سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی بامداد روز چهار‌شنبه اسامی ۱۵ فیلم‌ راه‌یافته به مرحله بعدی رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار ۲۰۲۱ را اعلام کرد که «خورشید» ساخته مجید مجیدی از ایران یکی از آن‌هاست.

اسامی فیلم‌ها به این شرح است:

«یک دور دیگر» (Another Round) به کارگردانی توماس وینتربرگ (دانمارک)

"روزهای بهتر" (Better Days) به کارگردانی درک سانگ (هنگ کنگ)

«شارلاتان» (Charlatan) به کارگردانی آگنیشکا هولاند (جمهوری چک)

«گروهی» (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو (رومانی)

«رفقای عزیز! » (Dear Comrades!) به کارگردانی آندری کونچالوفسکی (روسیه)

«من دیگر اینجا نیستم» (I'm No Longer Here) به کارگردانی فرناندو فِریاس د لا پارا (مکزیک)

«امید» (Hope) به کارگردانی ماریا سودهال (نروژ)

«زن گریان» (La Llorona / The Weeping Woman) به کارگردانی خایرو بوستامِنته (گواتمالا)

«مأمور نفوذی» (The Mole Agent) به کارگردانی مایته آلبردی (شیلی)

«شب شاهان» (Night of the Kings) به کارگردانی فیلیپ لاکوت (ساحل عاج)

«کجا می‌روی، آیدا؟» (Quo vadis, Aida?) به کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ (بوسنی و هرزگوین)

«خورشید» (Sun Children) به کارگردانی مجید مجیدی (ایران)

«ما دو نفر» (Two of Us) به کارگردانی فیلیپو مِنِه‌گِه‌تی (فرانسه)

«یک خورشید» (A Sun) به کارگردانی چانگ مونگ-هونگ (تایوان)

«مردی که پوست خود را فروخت» (The Man Who Sold His Skin) به کارگردانی کوثر بن هنیه (تونس)

امسال ۹۳ کشور در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرده‌اند که یک رکورد است. سال گذشته نیز ۹۳ کشور فیلم به آکادمی معرفی کردند که رکورد ۹۲ فیلم سال ۲۰۱۷ را شکست، اما «شیردل» نماینده نیجریه واجد شرایط شناخته نشد و درنهایت ۹۲ فیلم در بخش فیلم بلند بین‌المللی رقابت کردند. کشورهای لسوتو، سودان و سورینام برای اولین بار در بخش فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند.

پاندمی کووید-۱۹ و چالش‌های ناشی از آن باعث شد آکادمی امسال نیز در بخش فیلم بلند بین‌المللی تغییراتی بدهد که نحوه دیدن فیلم‌ها توسط اعضاء و رأی دادن آن‌ها را شامل ‌شد. برای اولین بار در تاریخ، آکادمی از تمام شاخه‌ها دعوت کرد در رأی‌گیری اولیه شرکت کنند.

کمیته رأی‌گیری اولیه فیلم بلند بین‌المللی برای اطمینان از حفظ یکپارچگیِ روند رأی‌گیری، در این دوره با رأی مخفی یک فهرست کوتاه شامل ۱۵ فیلم از کشورهای مختلف تهیه کرد که پنج فیلم بیشتر از سال‌های قبل است. در دوره‌های گذشته، رأی‌گیری اولیه به‌صورت حضوری انجام می‌شد. امسال این پروسه در قالب آنلاین طی شد. در نتیجه، کمیته اجرایی فیلم بلند بین‌المللی برای انتخاب فیلم‌های اضافی تشکیل جلسه نداد.

تشکیل کمیته اجرایی فیلم بلند بین‌المللی به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد. بعد از نادیده گرفته شدن فیلم برنده نخل طلای کن «چهار ماه، سه هفته و دو روز» ساخته کریستیان مونجیو در ۲۰۰۷ در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی، آکادمی روند رأی‌گیری برای انتخاب فیلم‌های فهرست کوتاه را تغییر داد و یک کمیته اجرایی معروف به «کمیته نجات» تشکیل داد که چند فیلم این فهرست را با نگاه کاملاً تخصصی انتخاب کنند.

تا سال گذشته روند کار به این شکل بود که رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شد. در مرحله اول کمیته رأی‌گیری اولیه فیلم بلند بین‌المللی شامل چند صد تن از اعضا از همه شاخه‌های آکادمی، در قالب سه گروه، هر یک حداقل ۵۰ درصد فیلم‌هایی را که به آن‌ها سپرده می‌شد می‌دیدند و بر مبنای امتیاز ۶ تا ۱۰ به فیلم‌ها نمره می‌دادند. شش فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط این کمیته کسب می‌کردند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا می‌کردند. سپس کمیته اجرایی فیلم بلند بین‌المللی پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌داد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کرد تا ۹ فیلم‌ فهرست کوتاه انتخاب شوند. هیئت‌رئیسه در ۲۰۱۸ تصویب کرد تعداد فیلم‌های فهرست کوتاه نامزد‌های بخش فیلم بلند بین‌المللی از ۹ فیلم به ۱۰ فیلم افزوده شود.

در تمام این سال‌ها شایعه بوده است که فیلم ایتالیایی «زیبایی بزرگ» به کارگردانی پائولو سورنتینو که در ۲۰۱۳ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد، جزو شش فیلم منتخب کمیته رأی‌گیری اولیه نبود و با رأی کمیته اجرایی به فهرست کوتاه راه پیدا کرد.

با تغییرات جدید، «کمیته نجات» حذف شد و ۱۵ فیلم که بالاترین امتیاز را از سوی کمیته رأی‌گیری اولیه فیلم بلند بین‌المللی به دست آوردند به فهرست کوتاه راه پیدا کردند. با حذف «کمیته نجات»، هیچ شبکه ایمنی برای اصلاح حذفیات آشکار در مرحله رأی‌گیری اولیه وجود ندارد.

برخلاف دیگر بخش‌های آکادمی، بخش فیلم بلند بین‌المللی یک شاخه مشخص ندارد و فیلمسازان مختلف از رشته‌های مختلف عضو کمیته اجرایی هستند.

در مرحله بعد رأی‌گیری، ۱۵ فیلم فهرست کوتاه در دسترس کمیته نامزدی فیلم بلند بین‌المللی قرار می‌گیرد و آن‌ها پس از دیدن فیلم‌ها درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند) همراه نامزدهای ۲۲ بخش‌ رقابتی دیگر جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

درنهایت برنده اسکار فیلم بلند بین‌المللی تنها با رأی تمام اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

نود و سومین دوره جوایز اسکار ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود. این مراسم ابتدا قرار بود ۲۸ فوریه (بامداد دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹) برگزار شود، اما هم زمان برگزاری مراسم و هم زمان لازم برای فیلم‌ها برای این که شرایط انتخاب را داشته باشند، به خاطر پاندمی کووید-۱۹، دو ماه جلو افتاد.

پارسال «انگل» ساخته بونگ جون هو از کره جنوبی جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی را برد و همچنین اولین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بود که جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد.

فیلم بلند بین‌المللی، یک فیلم سینمایی بلند (بیش از ۴۰ دقیقه) است که خارج از ایالات متحده آمریکا با دیالوگ‌های غالباً غیرانگلیسی‌زبان (بیش از پنجاه درصد) تولید شده باشد که می‌توان شامل فیلم‌های بلند انیمیشن و مستند نیز باشد.

بخش فیلم بلند بین‌المللی تا سال ۲۰۱۸ «فیلم خارجی‌زبان» نام داشت، اما هیئت‌رئیسه آکادمی آوریل ۲۰۱۹ تصویب کرد نام جایزه این بخش تغییر کند.

از سال ۱۹۵۷ که بخش رقابتی فیلم خارجی‌زبان در جوایز سالانه آکادمی معرفی شد، فیلم‌های اروپایی با ۵۲ بار پیروزی در این بخش حضوری برجسته داشته‌اند.

جایزه اسکار این بخش به خود فیلم تعلق می‌گیرد و کارگردان به نمایندگی از تیم سازنده آن را دریافت می‌کند. آکادمی برای تحقق اهداف خود از کشور سازنده به‌عنوان نامزد یاد می‌کند. نام کارگردان روی پلاک جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی، بعد از کشور سازنده و عنوان فیلم ذکر می‌شود.

آکادمی همچنین فهرست کوتاه نامزدهای بخش‌های جلوه‌های تصویری، چهره‌پردازی و طراحی مو، موسیقی متن، ترانه، مستند بلند، مستند کوتاه، فیلم کوتاه و انیمیشن کوتاه را  اعلام کرد. (اینجا)

علی افتخاری