سرویس سینمایی هنرآنلاین:  در چند سال اخیر هنرمندانی که با سازمان صداوسیما همکاری داشتند همواره گلایه‌مند بوده‌اند از اینکه طلب بسیاری از تهیه‌کنندگان دارند و یا گاهی به دلیل نداشتن بیمه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌اند یا به دلیل کمبود آثار باکیفیت بی‌کاری را ترجیح داده‌اند.

روز گذشته در حالی که مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، به همراه علی‌اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه، سیدعلی حمیدی قائم‌مقام مرکز سیما فیلم، مهدی روشن‌روان مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه و جمعی از مسئولان معاونت سیما به پشت صحنه سریال "پنجری" ساخته برزو نیک نژاد رفته بودند تا در جریان تولید و روند کار قرار بگیرند، بازیگران این مجموعه گلایه‌ها و درخواست‌های خود را از سازمان صداوسیما به میرباقری اعلام کردند.

در طی این دیدار شهره سلطانی از کمبود آثار نمایشی در این چند ساله صحبت کرد و میرباقری در پاسخ به وی گفت: شاید تا یکی دو سال پیش، تولیدات به این وسعت وجود نداشت و قطعاً اگر کارها فعال باشد و عوامل در حال کار باشند رونق صنعت سریال‌های تولیدی را شاهد خواهیم بود. در چند سال اخیر به دلایل مختلف، این صنعت دچار رکود شد و ما به لحاظ کمی با تعداد آثار اندکی مواجه بودیم. اگر به یکی دو سال پیش نگاه کنید حدود ۱۵ سریال در حال تولید و آماده کار بود و در هر یک از این آثار ۸۰ تا ۱۰۰ هنرمند فعال بودند در حالی که ما در ایران ۱۶ هزار نفر را داریم که آمادگی فعالیت دارند و در کل حدود ۲ هزار نفر از آن‌ها در دو، سه سال اخیر مشغول به کار بودند.

پشت صحنه سریال

میرباقری بیان کرد: ما تلاش کردیم تا در این چند ساله تعداد کارهای تولیدی خود را افزایش دهیم و به ۱۲۰ سریال رسیده‌ایم که در مرحله ساخت و نگارش قرار دارند و به طور مثال همین امروز 50 اثر در حال ساخت هستند و برای 8 هزار نفر زمینه فعالیت فراهم شده است. مسلماً آنتن هم به سریال‌های متنوع نیاز دارد و شاید همین الان اگر ما ۴ سریال مختلف از شبکه‌ها پخش کنیم مردم همه آن‌ها را دنبال کنند. اما لازم است پشتیبانی لازم از این امر اتفاق بیفتد و ما منابع مالی لازم را داشته باشیم. اولویت اول ما تولید آثار نمایشی است تا باندبازی دیگر صورت نگیرد.

معاون سیما ادامه داد: باند بازی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که تولید کارها کم باشد و آن وقت است که به طور مثال همان ۱۰ سریال تولیدی را عده‌ای به دست می‌گیرند. تلاش ما این بود که در وهله اول این انحصار شکسته شود و تعداد آثار بالاتر برود. شاید در سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ تهیه‌کننده و کارگردان فعال بودند اما این رقم امسال به ۴۰۰ نفر رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تضمین ساخت آثار نمایشی و ایجاد شغل برای هنرمندان اظهار کرد: ما باید یک برنامه ۱۰ ساله داشته باشیم تا در این برنامه مشخص شود که هر سال چه تعداد کار باید ساخته شود، چه نیازهایی داریم و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه‌ها انجام شود. متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در این یکی دو سال وجود داشت بسیاری از همکاران ما از کشور رفتند که لطمه هم دیدند.

میرباقری در ادامه صحبت‌های خود افزود: تمام تلاش ما این بود که این هنرمندان دوباره باز گردند و عرصه فعالیت برایشان فراهم شود با این حال باید منابع مالی بیشتر تزریق شود. ما در سال گذشته منابع مالی را در عرصه نمایشی از نظر میلیاردی حدوداً دو برابر کردیم. همچنین سازمان صداوسیما بدهی‌هایی در سال گذشته داشت که قرار شد این بدهی‌ها از طریق اوراق قرضه پرداخت شود و تنها جایی که به جای اوراق قرضه، پول نقد ارائه کردیم، حوزه آثار نمایشی بود و تلاش کردیم منابع مالی قابل اعتنایی در این زمینه تأمین کنیم.

پشت صحنه سریال

وی عنوان کرد: خوشبختانه اکنون اسپانسرها هم علاقه‌مندتر شده‌اند و در حوزه ساخت کارها سرمایه‌گذاری می‌کنند. به هر حال وقتی آثار رونق پیدا می‌کند اسپانسرها هم علاقه دارند که دیده شوند و امروز منابع مالی سازمان و اسپانسرینگ دو یا سه برابر شده است. اگر ما بتوانیم تعدد و تنوع سریال‌ها را بیشتر کنیم و هر هنرمندی بتواند از یک سریال به سریال دیگر برود و چشم‌اندازی پیش روی شما بگذاریم این بهترین تضمین خواهد بود. از سوی دیگر از تهیه‌کنندگان هم تقاضا کردیم کم انصافی نکنند و از همه بازیگران و عوامل بهره بگیرند. ما هم تلاش می‌کنیم تا به طور مثال فلان بازیگر که سابقه درخشانی دارد بکار گرفته شود. مردم دوست دارند هنرمندان محبوبشان را که با آن‌ها خاطره دارند ببینند و برای ما هم مهم است که سفره‌مان رنگین باشد. این موارد جزو ممیزی‌هایی است که گذاشتیم و فکر می‌کنم در طی یک سال اخیر یک گرمایی در عرصه نمایش به وجود آوریم.

میرباقری یادآور شد: تصمیم ما این است که برای همه مناسبت‌ها سریال داشته باشیم و بتوانیم بستری را فراهم کنیم، تا با فعال شدن ۲۰۰ سریال همه ۱۶ هزار نفر هنرمند بتوانند به نوعی کار کنند. ما محرم و صفر، ماه رمضان، نوروز، دهه فجر و... را داریم و علاوه بر این‌ها حوزه اجتماعی و ملودرام هم داریم که امیدواریم بتوانیم با این برنامه رونق بیشتری به حوزه نمایشی داده و شاهد وضعیت بهتری باشیم.

مهران غفوریان نیز پرسید آیا در برنامه‌های جدید سازمان حمایتی از برنامه‌های طنز هر شب خواهد شد یا خیر؟ و میرباقری گفت: در سبدی کاریمان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که طنز هر شب داشته باشیم، و علاقه‌مند به این هستیم که بتوانیم طنز هر شبی داشته باشیم. تقریباً امروز با ایجاد استندآپ‌هایی که شکل گرفته بار آثار طنز و فکاهی به آن سمت کشیده شده و ما هم مخالف نیستیم، اما کار آثار نمایشی را نمی‌کند و زندگی اجتماعی، استرس‌ها و اضطراب‌ها به شکلی است که مخاطب دوست دارد شب بیاید و بدون هیچ پیشنهاد و تذکری آثار نمایشی ببیند. این جای خالی وجود دارد و ما هیچ مشکل مالی امروز نداریم و اگر نویسندگان توانای ما در این زمینه رغبت نشان دهند ما این آمادگی را داریم و حاضریم به شکل ویژه به آن رسیدگی و فعالش کنیم.

معاون سیما در پاسخ به پرسش مریم سعادت درباره قراردادهای سیما و اینکه گاهی در پروژه‌ها این قراردادها به نفع بازیگر تمام نمی‌شود، توضیح داد: وظایف ما در ارتباط با تهیه‌کنندگان تعیین شده است و تلاش می‌کنیم سر وقت منابع را در اختیار تهیه‌کنندگان قرار دهیم و انتظارمان هم این است که تهیه‌کننده هم به وظایف خود عمل کند. مواردی داشتیم که اختلال وجود داشته است اما فکر نمی‌کردم این رویکرد که گفته شد این‌گونه عمومیت پیدا کرده باشد. با این حال تلاش می‌کنیم تا قراردادها به نوعی استانداردسازی شوند و به یک قرارداد واحد برسیم تا همه دوستان طبق آن اقدام کنند.

وی همچنین افزود: ما طبق بانک اطلاعاتی که داریم، طبق چارچوبی که شکل گرفته سابقه کاری تهیه‌کنندگان را بررسی کرده و بر اساس این سابقه و تجربه با او همکاری می‌کنیم تا روی آنتن لطمه نخورده و پولمان هرز نرود، و اعتبارمان از بین نرود. تلاش می‌کنیم تا در عرصه نمایش این اتفاق کمتر شود هرچند لابی‌گری هم در این حوزه وجود دارد.

میرباقری در پایان از مهران مهام به عنوان نماینده شورای تهیه‌کنندگان خواست تا در جلساتی که با سیما فیلم دارند در مورد بیمه هنرمندان و قراردادهای جدید مطرح و این اتفاق به شکل جدی پیگیری شود.