سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی با حضور جعفر گودرزی دبیر جشن، علی علایی رئیس آکادمی، علی افشار مدیر روابط عمومی و تعدادی از اصحاب رسانه روز یکشنبه در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی افشار مدیر روابط عمومی سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی با گلایه از عدم حضور اصحاب رسانه در نشست خبری این جشن، جلسه را آغاز و با حضور جعفر گودرزی دبیر پوستر جشن سیزدهم که طراحی آن بر عهده آرمان داودی است، رونمایی شد.

سپس گودرزی در مورد پوستر جشن بیان کرد: در این سه سالی که دبیر جشن انجمن منتقدان بودم به همراه دوستان تلاش کردیم پوستر متفاوتی داشته باشیم و ماحصل این تلاش نیز پوستری است که امروز از آن رونمایی شد.

او در ادامه درباره جشن انجمن منتقدان و تأثیر آن بر روی سینما اظهار کرد: سینما در حال حاضر نیازمند قدرت و مراقبت است و در غیر این صورت نمی‌تواند رونق داشته باشد. با حضور منتقدان و ارزیابی درست آن‌ها از یک سال تلاش سینماگران این رونق افزایش یافته و می‌تواند در راستای رونق و ارتقا سی نیز عملکرد درستی داشته باشد. در واقع برآیند آرا آکادمی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی می‌تواند فارغ از منحنی گیشه، یک جهت و مسیر درست برای سینمای ایران فراهم کند و چراغ و مشعل خوبی برای سینماگران باشد و شاخصه‌هایی را نیز تعریف کند.

دبیر این دوره از جشن انجمن منتقدان درباره مکان برگزاری جشن و همچنین حامیان مالی آن نیز توضیح داد: امسال سیزدهمین جشن انجمن منتقدان بناست 13 دی‌ماه در سالن آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شود. سعی‌مان این است که ارتباط خوبی با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشیم و در راستای سلامت هنرمندان نیز با این دانشگاه تفاهمانی داشته‌ایم که به‌زودی درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. اما درمورد اسپانسرهای جشن نیز از آنجایی که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، شرایط خوبی نیست امسال ما به معنای واقعی کلمه اسپانسر نداشتیم و تنها حامی ما مجله حقوقی دادگر است.

او در ادامه به برگزاری بزرگداشت‌های امسال اشاره کرد و گفت: همانند دوره‌های پیشین سه بزرگداشت در جشن خواهیم داشت که امسال این بزرگداشت‌ها اختصاص یافته به اکبر عبدی و علیرضا زرین‌دست و در بین اعضا نیز بزرگداشتی برای عباس یاری منتقد سینما خواهیم داشت.

 گودرزی همچنین عنوان کرد: امیدوارم با توجه به کار شبانه‌روزی بچه‌ها آرا به شکلی باشد تا شأن منتقدان حفظ شود. همیشه سلامت آرا فارغ از رفاقت و مصلحت‌اندیشی ثبت شده و امیدوارم جشن باکیفیتی پیش رو داشته باشیم‌. از نکات قابل توجه جشن امسال نزدیکی بسیار زیاد آرا در یکسری از بخش‌ها بود و با توجه به این نزدیکی سعی کردیم بحث تشویقی هم داشته باشیم چرا که خروجی این جشن یک قدم رو به جلو برای سینمای ایران خواهد بود.

علی علایی رئیس آکادمی نیز در ادامه درباره آکادمی و آرا منتقدان که بیش از صد منتقد در آن شرکت داشته‌اند، گفت: فرایند این آکادمی کاملاً بر مبنای ریاضی است و نوبت و رفاقتی هم در کار نیست. آرا کاملاً بر مبنای رأی منتقدان در آکادمی ثبت شده است و بر مبنای یک خرد جمعی به این آرا رسیده‌ایم. آنچه برای من جالب بود رقابت فشرده‌ای است که در برخی از رشته‌ها وجود دارد و حتی در برخی از کاندیداها این تعداد بیشتر شده و اختلافات به اعشار رسید که ما کاندیداهای نزدیک را نیز در این جمع‌بندی در کنار یکدیگر قرار دادیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

گودرزی در راستای صحبت‌های علایی اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر به دلیل حضور هیئت انتخاب و داوری سلیقه دخیل است، اما در جشن انجمن منتقدان این‌گونه نیست و به همین دلیل از آن به آرا سلامت یاد می‌کنیم. در واقع اعتبار این جایزه بر همین اساس است و هر سال بر اهمیت آن افزوده می‌شود و جایگاه خودش را میان اهالی سینما یافته است. بسیاری از فیلمسازان در جشنواره جهانی دوست دارند تا اثرشان اینجا مدنظر قرار بگیرد و خوشبختانه نسبت به سال گذشته نیز این اتفاق بیشتر بود و ما این فرصت را از آن‌ها نگرفتیم. از اولین دوره که جشنواره جهانی جدا شد ما این حق را از دوستان نگرفتیم و آثار حاضر در هر دو جشنواره را مد نظر قرار دادیم و تنها بخش‌ها از هم تفکیک شده و مدنظر آکادمی قرار گرفته است. درمجموع از میان آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم فجر 38 اثر در این جشن لحاظ شده‌اند و بیش از صد منتقد در این جشن اعلام نظر کرده‌اند که در این میان آرا منتقدانی که بیش از ۵ فیلم را ندیده‌اند از ‌آرا کلی حذف شده است.