گروه سینمایی هنرآنلاین: مجید عسگری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی در ابتدای این نشست گفت: درباره دبیرخانه هنری حماسی باید توضیحاتی بدهم. حدود سه سال پیش دوستان در حوزه هنری خراسان رضوی روی یک ایده تمرکز کرده‌اند که ضلع‌هایی را به هم متصل می‌کرد.

وی افزود: خراسان مهد ادبیات کهن فارسی و شاهنامه فردوسی و ادبیات حماسی است که حضور حرم مطهر امام رضا (ع) سبب شده تا ادبیات شیعی نیز در آنجا ادامه پیدا کند. همین موضوع سبب شده تا دوستان ما حس کنند که در این استان بهتر می‌توان روی ادبیات حماسی کار کرد. بنابراین دبیرخانه‌ای تاسیس شد و اهدافی را پیگیری کرد و امروز شاهد دومین دوره برگزاری رویداد سینما حماسه هستیم و امیدوارم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. 

رییس حوزه هنری استان خراسان رضوی در ادامه این نشست عنوان کرد: هدف گذاری این فراخوان این است که با ورود به فیلم کوتاه داستانی نمونه‌سازی برای بستر و زمینه تولید فیلم‌های بلند با مضامین حماسی داشته باشیم. قطعا در فضای هنری کشور تولیدات حماسی، انگیزاننده و امیدوارکننده زیاد بوده است اما چون دبیرخانه ای در این حوزه برای جمع بندی آثار نبوده آثار تولیدشده در این حوزه کمتر دیده شده است. یکی از اهداف این دبیرخانه این است که تولیدات با موضوع حماسی در 40 سال اخیر را ترویج کنیم.

عسگری با بیان اینکه ادبیات کهن و ادبیات شیعی را مد نظر قرار دادیم، تاکید کرد: تولیدات مختلفی داریم که ادبیات کهن و شیعی را در بر می‌گیرد. بیشتر رویکرد حماسی و گفتمانی برای ما مهم است. دبیرخانه رویداد سینما حماسه از تحلیل اجتماعی فضای هنر امروز به این رویکرد رسیده است. 

وی افزود: در واقع نگاه ما این بود که برای پیوند ادبیات داستانی حماسی با ادبیات شیعی و همچنین با ادبیات انقلاب اسلامی گلوگاه‌های خوبی داریم. در حقیقت ادبیات ملی، شیعی و انقلاب اسلامی نقاط افتراق زیادی ندارند بلکه پیوندهای پویای خوبی بین آنها وجود دارد. به این ترتیب تمرکز ما در دبیرخانه سینما حماسه بر ادبیات حماسی است.

سجاد انتظاری دبیر این رویداد نیز در ادامه بیان کرد: اولین فراخوان برای برگزاری سینما حماسه را سال ۹۸ در حوزه هنری استان خراسان رضوی و به صورت محدود منتشر کردیم ولی بازخوردهای که فیلمسازهای مختلف و خارج از استان گرفتیم، باعث شد که در این دوره به صورت ملی فراخوان را منتشر کنیم تا بتوانیم به صورت ویژه‌تری از فیلمسازان کشور استفاده کنیم. 

وی درباره چگونگی حضور در این رویداد توضیح داد: بر اساس فراخوان منتشر شده ما تا پایان فروردین ماه طرح‌های فیلمسازها را می‌پذیریم و بعد از آن داوری صورت می‌گیرد. سپس آثار برگزیده معرفی شده و در یک رویداد ۴ روزه در مشهد حضور پیدا می‌کنند. در این رویداد بحث و بررسی صورت گرفته و شاهد تبادل نظر فیلمسازها خواهیم بود. 

انتظاری ادامه داد: در نهایت بعد از بررسی نهایی ۳، ۴ فیلمنامه برای تولید حمایت می‌شوند و ۱۰ فیلمنامه نیز خریداری شده و در کتابی منتشر می‌شود. در این کتاب با نویسندگان مصاحبه‌ای درباره صفر تا ۱۰۰ تولید فیلمنامه انجام می‌شود که برای علاقمنئان جنبه آموزشی هم داشته باشد.

حمیدرضا جعفریان مدیر سازمان سینمایی حوزه هنری نیز در ادامه این نشست گفت: ما در سازمان سینمایی سوره نقش حامی و پشتیبان از این کار ارزشمند را داریم و امیدوارم که انشالله با تلاش دوستان اتفاقی خوبی رخ دهد. اساس حمایت ما به این صورت است که این کار مقدمه‌ای برای سینمای قهرمان محور و حماسی باشد تا به رشد این سینما کمک شود و مقدمه‌ای برای رشد سینمای ایران باشد. ما در این فرایند از تولید چند اثر منتخب نیز حمایت کرده و روی آثار سرمایه‌گذاری می‌کنیم. 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا این رویداد رویکردی غیر از تولیدات سفارشی دارد که بتواند مخاطبان را به خود جذب کند؟ گفت: ما با یک آسیب شناسی از فضای موجود هنر به رویداد سینما حماسه رسیدیم. به منظور مشخص شدن تفاوت سینمای روزمره، سینمای روشنفکرانه و سیاه نمایانه و سینمای حماسی نشست‌ها و گفت‌و‌گوهای زیادی انجام شد. این رویکرد بیشتر از مضمون و محتوا به سازماندهی مربوط است. بیشتر از اینکه نگاه ما به تولید باشد به حساس سازی و ترویج است. در واقع تولید از یک گفت‌و‌گوی گسترده بیرون می‌آید نه اینکه کار سفارشی باشد.

وی درباره اینکه آیا می‌توان انتظار داشت که این آثار مورد پسند مخاطبان قرار گیرد؟ بیان کرد: هر اثر هنری به اندازه‌ای که خوب است، دیده نمی‌شود، بلکه به اندازه‌ای که ترویج داده می‌شود، دیده خواهد شد. در دبیرخانه یک حوزه توسعه مخاطب باز کردیم با رویکرد فیلم‌های بلند و کوتاه و ارسال و ارایه آنها در محافل مختلف که امیدوارم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

حمیدرضا جعفریان نیز در ادامه با اشاره به جشنواره رویش حوزه هنری گفت: جشنواره‌ها در نقاط مختلف جهان رویکردهای مختلفی را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال جشنواره رویش اتفاقات خوبی را ایجاد کرد. به طور کل به هر حال نمی‌توان از جشنواره‌ها در دوره‌های اول خود انتظارات بسیار داشت. در واقع این رویدادها بعد از ده دوره هدفگذاری‌های خود را نشان خواهد داد. 

مجید عسگری مدیر حوزه هنری استان خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا به جای دوباره راه انداختن جشنواره رویش که ده دوره آن برگزار شده است، به سراغ جشنواره تازه‌ای رفته گفت: من تازه به حوزه هنری آمدم و خیلی در جریان چرایی تعطیلی آن جشنواره نیستم ولی اقداماتی در حال انجام است که آن جشنواره نیز دوباره احیا شود. سینما حماسه هم جشنواره به معنای بزرگ آن نیست، یک رویداد بوده که در تلاش برای انجام اتفاقات خوب در این حوزه است. 

در بخش پایانی این برنامه از پوستر دومین رویداد سینما حماسه رونمایی شد.