گروه سینمایی هنرآنلاین: نزدیک دو سال است کسب‌وکارهای مختلف با تعطیلی و کسادی بسیار مواجه بودند. سینما نیز از این قاعده مستثنا نبوده است اما اکنون با اکران آخرین ساخته اصغر فرهادی خون تازه‌ای به سینماهای سراسر کشور وارد شده است.

البته «قهرمان» از اولین نمایش جهانی خود در جشنواره کن فرانسه، دچار دوقطبی عجیب در جامعه ایران بوده و این موضوع در زمان اکران همچنان برقرار است. به‌گونه‌ای که با گذشت نزدیک به یک هفته از اکران فیلم تحسین‌شده جشنواره کن در ایران، عده‌ای از رکوردشکنی «قهرمان» در فروش بلیت‌ خبر می‌دهند و طیف دیگر عکس‌های خود را از سالن‌های تقریبا خالی سینما در زمان اکران به اشتراک می‌گذارند و می‌نویسند که فیلم با استقبال زیادی مواجه نبوده است.

به هر ترتیب بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران) تا بامداد روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه، فروش فیلم «قهرمان» که اکران خود را از ۵ آبان آغاز کرده، ۳۸,۲۰۴,۷۲۷,۰۰۰ ریال بوده است.

۱۵۷,۴۳۲ نفر مخاطبانی بودند که در ۵,۶۵۲ سانس در ۳۰۹ سالنی که در اختیار فیلم است، به تماشای آن نشسته‌اند. به این ترتیب اگر بخواهیم میزان تماشاگران «قهرمان» را در هر سانس محاسبه کنیم؛ نزدیک به ۲۸ نفر در هر نوبت به تماشای این فیلم مشغول بودند.

برای اینکه بتوانیم به نسبت خوبی از فروش سینمای ایران، قبل و بعد از اکران «قهرمان» دست پیدا کنیم، به محاسبه فروش فیلم‌هایی که قبل از این اثر روی پرده سینماها رفته نیز پرداختیم.

بر این اساس، برای فیلم «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطبایی که از ۱۰ تیرماه اکران خود را آغاز کرده، تا بامداد روز جمعه ۱۴ آبان‌ماه فروش ۱۹۶,۱۹۳,۴۲۵,۹۰۰ ریالی ثبت شده است. این فیلم هم‌اکنون در ۳۹۲ سالن سینما در حال اکران بوده و تاکنون در ۵۲,۱۶۹ سانس به نمایش گذاشته شده است. میزان مخاطبان فیلم تا امروز ۹۰۴,۲۸۵ نفر است. به این ترتیب در هر سانس از این فیلم، نزدیک به ۱۷ نفر به تماشای آن نشستند.

همچنین فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در زمان اکران خود توانسته ۱۳۷,۳۵۶ میزان از مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشاند. با در نظر گرفتن ۲۹۳ سالن و پخش فیلم در ۱۴,۰۵۶ سانس باید گفت این اثر تاکنون ۳۰,۲۵۶,۶۴۶,۵۰۰ ریال فروش دست پیدا کرده است. همچنین ۱۳۷,۳۵۶ نفر به تماشای این اثر نشستند. به این ترتیب در هر سانس از نمایش این فیلم، نزدیک به ۱۰ نفر آن را تماشا کرده‌اند.

باتوجه به آمار اعلام‌شده می‌توان گفت ۲۸ نفر تماشاگر در هر سانس «قهرمان» عددی نیست که بتوان آن را دستاوردی در فروش فیلم‌های سینمای ایران معرفی کرد. چرا که بر اساس آمار سمفا، فیلم‌های پیش از «قهرمان» نیز فروشی نزدیک به همین عدد داشته‌اند.

به عنوان مثال فیلم «دینامیت» که با سر و صدای بسیار کمتر از «قهرمان» اکران شد، تنها ۱۱ تماشاگر کمتر از فیلم فرهادی دارد که تازه در ابتدای اکران است و احتمالا به زودی با افت فروش و پایین آمدن میانگین تماشاگرانش مواجه می‌شود.