به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، در این برنامه فعالیت‌های استاد مشکاتیان در عرصه موسیقی ایران بررسی می‌شود. پخش کلیپ، اجرای آثاری از پرویز مشکاتیان با هنرمندی گروه موسیقی "نهیب" به سرپرستی محمد رضا بنایی بخش‌هایی از این برنامه است.

پرویز مشکاتیان (۱۳۳۴ - نیشابور) مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش حسن مشکاتیان استاد سنتورنوازی متبحر در نواختن ویولن و سه‌تار فراگرفت. وی یادگیری موسیقی را در نیشابور همراه با تحصیل دنبال کرد و در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و دکتر داریوش صفوت پرداخت.

مشکاتیان همزمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را در محضر اساتیدی چون دکتر محمدتقی مسعودیه، دکتر مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد تاجایی که در نوازندگی این ساز به مهارت چشمگیری دست پیدا کرد و آثار متعددی در زمینه آهنگسازی، نوازندگی سنتور، ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی دارد.

 مشکاتیان در سال‌های اخیر کنسرت‌های متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان به اجرا در آورد و در سال ۱۳۵۶، گروه موسیقی "عارف" را تشکیل داد. وی مقام نخست رشته ساز سنتور و مقام ممتاز ردیف نوازی را که به ابتکار "استاد نورعلی برومند "برگزار می‌گردید از آن خودکرد.

مشکاتیان از سال ۱۳۵۶ همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد و پس از واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفاء داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد. سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف "مرا عاشق" را بر روی شعر مولانا ساخت. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجه این همکاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق بود. وی در این آثار، به عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده سنتور (در سِرّ عشق به عنوان نوازنده سه‌تار و در جان عشاق فقط آهنگ‌ساز) همکاری داشت.

 همچنین آثار بسیار پرباری با هنرمندانی چون حسین علیزاده (سرپرست گروه عارف و شیدا) و محمدرضا لطفی (سرپرست گروه شیدا) از استاد مشکاتیان به دوستداران موسیقی تقدیم شده است.

پس از همکاری با محمدرضا شجریان، وی با خوانندگانی چون علی جهاندار، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان و شهرام ناظری همکاری کرد. او همچنین در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان (روح زمین) در کشور انگلستان شرکت کرد و مقام نخست را بدست آورد. مشکاتیان از سال ۱۳۷۶ اجراهای صحنه‌ای و انتشار آلبوم را متوقف کرد و تا تابستان سال ۱۳۸۴ کنسرتی در کشور اجرا نکرد.

از آخرین آثار او آلبوم تکنوازی تمنا بود که در سال ۱۳۸۴ نواخت و منتشر کرد. همچنین وی در روزهای ۶ تا ۹ آذر ۱۳۸۶ به عنوان سرپرست گروه عارف کنسرتی در تهران برگزار کرد که حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده در آن شرکت داشت. در مراسم جشن خانه موسیقی ۲۳ مهر ۱۳۸۶، لوح تقدیر از یک عمر فعالیت هنری توسط محمدرضا شجریان به عنوان رئیس شورای عالی خانه موسیقی به پرویز مشکاتیان اهدا شد.

کتاب‌های "بیست قطعه برای سنتور"، "گل آئین "،" گل آوا"، "سُل آیین"، "مجموعه تصانیف"، "بیداد"، "لاله "بهار با قلم مشکاتیان به رشته تحریر در آمده است.

علاقه مندان برای حضور و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از پل سید خندان خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره‌های 20- 22872818 تماس حاصل نمایند.