کتاب سال استانی، موضوعات ده‌گانه رده‌بندی دیویی شامل کلیات (علوم کتابداری، فرهنگ‌ها و دایرة‌المعارف‌ها، اطلاع‌رسانی، روزنامه‌نگاری و نسخ خطی)، فلسفه و روان‌شناسی (فلسفه غرب، فلسفه اسلامی، منطق و روان‌شناسی)، دین (کلیات اسلام، علوم قرآنی، حدیث و علوم روایی، فقه و اصول، کلام و فرق، اخلاق، عرفان و تصوف و سیره معصومان و ادیان دیگر)، علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی، فرهنگ عامه و مردم‌شناسی، آمار، علوم سیاسی، اقتصاد، حقوق، حسابداری، مدیریت، بازرگانی، آموزش و پرورش، محیط زیست وعلوم نظامی)، زبان (زبان فارسی، زبان‌های باستانی و گویش‌های محلی، زبان‌شناسی، زبان‌عربی و زبان‌های دیگر)، علوم خالص (تاریخ و کلیات علم، ریاضیات، نجوم، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی)، علوم کاربردی (علوم پزشکی، دامپزشکی، مهندسی مواد و معدن، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مهندسی کشاورزی)، هنر (کلیات هنر، هنرهای نمایشی، نمایشنامه، معماری، شهرسازی، هنرهای تجسمی، موسیقی و تربیت بدنی)، ادبیات (شعر معاصر، نثر معاصر، نقد ادبی، تاریخ ادبیات، متون قدیم، ادبیات زبان‌های دیگر و ادبیات عربی)، تاریخ و جغرافیا (تاریخ، مستندنگاری و جغرافیا) و کودک و نوجوان (شعر کودک و نوجوان، داستان تألیفی کودک و نوجوان، داستان ترجمه کودک‌ و نوجوان، دین کودک‌ ونوجوان)، کلیات (علوم انسانی و هنر کودک ‌و نوجوان) و علوم‌ و فنون کودک ‌و نوجوان) می‌توانند در این دوره از جایزه کتاب سال شرکت کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ آثار خود را به دبیرخانه جایزه واقع در قزوین، بلوار آزادگان، چهارراه غیاث‌آباد، جنب مسجد امام خمینی(ره)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، طبقه سوم، دفتر معاونت فرهنگی و هنری ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۰۲۸۳۳۶۹۱۴۰۴ – ۰۲۸۳۳۶۹۱۳۹۲ تماس بگیرند.