به گزارش هنرآنلاین، توکن غیرمثلی یا NFT نوع خاصی از دارایی دیجیتال است که نماد چیزی منحصر به فرد است. یکتا بودن واحد‌های NFT به آن ویژگی‌هایی داده که ورود این مفهوم را به دنیای هنر تسهیل کرده است. مؤسسه فرهنگی و هنری‌ ایده با شناسایی فرصت‌های به‌کارگیری این ابزار برای ارائه‌ آثار هنری هنرمندان ایرانی در بازار‌های جهانی، اقدام به ارائه‌ خدمات تبدیل آثار هنرمندان به NFT و ارائه مشاوره به هنرمندان مشتاق برای ورود به این بازار نموده است.

در همین راستا و در جهت آشنایی هرچه بیشتر اهالی هنر با این موضوع روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ نشستی آزاد با موضوع NFT و تأثیر آن بر هنر آینده با حضور اساتید و منتقدان این حوزه در محل مؤسسه‌ ایده برگزار شد.

زیبا مغربی، پژوهشگر اقتصادی و منتقد هنری در ابتدا با اشاره به این که برای درک و ارزیابی بهتر NFT‌ها باید بدانیم که در رابطه با یک نوع مالکیت و دارایی صحبت می‌کنیم که بر پایه‌ هنر شکل می‌گیرد. این دارایی در واقع کالایی است که وجه مادی‌اش زدوده شده و قابل معامله در بازار‌های دیجیتال است.

آرش سلطانعلی در تکمیل گفته‌های مغربی گفت درواقع NFT به‌معنی توکن غیرقابل معاوضه است یعنی یک‌شناسه و عددی است که تا ابد یکتا و بی‌همتا می‌ماند و غیرقابل معاوضه است؛ اما این غیرقابل معاوضه بودن به‌معنی غیرقابل خرید و فروش بودن نیست. او افزود NFT مختص به هنر نیست بلکه بازار سرمایه‌ای است که مربوط به هر کالای دیگری می‌تواند باشد از جمله هنر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای.

زیبا مغربی در ادامه ضمن اشاره به بازیگران اصلی بازار NFT به مزایا و فرصت‌های این بازار برای هنرمندان و همچنین چالش‌ها و ابهامات موجود اشاره داشتند.

دلارام عسکری کارشناس حوزه NFT در سخنان خود تأثیر NFT و کریپتوآرت در دنیای هنر را از سه منظر هنرمند، اثر هنری و مخاطب هنری قابل بررسی دانست و به مواردی نظیر آزادی و تنوع ایجاد شده در این بازار به واسطه‌ی حضور هنرمند و آثار هنری با تعاریفی که لزوماً با تعاریف موجود از هنرمند و اثر هنری انطباق نداشته باشد، اشاره کرد. عسکری با ذکر این که مخاطبین این بازار علاوه بر فعالان سنتی بازار هنر، علاقمندان حوزه بازی‌های دیجیتال و کریپتوکارنسی نیز هستند اشاره کرد که این تغییرات امکان جنبش هنری نوینی را فراهم می‌کند.

این کارشناس حوزه NFT، دسترسی راحت و بی‌واسطه به بازار جهانی، افزایش سود فروش برای هنرمند، اطمینان از اصالت اثر، حفظ حقوق مؤلف و تخریب ناپذیری آثار و همچنین امکان استفاده از NFT به‌عنوان وثیقه وام را از مهمترین مزایای NFT و در مقابل، هزینه‌های بالای توکنیزه کردن، نیاز به دانش بالا و آشنایی با بلاک چین، ملاحظات قوانین کپی‌رایت، دغدغه‌های محیط‌زیستی، ریسک پولشویی و احتمال ورود به پروژه‌های بی‌ارزش را مهمترین معایب و چالش‌های این حوزه برشمرد.

نیما ابطحی مشاور امور مالی و اقتصادی در ادامه‌ی بحث با ذکر برخی انتقاداتی که به نهاد‌ها و بازار‌های مالی و اقتصادی وارد می‌شود، سیستم‌های غیرمتمرکز را به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود از جمله غیرمتمرکز بودن، شفاف بودن و دسترسی همگانی، پاسخ احتمالی برای رفع این مشکلات دانستند.

مجتبی آرش‌نیا مدرس و پژوهشگر حوزه اقتصاد هنر در تکمیل گفته‌ سایر منتقدان حاضر در جلسه در رابطه با چرایی سرمایه‌گذاری در NFT‌ها اظهار داشت که تجربیات قبلی در تاریخ اقتصاد نشان می‌دهد که به‌جای مقابله با تحول‌های اقتصادی جدید دنیای دیجیتال بهتر است با آن همراه شویم و از فرصت‌هایی که این تحولات ایجاد کرده‌اند، بهره‌مند شویم.

در پایان جلسه پس از پاسخگویی کارشناسان به پرسش‌های مخاطبین و دموی پلتفرم opensea، آرش سلطانعلی مدیر ایده از رونمایی سایت  تازه به نشانی ideagallery.art در هفته‌ آینده خبر داد که بستری مناسب و کاربرپسند برای دنبال کردن آثار، رویداد‌ها و نمایشگا‌ها، خرید و فروش، معرفی هنرمندان و برنامه‌های گالری و محتویات به‌روز در مورد مسائل مرتبط با آثار تجسمی و پاسخ به سؤالات متداول در حوزه‌ NFT است.