گروه تجسمی هنرآنلاین: ۲۲ هزار تصویر از سراسر جهان در رقابت عکاس سال پرندگان شرکت کرده بودند و در نهایت داوران عکسی را که عکاس مکزیکی از بهت یک پرنده کوکوی دونده برابر دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک گرفته، برنده اعلام کردند. به گفته پریتو، تصویری که او از این پرنده دونده ثبت کرده، نشان‌دهنده تهدیدی است که دیوار مرزی بر زندگی و محیط زیست انسان‌ها و حیات وحش منطقه پدید آورده است.

پیش از آنکه در مرز میان دو کشور آمریکا و مکزیک دیوار جداکننده کشیده شود، برخی از گونه‌های جانوری در فصل زادآوری از مرز می‌گذشتند و با همتایان خود در آن سوی خط مرزی جفت‌گیری می‌کردند. از جمله گونه در معرض خطر جگوار آمریکای شمالی و خرس سیاه. این گونه خرس از دهه ۱۹۹۰ بار دیگر در ایالت تگزاس رها شد و حالا کشیدن دیوار می‌تواند نسل آن را به خطر بیندازد و وارد فهرست در معرض خطر کند.

پریتو بیش از یک سال است پیامدهای کشیدن دیوار مرزی را در بیابان‌ها، کوهستان‌ها و مانگروها بر زندگی گونه‌های مختلف جانوری در دو سوی دیوار در قاب دوربین خود ثبت و ضبط می‌کند. به گفته او، این دیوار ادامه زندگی بیش از ۱۵۰۰ گونه جانوری و گیاهی را به خطر انداخته و بسیاری از جانوران در تلاش برای گذر کردن از دیوار، نومیدانه بازگشته‌اند.

عکاس مکزیکی که اهل گوادالاخاراست، برای بردن جایزه عکاس سال پرندگان ۶۸۷۷ دلار به جیب زده است. این رقابت جهانی دو بخش دیگر هم دارد؛ بهترین عکاس جوان سال و پرندگان شهری.