به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد،  سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه اعلام کرد: با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال، 40 بنای تاریخی شهرستان ابرکوه جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور نقشه‌برداری خواهد شد.

عباس قدیریان در مورد این خبر تصریح کرد: با تخصیص این اعتبار چندین بنا در بافت تاریخی و سطح شهرستان ابرکوه نقشه‌برداری خواهد شد که پس از این اقدام پرونده ثبتی آنها نیز تهیه و جهت ثبت به استان ارسال می‌شود.

وی افزود: با توجه به ثبت بافت‌تاریخی و ارزشمند ابرکوه در سال گذشته و در ادامه روند حفاظت از بناهای تاریخی و ارزشمند، تک‌بناهای شاخص و منحصر به فرد این بافت تاریخی نیز شناسایی شده که امیدواریم با نقشه‌برداری، این بناهای باارزش هرچه زودتر به ثبت برسد.

قدیریان خاطرنشان کرد: تعدادی از بناهای در دست ثبت به محوطه‌های تاریخی و قلعه‌های باستانی اختصاص دارد که نام برخی از آنها در شاهنامه ذکر شده است که این موضوع اهمیت و ازرش ثبت آنها را دوچندان می‌سازد.

ابرکوه یکی از شهرستان‌های تاریخی استان یزد است که از مشهورترین آثار تاریخی آن می‌توان به  سرو۴۵۰۰ ساله، گنبد عالی، مسجد جامع ابرکوه، خانه صولت، مناره‌های نظامیه، آرامگاه عزیزالدین نسفی و خانه آقازاده اشاره کرد.