به گزارش هنرآنلاین، معراج کرمی، رئیس امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اعلام این خبر، افزود: این جشنواره با مشارکت و همکاری هنرمندان و فعالان و دست‌اندرکاران عرصه طراحی و تولید پوشاک استان با محوریت عفاف و حجاب خواهد بود.

وی هدف از این جشنواره را تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال با تقویت و شناساندن طراحان و تولیدکنندگان و کالای ایرانی و ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرده و افزود: ترغیب و تشویق طراحان استان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوین جهت دستیابی به الگوهای نوین در مد و لباس اسلامی ایرانی، فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت‌های نو، مرتبط با پوشاک و منسوجات اسلامی ایرانی، معرفی توانمندی‌های بخش صنعت پوشاک و پارچه استان به مخاطبان، ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش رسمی و بومی در صنعت پوشاک و منسوجات استان، توسعه فضای تعامل و همکاری در بین دست‌اندکاران و فعالان صنعت پوشاک و منسوجات استان و همچنین تبلیغ الگوی مد و لباس اسلامی ایرانی جهت اصلاح الگوی مصرف لباس در بین اقشار جامعه از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

کرمی روز برگزاری این جشنواره را از ٢١ تا ٢٧ تیرماه اعلام کرده و ادامه داد: آخرین مهلت دریافت آثار تا ١٠ تیرماه بوده و داوری اولیه آثار توسط هیئت انتخاب از ١٥ تا ١٧ تیرماه صورت می‌گیرد. مراسم اختتامیه  نیز در روز ٢٧ تیر برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول در مورد شرایط و مقررات جشنواره اظهار داشت: شرکت در جشنواره برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان حوزه مد و لباس استان آزاد بوده و محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد، کلیه متقاضیان نیز باید با مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره نسبت به ارائه آثار و ثبت‌نام اقدام کنند.

به گفته وی، آثار ارائه شده در مرحله اول توسط هیئت انتخاب مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب امتیاز به مرحله نمایشگاه راه خواهد یافت.

طبق فراخوان این جشنواره، استاندارد و سایز لباس‌ها باید بر مبنای سایزهای ٤٠- ٣٨ زنانه و ٥٠- ٤٨ مردانه بوده، از هر شرکت‌کننده حداکثر ٣ طرح به هر یک از بخش‌های مسابقه راه پیدا می‌کند. استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه داشته و به کلیه شرکت‌کنندگانی که آثارشان به جشنواره راه پیدا کند، گواهی شرکت در جشنواره ارائه می‌شود.

رئیس اداره امور هنری  و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده را بر عهده دبیرخانه جشنواره دانسته و گفت: ترکیب هیئت داوران در کمیته‌های مختلف نیز به زودی از طریق سایت اداره کل اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با اشاره به مشخصات کلی آثار در این جشنواره اظهار داشت: "تناسب طرح با موازین شرعی، عرفی و تطابق با فرهنگ و شئونات اسلامی ایرانی و شاخص‌های فرهنگی عمومی"، "خلاقیت، نوآوری و جذابیت در طرح و تناسب رنگ‌ها"، "استفاده از پارچه‌های تولید داخل کشور و دوری از تولید طرح غیر ایرانی و چاپ آن بر روی لباس" باید رعایت شده و "استفاده از فناوری‌های نوین در طراحی، برش و دوخت لباس" و نیز "ارائه و تحویل ملحقات برای کلیه لباس‌ها" از امتیاز ویژه برخوردار می‌شود.

کرمی این جشنواره را در سه بخش "طراحی لباس"، "دوخت لباس" و "بخش جنبی" اعلام کرده و ادامه داد: در بخش طراحی لباس، پذیرش آثار به دو صورت طراحی دستی یا دیجیتالی بوده و آثار در سه اندازه ٣٠*٢٠، ٤٠*٣٠ و ٧٠*٥٠ پذیرفته می‌شود. آثار طراحی شده می‌بایست دارای عنوان مدل و امضای طرح باشد. در این بخش تکنیک ارائه آثار آزاد بوده و آثار باید به صورت قاب گرفته به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.

در بخش دوخت  لباس نیز لباس‌های ارائه شده مخصوص حضور در اجتماع بوده و پارچه آن باید در همین راستا باشد، اعمال هر گونه تزئینات بر روی این لباس بلامانع بوده و دوخت لباس شامل مانتوی مدارس، مانتوی اجتماع، چادر، پوشش سر، مانتوی مجلسی، لباس مشاغل و لباس محلی است.

وی بخش جنبی این جشنواره را شامل برگزاری کارگاه‌های علمی و عملی دانست که نحوه ثبت‌نام و عناوین کارگاه‌های آموزشی متعاقبا اعلام خواهد شد.

رئیس اداره امور هنری  و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در مورد جایزه نفرات برتر هر بخش گفت: برای نفرات اول تندیس و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ٥٠٠ هزار تومان، نفرات دوم هر بخش لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ٤٠٠ هزار تومان و نفرات سوم هر بخش اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی ٣٠٠ هزار تومان تعلق می‌گیرد.

وی زمان عودت آثار به شرکت‌کنندگان در جشنواره را از اول مرداد تا پنجم مرداد اعلام کرده و افزود: متقاضیان مرکز استان با مراجعه به محل دبیرخانه به آدرس: بلوار استقلال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، طبقه همکف، اداره امور هنری و سینمایی، آثار خود را جهت شرکت در جشنواره ارائه کنند. کلیه شرکت کنندگان در شهرستان‌ها نیز می‌توانند با مراجعه به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های تابعه، آثار خود را ارائه نمایند.