سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد حسینی، نویسنده معاصر و داور سه دوره جایزه هوشنگ گلشیری درباره اتفاقات اخیری که برای جایزه گلشیری رخ داده است ابراز تاسف کرد و گفت: به یاد می‌آورم حدود 15 سال پیش و قبل از راه اندازی یکسری از جوایز ادبی بسیاری از ناشران تمایلی برای چاپ آثار داستانی نداشتند.

حسینی گفت: در این میان شاید تنها یکی دو ناشر بود که تن به چاپ آثار داستانی می‌زد و آن در میزان بسیار محدود. او ادامه داد: به گمانم تعداد کتاب‌های داستان‌ جدی و همین طور پرفروش در این زمینه، چیزی کمتر از 5 عنوان بود که با تساهل و گشاده دستی نهایت بتوان این میزان را 10 تا افزایش داد.

محمد حسینی گفت: اما با راه اندازی جوایزی همچون مهرگان، جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات، جایزه اصفهان و همین طور جایزه گلشیری بسیاری از ناشران برای انتشار آثار داستانی اعلام آمادگی کردند و حتی در این میان ناشرانی نیز بودند که برای چاپ این دست از آثار به رقابت پرداختند.

حسینی تشریح کرد: وقتی ناشری برای یک آگهی کوچک باید مبلغ هنگفتی را پرداخت می‌کرد، ترجیحا به سمت چاپ آثار داستانی می‌کرد تا بارها به این واسطه نامش در تریبون‌های مختلف رسانه‌ای شود؛ به واسطه شرکت کردن در این جوایز، نامزد شدن و همین طور برنده شده. دریافت این جوایز توسط نویسندگان موجب رسانه‌ای شدن ناشران نیز می‌شد و از این رو ناشران نیز دیده می‌شدند.

حسینی در ادامه گفت: به عبارت دیگر اگر از تاثیر این جوایز بر روند داستان‌نویسی نویسندگان و تشویق آنان بگذریم و همین طور رونق دادن به ادبیات داستانی باید این را نیز مد نظر قرار بدهیم که برگزاری ای جوایز تاثیر مثبتی نیز بر فعالیت ناشران می‌گذشت. ما نمی‌توانیم بعد اقتصادی صنعت نشر را نادیده بگیریم و یکی از مهمترین تاثیرات جوایزی همچون جایزه گلشیری بر بخش تولید کتاب بود و زمینه را برای فروش اثر مهیا می‌کرد.

حسینی گفت: من به عنوان کسی که قریب به 20 سال از نردیک با فعالیت ناشران در این زمینه آشنا هستم باید بگویم که واقعیت این است که پیشتر جز کتاب چند نویسنده مشهور یا چند نویسنده جوان توصیه شده کتاب داستانی منتشر نمی‌شد و وجود جوایز ادبی بوده است که به این حوزه از ادبیات رونق داده است.

محمد حسینی همچنین گفت: متاسفم که جایزه گلشیری تعطیل شد. این جایزه تنها جایزه معتبری بود که از میان جوایز معتبر سالیان گذشته باقی مانده بود و به نوعی بار مسئولیت تمامی این جوایز را به دوش می‌کشید و فرصت تازه‌ای برای نویسندگان جوان مهیا می‎‌کرد.

او ادامه داد: از طرفی درک می‌کنم که روشن نگه داشتن چراغ 13 ساله جایزه گلشیری تا چه میزان سخت و دشوار بوده است، ضمن اینکه در این میان موانع و هجمه‌های دولتی و غیردولتی زیادی بوده است که این دشواری را دوچندان می‌کرده و از این جهت به تصمیم مدیر این جایزه که 13 سال این جایزه را روی پا نگه داشت و به سلامت برگزار کرد، احترام می‌گذارم.

به گزارش هنرآنلاین محمد حسینی داستان نویس معاصر، از ویراستاران و کارشناسان کتاب نشر ققنوس و همین طور دبیر بخش داستان نشر ثالث است. این نویسنده با رمان "آبی تر از گناه" در سال 1383 برنده جایزه ادبی گلشیری و جایزه مهرگان ادب شد.

انتهای پیام/