گروه سینمایی هنرآنلاین: «هشت کوهستان» شارلوت وندرمیرش و فلیکس ون‌گرونینگن از ایتالیا و بلژیک، «مادر و پسر» لئونور سرای از فرانسه و «شکنجه در جزیره‌ها» ساخته آلبرت سرا از اسپانیا سه فیلم تازه حاضر در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن هستند که کنار ۱۸ فیلم دیگر از جمله «برادران لیلا» برای بردن نخل طلا رقابت می‌کنند. تازه‌ترین تجربه کارگردانی سعید روستایی در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه معتبرترین رویداد سینمایی جهان روی پرده می‌رود.

تا امروز حضور و نمایش ۶۶ فیلم در بخش‌های رسمی کن ۲۰۲۲ قطعی شده که البته نسبت به ۸۳ فیلم سال گذشته کاهشی چشمگیر دارد. ضمن اینکه ۱۸ فیلم حاضر در این دوره فرانسوی هستند تا سهم سینمای فرانسه از کن هفتاد و پنجم به ۲۷ درصد برسد. در این میان، زنان سینماگر هم حضوری پررنگ در کن دارند و پنج نفر از حاضران در بخش مسابقه رسمی را زنان تشکیل می‌دهند. رکورد بیشترین حضور زنان کارگردان در بخش اصلی کن با چهار نفر به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گشت که در ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ هم تکرار شده بود.

نام چهار فیلم اول، دو فیلم مستند و یک پویانمایی در فهرست ۱۷ فیلم تازه کن به چشم می‌خورد. هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن به سنت همیشگی در ماه می برگزار می‌شود و پس از دو دوره کرونازده، انتظار می‌رود امسال به همان شکوه پیشین بازگردد. هنوز نام رئیس و اعضای هیات داوران این دوره اعلام نشده است.