به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین ، در کتاب "شعر بی واژۀ 5" مجموعه‌ای‌ از تکنوازی‌های پرویز مشکاتیان برای ساز سنتور تدوین و گردآوری شده است. پیش از این 4 جلد از این مجموعه کتاب‌ها توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شده بود و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی به خصوص ساز سنتور قرار گرفته است.

گرد آوری و آوانگاری این مجموعه توسط محسن غلامی انجام شده و ویرایش و نگارش مجموعه نیز توسط علیرضا جواهری صورت گرفته است. این مجموعه حاوی قطعات اجرا شد زنده یاد پرویز مشکاتیان در دستگاه همایون و آواز اصفهان است که در کنسرت‌ها و مجموعه‌های صوتی و تصویری مختلف طی 30 سال اجرا شده است.

جلد پنجم از این مجموعه شامل نغمات و گوشه‌هایی از دستگاه همایون و آواز اصفهان از آلبوم‌های بیداد، خلوت گزیده، کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا، افق مهر، کنسرت گروه عارف در سال 1376 و آلبوم دونوازی در دستگاه همایون است.

جمله‌بندی‌های موزون و شعر گون پرویز مشکاتیان در تکنوازی‌هایش با سازهای سه تار و سنتور باعث شد تا به پیشنهاد استاد محمدرضا شفیعی کدکنی این مجموعه از نغمات شعر گون زنده یاد پرویز مشکاتیان، شعر بی واژه لقب گیرد.

این مجموعه ارزشمند از تکنوازی‌های استاد پرویز مشکاتیان در 12 جلد طراحی و تدوین شده است که به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی قرار خواهد گرفت. این مجموعه گران‌بها از تکنوازی‌های هنرمند فرزانه پرویز مشکاتیان، طی سال‌های 1383 تا 1388 زیر نظر استاد و با نظارت مستقیم ایشان تنظیم و نگارش شد که جلد اول و دوم این مجموعه در زمان حیات ایشان چاپ و نشر شد و سایر جلدهای این کتاب پس از درگذشت نا بهنگام او منتشر شدند امید است در سال 1393 شرایط برای چاپ و نشر سایر جلدهای باقی مانده از این مجموعه ارزشمند فراهم شود و هنرمندان و هنرجویان موسیقی ایرانی بتوانند از این نغمات ارزشمند نهایت بهره را ببرند.

از ویژگی‌های این مجموعه 12 جلدی می‌توان به جمله بندی‌های موزون و شعر گونه و همچنین وفاداری زنده یاد پرویز مشکاتیان به ردیف‌های قدما به خصوص ردیف‌های استادان ابوالحسن صبا و میرزا عبدالله و ... اشاره کرد . همچنین تاثیر پذیری از اوزان عروضی و ادبی ادبیات کهن ایران زمین از ویژگی‌های بارز و آشکار جمله‌بندی‌های آوازی پرویز مشکاتیان به شمار می رود.

پایان پیام/46