به‌گزارش هنرآنلاین به‌ نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در کتاب "موزه دکتر احمد نادعلیان"، فعالیت‌های نادعلیان در جزیره هرمز به‌صورت تصویری و نوشتاری به دو زبان انگلیسی و فارسی تشریح شده است.

در این کتاب توضیح داده شده که فعالیت‌های هنری نادعلیان در جزیره هرمز از سال 1385 آغاز شد و سپس با راهنمایی او هنرمندان بومی با استفاده از خاک‌ها و شن‌های رنگی به نقاشی‌های محیطی در مقیاس بزرگ پرداختند.

احمد نادعلیان در بخشی از این کتاب در مورد برداشت و صادرات خاک‌های نایاب جزیره هشدار می‌دهد و می‌گوید که شاید در آینده بتوان زباله‌ها را از محیط طبیعی جمع‌آوری کرد، اما شکل‌گیری کوه‌های رنگی و کانی‌های جزیره هرمز ممکن است حاصل میلیون‌ها تحول زمین‌شناسی باشد.

در این کتاب از مردم خواسته شده تا برای حفظ زیبایی جزیره هرمز از خرید خاک رنگی خام خودداری کنند، چراکه با از بین رفتن این خاک، میراث بزرگی از دست می‌رود.

او در این کتاب نه‌تنها به شرح روند شکل‌گیری "موزه دکتر احمد نادعلیان" می‌پردازد بلکه مدام در مورد مسائل محیط‌زیستی هشدار می‌دهد و از خواننده می‌خواهد به این موضوع حساس باشد.

نادعلیان در بخشی از کتاب به عروسک‌های پلاستیکی کهنه‌ای اشاره می‌کند که از میان زباله‌ها و کوچه‌ها جمع‌آوری کرده و آن‌ها را استعاره‌ای از "کودکان نادیده‌گرفته‌شده" می‌داند.

او همچنین به جمع‌آوری عروسک‌های بومی (دختلوک) در موزه اشاره می‌کند که با پارچه‌های کهنه ساخته شده‌اند و بسیار تخیلی و فاقد جزئیات هستند.