سرویس تجسمی هنرآنلاین: پری‌یوش گنجی نقاش معاصر که از سوی دولت ژاپن نشان افتخار دریافت کرده است درباره فعالیت‎های هنری خود در زمینه تاثیر هنر دوره ساسانی بر فرهنگ و هنر ژاپن به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در سال 1374 بنیاد ژاپن که هرسال بورس تحقیقاتی خود را به دانشمندان، پژوهشگران و هنرمندان سراسر جهان اعطا می‏‌کند، از من نیز دعوت کرد تا در مورد موضوع انتقال فرهنگ ایران دوره ساسانی از طریق جاده ابریشم به شرق آسیا کار کنم. فرهنگ، هنر و نقوش ایرانی به ویژه در دوره ساسانی از راه جاده ابریشم به شرق دور رفته است و امروز در موزه‏‎های ژاپن اشیای بسیاری با نقوش دوره ساسانی تزیین شده است.

وی افزود: با همکاری دانشگاه کیوتو و به ویژه پروفسور هانه‎دا کار روی این موضوع را آغاز کردم تا ببینم این نقوش چه اندازه بر نقاشی ژاپنی تاثیر گذاشته است و در چه چیزهایی این تاثیر خود را نشان داده است. در ادامه تحقیقات به نقاشی‎های باسمه‎ای ژاپنی برخوردم که لباس فیگورهای آن با نقوش دوره ساسانی تزیین شده بود. تحقیقات من در نهایت به شکل نوشتار درآمد و به بنیاد ژاپن ارائه شد. همچنین من روی درها و پنجره‎های سنتی ژاپن و ارسی‎های ایرانی نیز کار کردم که در مجموعه آثار من که همگی پیشوند "پنجره" همراه آنهاست تاثیر این بررسی دیده می‏‌شود.

این نقاش معاصر که در نقاشی به شیوه‎های هنر ژاپنی نیز نگاه خاص خود را دارد درباره آموختن نقاشی ژاپنی نیز اظهار کرد: در ژاپن من به مدت 6 ماه نزد یکی از مسن‏‌ترین استادان نقاشی این کشور Sumie (نقاشی ژاپنی آب و مرکب) را آموختم. استفاده از این شیوه تا امروز در کارهای من ادامه داشته است. پس از شرکت در بورس بنیاد ژاپن به مدت 6 سال نیز مشاور فرهنگی این بنیاد در ایران بودم که به دلیل مشغله بعدا این مسئولیت به فرد دیگری سپرده شد.

گنجی همچنین درباره چگونگی اعطای این نشان به او نیز گفت: آیین اهدا این نشان ماه آینده در سفارت ژاپن برگزار می‏‌شود.

نشان افتخار دولت ژاپن به 89 نفر از پژوهشگران و هنرمندان غیر ژاپنی در تاریخ 12 آبان (3 نوامبر) اعطا شد. در این میان، پری‌یوش گنجی نشان افتخار "خورشید تابان، انوار زرین همراه با روبان گردنی" را که به زبان ژاپنی "Kyokujitsu Chujyusho" خوانده می‌شود دریافت کرد.

سفارت ژاپن در ایران در خبر اعطای این نشان به پری‌یوش گنجی نوشته است: سرکار خانم گنجی در سال 1374 شمسی (سال 1995 میلادی) به عنوان محقق از طرف بنیاد ژاپن در زمینه طراحی دوره ساسانی از طریق جاده ابریشم که در طراحی Kimono (لباس سنتی ژاپنی) و Obi (کمربند سنتی ژاپنی) بسیار موثر واقع شد در شهر کیوتو به تحقیق پرداخت. از این پس در نمونه آثار ایشان تاثیر فرهنگ ژاپنی ازجمله Sumie (نقاشی ژاپنی آب و مرکب) و Shoji (استفاده از کاغذ و چوب در داخل خانه) بسیار دیده می‌شود. ایشان در دانشگاه‌های هنری ایران از جمله دانشگاه الزهرا، بیش از 20 سال مدرس در کلاس‌های هنری بودند که در این کلاس‌ها به تدریس حس فرهنگ ژاپنی مانند Sumie و Shoji پرداختند. کلاس‌های ایشان از سوی شاگردانشان بسیار عالی ارزیابی شده است. از طرف دیگر ایشان در سال‌های 1383 شمسی (سال 2004 میلادی) و سال 1385 شمسی (سال 2006 میلادی) در ژاپن نمایشگاه هنری آثار معاصر ژاپن و ایران را برگزار کردند و به عنوان دبیر نمایشگاه در موفقیت آن سهم بسزایی داشتند.

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، سهم ایشان در معرفی و گسترش هنر ژاپنی در ایران و همچنین ارتقای تبادلات هنری میان ژاپن و ایران بسیار بالا ارزیابی شده است لذا نشان افتخار "خورشید تابان، انوار زرین همراه با روبان گردنی" را دریافت کردند.

سفارت ژاپن در ایران از این پس نیز امید آن را دارد که سرکار خانم گنجی همچنان به فعالیت خود در زمینه‌های گوناگون از جمله توسعه روابط هنری بین ژاپن و ایران ادامه دهند.

انتهای پیام/