علیرضا جواهری، نوازنده سنتور در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: آلبوم "گل آیین" که از آثار ماندگار استاد پرویز مشکاتیان برای ساز سنتور است به زودی از سوی موسسه فرهنگی هنری آوای چکاد روانه بازار موسیقی می شود.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: این اثر شامل 18 قطعه است که نام قطعات آن چهارمضراب شور، سماع آوا(شور)،خزان(شور)، مضراب پرانی شور، مضراب پرانی حسینی(شور)،مضراب پرانی لنگ(شور)،پیش درآمد ابوعطا،چهارمضراب ابوعطا،سیخی (ضربی ابوعطا)،چند مضراب حجاز،چهارمضراب افشاری،پیش درآمد همایون، چهارمضراب همایون، چهار مضراب بیداد، چهارمضراب بیات راجه، کاروانیان(راست پنجگاه)،ضربی راست پنجگاه و چند مضراب پنجگاه است.

جواهری درباره این اثر موسیقایی خاطرنشان کرد: کتاب این مجموعه اولین بار در سال 1376 چاپ و نشر شده بود و این سی دی اجرای آموزشی آثار این کتاب است. همچنین اکثر آثار این مجموعه به صورت گروهی در کنسرت های گروه عارف اجرا شده اند ،برای همین در این مجموعه تلاش شده اجرای قطعات با نگاهی تخصصی به ساز سنتور باشد و به زودی در همین راستا آلبوم های "گل آوا" و "سل آیین" نیز منتشر خواهند شد.

گفتنی است، در مقدمه این آلبوم آمده است: در نواختن این آثار، اجرای آموزشی، هدف اصلی نوازنده بوده است. برخی از این آثار بارها به شیوه ها و گونه های مختلف، توسط زنده یاد پرویز مشکاتیان، اجرا شده اند. در نگارش نت هر آهنگ و سپس اجرای آن، ترکیبی از اجراهای متفاوت، مورد نظر قرار گرفته است. همچنین برخی جملات، با چند نوع تکنیک وحالت های متفاوت نواخته شده اند تا هنرجویان بتوانند با تکنیک های مختلف مضرابی و استفاده از آن ها در قالب اجرای آهنگ، آشنا شوند.

نگاه اصلی در این اجرا، طبیعت آثار و درون مایۀ اصلی نغمات بوده است. بر همین اساس، گاهی ریتم آهنگ ها به خصوص در قطعات آرام تر مانند پیش درآمد ها، به صورت شناور اجرا می شود که شاید در نگاه اول، احساس شود ریتم تند و کند می شود. به جز دلیل بالا، در لحظاتی دیگر از اجرا، به خاطر تاکید بیشتر روی نکات آموزشی و بررسی دقیق تر حالات اجرایی، متر اجرا، کندتر شده است.

از آنجا که در نت و نگارش مکتوب آثار موسیقی، هیچ گاه نمی توان جان مایۀ اصلی نغمات و ظرایف خاص اجرایی را لحاظ کرد، در لحظاتی از کار، شاهد متفاوت بودن اجرا با نمونۀ نگارش شده ی آن خواهیم بود.

برخی تک ریزها، چپ ریزها، تکیه ها، سرمضراب ها، غلت ها و تحریر ها، از این جمله اند. امید است اجرای آموزشی این مجموعه باعث آشنایی هرچه بیشتر هنرجویان با حالات خاص اجرایی آثار هنرمند تاثیر گذا، زنده یاد پرویز مشکاتیان، شود.

پایان پیام/46