گروه سینمایی هنرآنلاین: استودیو پارامونت پیکچرز آمریکا که «نمایش ترومن» را در ۱۹۹۸ روانه پرده سینماها کرد و نقشی پررنگ در جشنواره کن ۲۰۲۲ دارد، در پس طراحی پوستر یکی از مهم‌ترین رویدادهایی سینمایی جهان در جشن تولد ۷۵ سالگی است. «تاپ گان: ماوریک» پارامونت با بازی تام کروز نمایشی ویژه در کن امسال خواهد داشت و قرار است از ستاره هالیوودی آن هم در یک مراسم باشکوه تقدیر شود.

درام هستی‌شناسانه و انسان‌شناسانه «نمایش ترومن» به کارگردانی پیتر ویر و فیلمنامه اندرو نیکول از فیلم‌های تکان‌دهنده و ماندگار دهه ۱۹۹۰ سینمای آمریکا و جهان بود. فیلم داستان یک کارمند اداره بیمه با بازی جیم کری را روایت می‌کند که بدون آنکه بداند، میلیون‌ها نفر در جهان ۲۴ ساعت زندگی‌اش را در قالب یک برنامه تلویزیونی می‌بینند. وقتی مرد به اصل ماجرا پی می‌برد، دیگر نمی‌تواند بسان گذشته زندگی کند و برای یافتن حقیقت دست به کار می‌شود.

1Cannes 75th edition poster

«نمایش ترومن» با بودجه ۶۰ میلیون دلاری تولید شد و در اسکار هفتاد و یکم نامزد دریافت سه جایزه مهم یعنی بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد مکمل (اد هریس) بود. فیلم در دنیا ۲۶۵ میلیون دلار فروخت و در دو دهه گذشته همواره یکی از پربحث‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بوده است.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن ۱۷ تا ۲۸ ماه می در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود با فروکش کردن موج کرونا، انبوه ستاره‌های بزرگ و مهمانان مهم سینمای جهان در آن حضور یابند.