سرویس سینمایی هنر آنلاین: عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون این روزها مشغول بازی در سریال "آشوب" به کارگردانی امیر پوروزیری است که قصه‌ای عاشقانه را بعد از انقلاب و هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی روایت می‌کند.

در این سریال سیاوش طهمورث، محمود پاک‌نیت، پروانه معصومی، عباس غزالی، سلمان فرخنده و ... به ایفای نقش می‌پردازند.

غزالی در گفت وگو با خبرنگار هنر آنلاین درباره فعالیت‌های خود و حضور در این سریال بیان کرد: سریال "آشوب" در ژانر تاریخی در حال ساخت است و به موضوعات بعد از انقلاب تا زمان آغاز جنگ و ایام آزادسازی خرمشهر بازمی‌گردد و این روزها سخت مشغول کار هستیم و نقش اصلی آن را عهده‌دار هستم.

او درباره دلایل پذیرش نقش صفا در این سریال اظهار کرد: تم اصلی قصه یک تم عاشقانه است و مثلث عشقی است که بین سه کاراکتر اصلی شکل می‌گیرد. بعد اتفاقات جنگ پیش می‌آید و ترکیب این‌ها در کنار هم یک ترکیب جذاب را ایجاد کرد، از سوی دیگر قصه هم مرا به سمت خودش جذب کرد و حس کردم بعد از مدت‌ها با یک نقش خوب می‌توانم به تلویزیون بازگردم ضمن این‌که این سریال هم‌پتانسیل این را دارد تا ‌بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. کل گروه سازنده تمام تلاشمان را با وسواس زیاد می‌کنیم و امیدواریم که مردم نیز درنهایت از کار رضایت داشته باشند.

بازیگر "وضعیت سفید " در ادامه به انتخاب آگاهانه گویش بازیگران در این فیلم اشاره کرد و افزود: با رضایت کارگردان و تصمیم عوامل پشت دوربین به دلیل تعداد زیاد کاراکترها آگاهانه خواسته شد تا بازیگران لهجه غلیظی نگیرند و کار یکدست شود، چرا که ممکن بود با داشتن لهجه در بخش‌هایی فیلم از یکدستی خارج شود؛ بنابراین ما به سمت لحن و آهنگ جنوبی رفتیم و لهجه دقیق ایجاد نشد. من نیز این موضوع را در بازی لحاظ کردم و با یک آهنگ و ته‌لهجه جنوبی ایفای نقش می‌کنم که فکر می‌کنم باورپذیر شده است.

غزالی درباره دلایل عدم حضورش در تلویزیون عنوان کرد: آگاهانه در تلویزیون حضور نداشتم، به این دلیل که پیشنهاد خوبی نبود. از آنجایی‌ که دوست دارم روبه‌جلو حرکت کنم و بهترین خوراک را برای مخاطبم فراهم کنم ترجیح دادم صبر کنم و در این راه سختی هم بسیار کشیدم، اما پیشنهاد‌ها خوبی نبود که بخواهم بپذیرم و وقتی می‌دیدم خودم با متن ارتباط برقرار نمی‌کنم مطمئن بودم که مخاطب هم نمی‌تواند ارتباط برقرار کند و درنهایت هم نمی‌پذیرفتم تا این‌که آشوب پیشنهاد شد. زمانی که فیلم‌نامه "آشوب" را خواندم دیدم هم حال و هوای آن متفاوت است و هم اتفاقات جذابی در آن رخ می‌دهد، چون قصه‌ای که روایت می‌کند از تاریخ کشور است و به اتفاقات بعد از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی می‌پردازد. البته قصه در خرمشهر می‌گذرد که این سبک‌کارها فضای خاصی را برای کار می‌طلبد. پوشش، لباس، طراحی صحنه و... هم در بازی و هم در روایت لحاظ می‌شود و جذابیت ویژه‌ای دارد و بازیگر را به چالش می‌کشد.

این بازیگر در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه تغییر مدیریت در سازمان صداوسیما موجب شده تا هنرمندان بار دیگر به تلویزیون بازگردند، گفت: نمی‌دانم. احساس می‌کنم باید انرژی بیشتری برای مخاطب گذاشت. مخاطب ما هنرمندان و تلویزیون خودش را دوست دارد ولی به شرطی که بهترین در اختیارش باشد، در این صورت به سمت شبکه‌های بیگانه نمی‌رود؛ باید تمام تلاشمان را برای آن‌ها انجام دهیم چراکه لیاقت مخاطب ما بیش از این‌هاست.

وی درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر دو فیلم سینمایی آماده اکران دارم که بعد از اتمام مراحل فنی آماده می‌شوند. "همه چی عادیه" به کارگردانی محسن دامادی را آماده دارم که یک فیلم کاملاً تجاری است و جزو فیلم‌های بدنه سینما قرار می‌گیرد. با پذیرش این نقش خواستم خودم را در این ژانر هم محک بزنم و تجربه جدیدی برایم بود. یک قصه اجتماعی بارگه‌های فانتزی است که شخصیت محور است و من نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کنم. اگر پرونده کاری من را دیده باشید می‌بینید که در فیلم‌های تجاری تاکنون حضور نداشتم و این اولین تجربه من است و دوست داشتم این فضا را تجربه کنم و ببینم چه اتفاقی می‌افتد.

غزالی در پاسخ به این سؤال که پس از مدت‌ها چه عاملی سبب شد تا او در چنین نقشی حضور داشته باشد، عنوان کرد: سعی می‌کنم خیلی با وسواس قدم بردارم و برایم مهم است که در مسیر هنری خودم و در چارچوبی خاص قدم بردارم. علاوه بر این در انتخاب‌هایم انتظار مخاطب از خودم را نیز در نظر می‌گیرم و اولین اولویت من در انتخاب هم این موضوع است. ازاین‌رو با دقت و وسواس بیشتری انتخاب می‌کنم تا انتظار مخاطب را در بربگیرد و یک اتفاق آبرومند رقم بخورد. وقتی فیلم‌نامه پیشنهاد شد، دیدم قصه بانمک و جذابی است که یکی از اتفاقات اجتماعی روز جامعه را به تصویر می‌کشید و کاراکتر هم متفاوت است و برای ایفای نقش به خاطر فانتزی بودن و شخصیت‌پردازی کاراکتر مجبورشدم از تکنیک‌هایی استفاده کنم که تیپ شخصیت باشد و به این سمت رفتم.

وی ادامه داد: من در این فیلم کاراکتر صفا را بازی می‌کنم که کشاورز است و در روستایی دورافتاده بزرگ‌شده و به خاطر کم‌آبی برای کار و امرارمعاش مجبور می‌شود به تهران بیاید و وقتی وارد تهران می‌شود، تقابل یک روستایی با آدم‌های شهری و تناقض‌گویی‌هایی که دارد اتفاقات عجیبی را رقم می‌زند. این تقابل سادگی با آدم‌های شهری اتفاقات بانمکی را رقم می‌زند که دیدنی است. نقش متفاوتی بود و چون در این ژانر فعالیت نداشتم دوست داشتم آن را تجربه کنم. سر صحنه راضی بودم، ولی باید دید روی پرده چه اتفاقی می‌افتد.

غزالی در خاتمه اظهار کرد: فیلم دیگرم "من یوسفم مادر" نام دارد که در جرگه فیلم‌های هنری باحال و هوایی متفاوت می‌گنجد. یک فیلم خاص به کارگردانی محمدرضا فر طوسی که فیلم اول این کارگردان است و از شاگردان مرحوم عباس کیارستمی بوده است. او پیش‌ازاین فیلم‌های مستند زیادی تولید کرده و جوایز داخلی و خارجی بسیاری را از فستیوال‌های مختلف دریافت کرده است و این اولین فیلم داستانی اوست و جالب است. من در این فیلم در قالب شخصیتی که ملیتی دیگر دارد حضور یافتم و برایم تجربه جذاب و جدیدی بود.