سرویس تجسمی هنر آنلاین: نمایشگاه "رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران" به ابتکار موسسه فرهنگ و هنر ماندگار با ارائه آثاری از 40 هنرمند جوان و نسل میانی که زوایایی متنوع از جریان‌های هنری را بازتاب می‌دهند این روزها در گالری پردیس ملت برپاست

این مجموعه با همکاری موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهر تهران گردهم آمده و بنا دارد ضمن نشان دادن بخش‌هایی پر قدرت از رویکردهای متنوع در هنر معاصر ایران و ارائه آثار قابل تامل و تماشایی، زمینه پژوهش و جستجویی هر چند گذرا برای علاقمندان به هنر فراهم آورد.

در امتداد این مسیر آثار هنرمندانی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد که در سال‌های اخیر چه در فضای هنری و چه در فضای اقتصادی به بازار و جایگاه قابل توجهی رسیده‌اند و بیشتر اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هنرمندانی شناخته شده و صاحب سبک هستند.

هرچند این نمایشگاه، حتی به عقیده خود برگزارکنندگان آن، نمایشگاه کامل و جامعی نیست و جای آثار بسیاری از هنرمندان در آن خالی است؛ اما این نمایشگاه  به عقیده صاحب نظران می‌تواند طی سال‌های آتی با ارائه چشم‌اندازهای نوین و گسترده‌تری فضایی نمایشگاهی/ پژوهشی به وجود بیاورد که در آن به صورت محسوس‌تری روند حرکت و شکل‌گیری هنر و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران قابل مشاهده باشد.

تنوع رویکردها و آثار بسیار جذاب بود

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران درباره این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: آثار این نمایشگاه و استقبال از آن در محفل گرمی که هم هنرمندان و هم بازدیدکنندگان رقم زدند برای من قابل تامل و البته بسیار جذاب بود.

او ادامه داد: این که در این نمایشگاه آثار هنرمندان جوان و یا نسل‌های دوم و سوم هنر معاصر به نمایش در آمده، برای من جای بسی خرسندی دارد و نگاه کردن به این آثار که هرکدام بیانگر رویکرد و نگرشی خاص هم به جهان است و هم به هنر، به خوبی تفاوت و گستره نظام فکری و بصری هنرمندان را به تصویر می‌کشید.

نمایشگاه

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این رویدادها باید اتفاق بیافتد تا بتوانیم درک بهتری از شرایط، فضا و روند فکری و هنری، هنرمندان به خصوص هنرمندان نسل جوان‌مان داشته باشیم و از این منظر وجه پژوهشی این نمایشگاه‌ها اهمیت دارد.

جزئیات یک نمایشگاه مهم نیست، اصل رویداد مهم است

خسرو سینایی کارگردان سینما که از این نمایشگاه دیدن کرده به هنرآنلاین گفت: برخی رویدادها هستند که صرف برگزاری آن اهمیت دارد. این رویدادها اگر چه ناقص باشند و نتوانند به صورت کامل تفکری را دنبال کنند و یا بسط بدهند، اما می‌توانند زمینه‌ساز یا آغازگر یک اتفاق مهم‌تر باشند که در ادامه مسیر رخ می‌دهند.

او ادامه داد: من معتقدم در بازدید از این نمایشگاه‌ها نباید زیاد سراغ جزئیات برویم و بخواهیم درباره آثار صحبت کنیم و این که دائم به این بپردازیم که آیا این اثر در دایره هنر معاصر می‌گنجد یا نه و یا این آثار می‌توانند بیانگر عنوان این نمایشگاه باشند یا نه؟ بلکه همین که این نمایشگاه برگزار می‌شود به ذات اهمیت دارد.

نمایشگاه

این کارگردان سینما گفت: در این روزگار، ما هر چقدر که بتوانیم رویداد هنری ایجاد کنیم، مثبت است و فرقی نمی‌کند که ماهیت آن چیست به نظرم باید بیشتر درباره نفس رویدادها و ضرورت برگزاری این رویدادها بحث شود و انعکاس پیدا کند، چرا که هنر از این دریچه برای مردم مهم می‌شود.

برآیندی از یک فضای کلی در عرصه هنرهای تجسمی

بهنام کامرانی که البته آثارش در این نمایشگاه به تماشا در آمده است نیز به هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه برآیندی از یک فضای کلی در عرصه هنرهای تجسمی را در خود نشان می‌دهد.

او ادامه داد: این نمایشگاه هرچند بسیاری از جریان‌ها و مدیاهای نوین در آن حضور ندارد اما بسیاری از آثار هنرمندان جوان و تثبیت شده و هنرمندان نسل میانه را در خودش منعکس کرده است و دیدن دوباره این آثار و مرور دوباره آن‌ها می‌تواند جذاب باشد.

نمایشگاه

این هنرمند نقاش گفت: در واقع بهتر است این نمایشگاه‌ها بنا بر عنوانی هم که بر روی آن گذاشته شده است و البته به نحوی من با آن موافق نیستم، جنبه‌های پژوهشی نیز پیدا کند.

کامرانی گفت: این نمایشگاه باید بعضی از رویکردها را به صورت دوره‌ای نشان بدهد و لااقل لهجه‌ها و گرایش‌ها را تبیین و تشریح کند. اگر در کنار این نمایشگاه، نشست‌ها و جلسات نقد و بررسی وجود داشته باشد می‌تواند رخداد بهتری باشد و باید به آن توجه کرد.

این نمایشگاه می‌تواند شکلی آموزشی بگیرد

امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز درباره این نمایشگاه گفت: وقتی از هنر معاصر صحبت می‌کنیم به معنای عام، باید هم دوره زمانی آن را از منظر تاریخی بسنجیم و هم به شاخه‌های مختلفی که منعکس‌کننده رویکردهای وابسته به این تاریخ است را بسنجیم.

او ادامه داد: اگر این اتفاق به درستی درک شود و ما بتوانیم فضای پژوهشی مناسبی را ایجاد کنیم، می‌توانیم به واسطه این دست نمایشگاه‌ها بستر آموزشی نیز ایجاد کنیم.

نمایشگاه

مدیر هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: این نمایشگاه به صورت فشرده‌ای رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران را عرضه کرده است و علیرغم همه پتانسیل‌هایی که دارد به واقع نمی‌تواند نمایشگاه کاملی برای بررسی رویکردها باشد و نیاز دارد که کیوریتورها به نگاهی دوره‌ای و نسل به نسل شرایطی را برای بررسی دقیق‌تر این رویدادها به وجود بیاورند.

عبدالحسینی گفت: ما در رویداد تنها به دو شاخه در هنر معاصر می‌پردازیم که به نظر اگر در حوزه تجسمی ورود کنیم این رویکردها را باید به شاخه‌های گسترده‌ای که این روزها فضای تجسمی را تشکیل داده تعمیم دهیم.

لازم به یادآوری است در نمایشگاه "رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران" آثار هنرمندانی چون، پویا آریان‌پور، نسیم ابوالقاسم، شهریار احمدی، مسعود اخوان‌جم، مریم اشکانیان، امیرحسین بیانی، مجتبی تاجیک، مونا پاد، مهدیه پازوکی، مرتضی پورحسینی، آرمین پورفهیمی، بهناز جلالی، وحید چمانی، شیما خشخاشی، سلمان خوشرو، فرناز ربیعی‌جاه، آزاده رزاق‌دوست، روشنا رستمی، حامد رشتیان، لیلی رشیدی، بابک روشنی‌نژاد، کامبیز صبری، نسترن صفایی، طاهره صمدی‌طاری، قدرت‌الله عاقلی، کیوان عسگری، سمیرا علیخانزاده، زهرا قیاسی، بهنام کامرانی، کورش گلناری، یسری مجتهدی، احمد مرشدلو، مانلی منوچهری، نزار موسوی‌نیا، نگار نادری‌پور، بنفشه همتی، بیتا وکیلی، لیلا ویسمه، الهه یزدانیان و محمدرضا یزدی به نمایش درآمده است و این نمایشگاه تا نوزدهم خرداد در پردیس سینما گالری ملت میزبان علاقمندان است.