سرویس سینمایی هنرآنلاین: مرتضی میرباقری معاون سیما و علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما صبح روز چهارشنبه به بازدید از پشت صحنه سریال "پنچری" به کارگردانی برزو نیک نژاد رفتند.

میرباقری در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: شبکه‌های تلویزیونی امروز از نظر ساخت و تولید مجموعه‌های نمایشی از برنامه‌های مصوب جلوتر هستند.

وی افزود: علیرغم فشارهای مالی موجود در رسانه ملی، بحمدالله برنامه سازان کمبودی احساس نمی‌کنند و گروه‌های تولیدی با قوت و قدرت در حال تولید برنامه‌های نمایشی هستند.

دکتر میرباقری اعلام کرد: هم‌اکنون قریب به 400 نویسنده، کارگردان و تهیه کننده مشغول تولید برنامه هستند و با به کارگیری این تعداد بیش از 8 هزار هنرمند نیز به کار گرفته شده‌اند.

وی ماه مبارک رمضان را یکی از مهم‌ترین ضیافت‌های سالانه در رسانه دانست و افزود: بسیاری علاقه‌مندند در طول این ایام مجموعه‌های نمایشی طنز هم گنجانده شود. تولید برنامه‌های نمایشی طنز یکی از دستورالعمل‌های سیما در مناسبت‌های مختلف است، اما متاسفانه امسال و چند سال آینده یک سری مناسبت‌های ملی و مذهبی با این ماه تداخل خواهد داشت که باعث می‌شود مجموعه‌های طنز بارها قطع شوند و رشته کار از دست مخاطب خارج شود.

معاون سیما اضافه کرد: با توجه به مناسبت‌های ملی و مذهبی همچون 14 و 15 خرداد و لیالی قدر ترجیح داده شده تا مجموعه‌های نمایشی دیگری روی آنتن برود.

دکتر میرباقری انتخاب سریال "نفس" برای پخش در ماه رمضان را فرصتی مغتنم توصیف کرد و گفت: نسل جدید ما چندان نسبت به اتفاقات چند دهه گذشته اشراف ندارند. آن‌ها نسبت به موضوع نفاق و مشکلاتی که برای انقلاب به وجود آمد، وقوف کامل ندارند. سریال "نفس" در آستانه 31 خرداد این فرصت را به جوانان خواهد داد تا از کم و کیف اتفاقات باخبر شوند.

معاون سیما در ادامه ایران را یکی از قطب‌های تولید فیلم و سریال در جهان خواند و اضافه کرد: در چند سال گذشته متاسفانه بخش‌های زیادی از این صنعت مغفول مانده است و بسیاری از همکاران هنرمند و پرتلاش ما حتی به کارهای دیگر روی آوردند، بحمدالله امروز رسانه ملی این فرصت را برای همکاران فراهم آورده است تا در زمینه کاری خود فعالیت کنند، به طوری که هم اکنون بیش از 50 مجموعه نمایشی در حال ساخت و 70 سریال دیگر، مراحل پایانی نگارش و پیش تولید را می‌گذرانند.

پخش سریال‌های الف ویژه از فصل پاییز موضوعی دیگر بود که معاون سیما وعده داد و در پاسخ به یکی از خبرنگاران که به حاشیه‌های تولید سریال "حضرت موسی (ع)" اشاره کرد، گفت: از دوستان می‌خواهیم تا مشکلات و مسائل را در جلسات کارشناسانه به بحث بگذارند و از بیان مطالب در عرصه‌های عمومی دوری کنند، چرا که در جلسات کارشناسی می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

وی تجربه راه اندازی مرکز گسترش فیلم نامه نویسی را ناموفق خواند و گفت: از آنجا که این مجموعه از همان ابتدا از نظر جایگاه و اجرا به غلط تعریف شد، نتوانست به هدف نهایی دست یابد. ابتدا بنا بود تنها فیلم نامه نویسی در دستور کار این مجموعه قرار گیرد ولی کم کم به تولید علاقمند و سپس به پخش نگاه داشت.

دکتر میرباقری افزود: ما در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم، این که نگارش فیلم نامه باید همان آغاز نهایی شود و سپس کار تولید شروع گردد، تفکر خوبی است، اما با مقدورات امروزی ما هماهنگ نیست و نمی‌توان آنتن را نادیده گرفت.

وی تجربه راه اندازی مرکز گسترش فیلمنامه نویسی را ناموفق خواند و گفت: از آنجا که این مجموعه از همان ابتدا از نظر جایگاه و اجرا به غلط تعریف شد، نتوانست به هدف نهایی دست یابد. ابتدا بنا بود تنها فیلمنامه نویسی در دستور کار این مجموعه قرار گیرد، ولی کم کم به تولید علاقمند و سپس به پخش نگاه داشت.

میرباقری عنوان کرد: ما در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم، این که نگارش فیلمنامه باید همان آغاز نهایی شود و سپس کار تولید شروع شود، تفکر خوبی است، اما با مقدورات امروزی ما هماهنگ نیست و نمی‌توان آنتن را نادیده گرفت.

معاون سیما در واکنش به انتقادی از کیفیت سریال‌ها و آماده نبودن متن فیلمنامه‌ها در هنگام تولید آثار توضیح داد: اکنون حدود ۲۰۰ نویسنده فعال هستند و فکر نمی‌کنم نویسنده‌ای باشد که در حوزه سریال کار کند، اما اکنون فعال نباشد. پیش از این ۱۰ درصد از عوامل تولید فعال بودند و ما نمی‌توانستیم انتظار تولید کارهای باکیفت و برجسته را داشته باشیم. بنابراین باید میدان را آماده می‌کردیم که عوامل تولید کارها گرم شوند و خلاقیت‌های خود را بروز دهند.

وی درباره آماده نبودن فیلمنامه‌ها نیز یادآور شد: اینکه گفته می‌شود فیلمنامه‌ها باید آماده شوند به صورت نظری خوب است، اما بعضی مباحث بیشتر به صورت انتزاعی مطرح می‌شود و در عالم واقع بیشتر از ۴۰ درصد از کار شدنی نیست.

میرباقری در پایان این بخش از سخنانش اظهار کرد: توسعه کیفی جزو راهبردهای جدی‌تر ماست که بدون داشتن آنتن شدنی نیست.