به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای حضرت امام خمینی (ره) با بیان این مطلب، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در جامعه‌ای با ثبات زندگی کنیم و از آسیب‌های اجتماعی به دور باشیم باید جامعه‌ای با اخلاق داشته باشیم، اخلاق اکسیر نجات‌بخش جامعه ایرانی است و بدون اخلاق، جامعه به هیچ جا نمی‌رسد.

وی با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه با عنوان " قرآن، اخلاق، زندگی " ادامه داد: انس با قرآن و به کارگیری مفاهیم قرآن باعث جاری شدن ‌اخلاق در جامعه می‌شود و مصادیق اخلاق قرآنی صداقت، راستگویی، همدلی و هم صدایی، وفای به عهد، توجه به فقرا و زیر دستان است، اخلاق گمشده‌ جامعه امروزی ایران است و در واقع ضروری‌ترین نیاز جامعه ایران اخلاق و اخلاق مداری است.

صالحی امیری در ادامه یادآور شد: اینکه چرا در جامعه رویکرد اخلاقی اجرا نمی‌شود و همه نسبت به یکدیگر نگاه قهرآمیز دارند و یا اینکه چرا در عرصه‌های اقتصادی رشدی نداریم و انگ‌زنی، تخریب در جامعه رواج پیدا کرد و تقلب و فساد در جامعه رشد پیدا کرده به این خاطر است که اخلاق افول پیدا کرده است.

وی افزود: ما وظیفه داریم بر این کاستی‌ها با اخلاق فائق آییم و جامعه قرآنی را پایه‌ریزی کنیم، برای نیل به جامعه اخلاق‌مدار صداقت، شفافیت، پرهیز از انگ زدن، دادن وعده‌های دورغین باید در جامعه از بین برود و بدین ترتیب فضیلت‌های اخلاقی شامل انسجام، هم‌نوایی در جامعه به وجود خواهد آمد، در این جامعه گفت و گو و تعامل بخش محوری جامعه را شامل می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در جامعه‌ اخلاقی خشونت جایی ندارد و عامل اصلی منازعه و مناقشه دوری از اخلاق است، در حقیقت گفت و گو به دلیل نیاز جامعه امروز باید در محور فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی قرار گیرد، قرآن بر محور گفت و گو منصفانه تاکید دارد زیرا گفت و گو می تواند مبنای عمل قرار گیرد، قبول حق تساوی و آزادی برای همه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها است و هدف آن  فهم دیگران است که مبتنی بر ارزش‌های دینی و اخلاقی باشد.

عضو کابیته تدبیر و امید با بیان اینکه گفت و گو باید مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی عادلانه باشد، خاطرنشان کرد: در گفت و گو طرفین آن نباید حائز برتری نسبت به یکدیگر باشند آداب و رسم و رسوم و ادب در گفت و گو باید رعایت شود، گفت و گو نیاز به شنیدن دارد و ابزار مهم و گشاینده درهای بسته در طول تاریخ بوده است، جامعه امروز می‌تواند با استعانت از قرآن به این مهم دست پیدا کند و با گسترش مبانی اخلاقی می تواند مشکلات اجتماعی را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: برای کاهش اعتیاد، فساد، طلاق، فقر و فحشا باید به قرآن متوسل شد، سبک زندگی اسلامی را می‌توان در اوقات فراغت، علایق دینی، قرآنی، علایق هنری و ورزشی جستجو کرد، برای تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی باید گفتمان سازی با استعانت از قرآن شکل بگیرد، این گفتمان باید از احساسات و عقلانیت و از سطح به عمق حرکت کند، گفتمان باید از سطح دولت به مردم و از سطح سخت افزار به نرم افزار و از مناسک به معرفت‌جویی حرکت داشته باشد و در این چنین جامعه‌ای ارتقا اخلاق عمومی در سطح ملی خواهیم دید.

صالحی امیری بیان کرد: انضباط اجتماعی، تقویت روحیه‌ی کار جمعی، خردورزی، منطق‌گرایی از آثار سبک رندگی قرآنی است، کاهش آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر، مشاجرات، طلاق، بی‌هویتی، کارتن‌خوابی و ... نتیجه دوری از سبک زندگی ایرانی اسلامی است، امید به آینده، روحیه شادابی، اعتماد عمومی و اعتماد به نظام و... محصول سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و از این منظر باید آموزه‌های قرآنی در جامعه پیوسته مستمر و جاری باشد و اخلاق و معارف در این شکل در مردم متجلی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تولید و بازتولید اخلاق، تلاش حداکثری حوزه‎های علمیه، فعالان رسانه‌های دینی، آموزش و پرورش، نهادهای قرآنی و صدا و سیما کانونی برای اخلاق در جامعه است، تصریح کرد: از این رو باید تلاش کنیم با نمادسازی در میان آحاد مردم اخلاق‌سازی کنیم، وجود شخصیت‌های اخلاقی در طول تاریخ و در زمان انقلاب می‌تواند سرمشق خوبی برای جامعه اخلاقی ایران باشد.

وی در پایان گفت: شعار نمایشگاه امسال را باید به گفتمان ملی تبدیل کنیم زیرا این پیام قرآن است و خدا در نزول آیات خود به آن اشاره دارد، این آیات منشا رشد و پویایی بشر هستند و برای سعادت باید به قرآن متوسل شویم و امید است با گوش کردن به فرمایشات رهبری و مراجع عظام بتوانیم نمایشگاه امسال را با شکوه‌تر برگزار کنیم.