گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاهی با عنوان «مدرنیسم‌ها، برترین‌های ایرانی، ترکی و هندی از مجموعه ابی وید‌گری NYU» در گالری هنر NYUAD به نمایش درمی‌آید. این نمایشگاه که توسط گالری هنر خاکستری در نیویورک و سرپرستی لین گامپرت تدارک دیده شده است ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۵ فوریه ۲۰۲۲ برپاست. گالری هنری NYU ابوظبی پس از تعطیلی‌های کرونایی اولین نمایشگاه فیزیکی خود را با این مجموعه برگزار می‌کند.

ابی وید‌گری یک مجموعه‌دار اهل آمریکای شمالی بود که در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ سفر‌های متعددی به خارج از کشور داشت تا هنر مدرن را از سراسر آسیا کشف و جمع‌آوری کند. او هشت سفر به ایران و چهار سفر به هند و ترکیه داشت که در آنجا آثار چاپی، طراحی، نقاشی و مجسمه‌سازی را جمع‌آوری کرد که هسته مجموعه ابی وید‌گری هنر مدرن آسیا و خاورمیانه را تشکیل داد. مجموعه‌ای که او گردآوری کرد شامل برخی از مهم‌ترین هنرمندان مدرن آن دوره و آن مناطق است و اهمیت آن در سال‌های بعد با افزایش دانش پیرامون این هنرمندان مشخص شد.

این نمایشگاه شامل آثار هنرمندان مشهور و همچنین نامه‌های شخصی گردآورنده، مجلات، صورت‌حساب‌ها، کاتالوگ‌ها، دعوت‌نامه‌ها، و عکس‌هایی از مقالات ابی وید‌گری در آرشیو نیویورک است. آرشیو‌ها نشان می‌دهند که چگونه هر کدام از این هنرمندان ضمن بهره‌گیری از میراث و فرهنگ کشور خود، درگیر گفتمان‌های جهانی پیرامون موضوعات کلیدی مدرنیته هستند.

در کتاب منتشر شده به مناسبت نمایشگاه مقالاتی موجود است که به بیننده این امکان را می‌دهد تا بفهمد چگونه هنرمندان کشور‌های مختلف سنت‌های محلی را با روند‌های جهانی و تغییر سریع جهان مدرن در دهه ۱۹۶۰ در هم آمیختند.

مایا آلیسون، سرپرست ارشد در NYU ابوظبی و مدیر اجرایی گالری هنری NYUAD، گفت: «هدف خانم ابی وید‌گری ترویج تبادل بین‌المللی هنری در یک محیط آکادمیک بود. مجموعه ابی ویدگری دانشگاه نیویورک نمونه‌ای عالی است که نشان می‌دهد چگونه جمع‌آوری آثار امروز، به بخشی از تاریخ هنری آینده تبدیل می‌شود و می‌تواند گفت‌وگوی فرهنگی واقعی را از طریق داستان‌هایی که هر یک از این آثار هنری برای ما به ارمغان می‌آورند، ممکن سازد. »

این مجموعه سال ۲۰۱۹ در شهر نیویورک به نمایش درآمد و قبل از اینکه راهی امارات شود، به موزه هنر بلوک در دانشگاه نورث وسترن در ایالات متحده سفر کرد.

گالری هنر گری دارای بزرگترین مجموعه هنر مدرن ایران در خارج از ایران است. همچنین بزرگترین مجموعه سازمانی شناخته شده هنر مدرن ترکیه در خارج از ترکیه؛ و حدود ۸۰ اثر از هنر مدرن هند. کامران دیبا، منیر فرمانفرماییان، فرامرز پیلارام، پرویز تناولی، سیا ارمجانی و... از جمله هنرمندان ایرانی هستند که آثار آن‌ها در این مجموعه به نمایش درمی‌آید.