گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حجمی مجید گوران با عنوان «هارلو» در گالری ایوان برپاست. گوران در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۲ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده که با استفاده از فلز ساخته شده‌اند گفت: در این نمایشگاه چهار مجموعه مختلف از آثار من به نمایش درآمده است که هر کدام در مقطع زمانی متفاوتی ساخته شده‌اند. 

گوران ادامه داد: من خیلی ر‌ها کار می‌کنم و در لحظه شروع کار بدون اینکه فکر و ‌ایده‌ای داشته باشم شروع به ساخت اثر می‌کنم و پس از آنکه فرمی از آن خارج شد به این فکر می‌کنم که چه دغدغه‌ای داشتم که باعث شکل‌گیری این اثر شده است. در هر دوره کاری موضوعات مختلفی بوده که بر آثارم تأثیر گذاشته است، به عنوان مثال زمانی دغدغه انسان و طبیعت داشتم و زمانی دیگر موضوع آثارم زن بوده است.

او با بیان اینکه برای کارش اتود نمی‌زند گفت: عقیده دارم اصل اثر همان اتود است و همه فکر و احساس من در همان اثر اولیه پیاده می‌شود، بنابراین مستقیم با فلز شروع به کار می‌کنم. ممکن است بار‌ها آن را خراب کنم و دوباره بسازم تا به نتیجه برسم.

گوران با اشاره به فرم‌های منحنی که در آثارش وجود دارد گفت: در وجود هر مرد یک بخش زنانه و در وجود هر زن یک بخش مردانه وجود دارد که بعضی از افراد این بخش را آشکار می‌کنند و بعضی دیگر آن را پنهان می‌کنند. این لطافت و خطوط منحنی که در آثار من وجود دارد نیز برگرفته از همین بخش زنانه وجودم است. در عین حال این لطافت و نرمی با خشکی و خشونت عنصر فلز تضاد دارد و به این ترتیب پارادوکسی میان متریال و فرم به وجود آمده است.

گوران ادامه داد: ذهن من همیشه در حال کار کردن است و تصویر‌هایی به ذهنم می‌آید که آن‌ها را شکل داده و چیدمان می‌کنم. وقتی شروع به کار می‌کنم آنچه در ذهنم وجود دارد شکل می‌گیرد و مسیری را ایجاد می‌کند که در آن پیش می‌روم.

او با بیان اینکه سوژه آثارش انسان، حیوان و طبیعت هستند، گفت: می‌خواستم نشان دهم که ما از هم جدا نیستیم بلکه فقط اسم ما فرق می‌کند. همه ما جزئی از یک کل هستیم و اگر به یکی از این اجزاء آسیب بزنیم به خودمان آسیب زده‌ایم.

گوران ادامه داد: پیش از این متریال‌های دیگر را نیز آزمودم اما به این نتیجه رسیدم که با فلز کار کنم. معمولاً آثاری که با متریال‌های دیگر ساخته می‌شوند قابل تکرار هستند اما این نوع کار چون قالب‌گیری ندارد تک نسخه خواهد بود. فلز مزیت‌هایی فراتر از متریال‌های دیگر دارد و می‌توان مدت‌ها روی یک اثر کار کرد، اما مواد دیگر این قابلیت را ندارد.

او درباره عنوان نمایشگاه گفت: هری هارلو روانشناسی بود که درباره موضوعاتی مثل عشق و دلبستگی مطالعه و تحقیق و این مسأله را اثبات کرد که تمایل حیوانات به چیز‌های نرم و لطیف بیش از چیز‌های خشن است. این مسأله در ارتباط با همان لطافتی است که در آثار خود نشان دادم.

گوران ادامه داد: من هنر را زندگی می‌کنم و عقیده دارم اگر کسی بخواهد اسم هنرمند را داشته باشد باید همه زندگیش را وقف هنر کند. وقتی هنرمند باشید برای روز‌های خوب صبر نمی‌کنید بلکه روز‌های خوب را خلق می‌کنید.

نمایشگاه آثار حجمی مجید گوران تا ۹ اردیبهشت در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.