به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایران تئاتر ، با برنامه ریزی شورای سیاست گزاری جشنواره تئاتر استان یزد و هماهنگی با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان یزد را با شعار "صحنه برای زندگی" از روز ۲۸ شهریور ۹۶ به مدت ۴ روز در شهرستان یزد برگزار خواهد شد.

بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان یزد، مانند سال پیش در دو بخش (اصلی صحنه‌ای) و فرعی (خیابانی و نمایشنامه خوانی) برگزار خواهد شد که تنها بخش اصلی جشنواره، رقابتی خواهد بود.

در ادامه، گزیده‌­ای از بخش ها و بندهای مهم این فراخوان آورده شده است: بخش صحنه ای به صورت رقابتی برگزار خواهد شد و صرفاً به آثار ایرانی با اولویت متون نویسندگان بومی اختصاص خواهد داشت، گفتنی است در جشنواره امسال محدودیتی برای ارائه متون اقتباسی، برگردان شده‌­ ایرانی وجود ندارد و درخواست کنندگان می توانند با بیان دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و تشخیص گروه گزینش آثار، به بخش رقابتی راه یابند.

تنها نمایش هایی که اجرای عمومی آن‌ها به پایان رسیده، می‌‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

رویکرد جشنواره امسال، رویکردی آموزشی خواهد بود.

گروه‌های نمایشی متقاضی شرکت در جشنواره باید هنگام اجرای عمومی اقدام به ضبط و ثبت تصویری آثار خود کنند و لوح فشرده اثر را به پیوست درخواست شرکت در جشنواره، به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

یادآور می‌شود نسبت به ضبط صدای واضح و با کیفیت و ثبت تصویری اثر حساسیت و دقت بالایی داشته باشند تا در مراحل گزینش آثار و بعد از مرحله استانی دچار مشکل نشوند.

به هرگروه نمایشی راه یافته به بخش اصلی جشنواره، براساس پارامترهای مندرج در فراخوان، تفاهم نامه مشارکت در تولید منعقد شده و مطابق نظر و برآورد هیات بازبینی، کمک­ هزینه­ تولید، تا سقف مبلغ 2 میلیون و 500 هزار  تومان پرداخت خواهد شد.

به گروه‌های شهرستانی که نمایش‌های خود را به اجرای عموم گذاشته باشند، حتی در صورتی­ که  به جشنواره راه پیدا نکنند، کمک هزینه اجرای عموم پرداخت خواهد شد.

سقف پذیرش آثار در بخش مسابقه حداکثر 8 اثر نمایشی خواهد بود.  

اما مشمول دریافت هیچ ­یک ­از کمک هزینه‌های مندرج در این فراخوان نخواهند بود. براساس شیوه نامه اداره کل هنرهای نمایشی، تولیداتی‌که در جشنواره ­های داخلی، استانی، منطقه­ ای و سراسری بین­ المللی (صحنه‌­ای و نمایشنامه­ خوانی) شرکت کرده باشند و نیز آثاری که از سوی دیگر ارگان­ ها و نهادها تولید شده­ باشند، چنان چه ­که جزو تولیدات سال 95-96 (در حد فاصل زمانی 15 شهریور تا 9 مهر باشند، در صورت درخواست برای شرکت در جشنواره و پذیرش توسط هیات بازبینی، مجاز به شرکت در جشنواره خواهند شد.

 سال گذشته کمک های نقدی و نیز ارزش ریالی جوایز جشنواره تئاتر استان یزد، نسبت به بسیاری از استان‌های بیشتر بود.