سرویس موسیقی هنرآنلاین: آنسامبل نیواک روز پنج‌شنبه 14 اردیبهشت ماه در دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران به صحنه رفت. در این برنامه گلریز و ژابیز زربخش به اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی پرداختند که برای دوئت ویولن و ویولنسل نوشته شده است.

قطعات" هولوگرافی1 " اثر آیدین صمیمی مفخم، "آخرین قطعه صدا" اثر کارن کیهانی، "محور بی‌سایه" اثر کیاوش صاحب نسق، "پنج هایکو برای ویلن و ویلنسل" اثر روزبه رفیعی، "آواز صلح" اثر مهدی خیامی و " خاموشی" اثر ارشیا صمصامی‌نیا قطعاتی بودند که در این برنامه اجرا شدند. علاوه بر آن قطعاتی از فوزیه مجد و ارسلان عابدیان در این کنسرت اجرا شد که تماشاگران شاهد نخستین اجرای جهانی آنها بودند.

آهنگسازان در موسیقی‌‌ معاصر به دنبال نوآوری و کشف دنیای جدیدی از اصوات هستند و در اجرای قطعات این کنسرت هم که بیشتر بر اساس شناخت فرکانس اصوات و تاکیدهای صدایی خاص نوشته شده‌اند، از تمام تکنیک‌های نوازندگی و همه امکانات صوتی سازها استفاده شده بود. آرشه‌کشی‌های متنوع، اجرای بالاترین تا پایین‌ترین نت‌های موجود، ضربه زدن با دست یا آرشه بر بدنه ساز، آرشه‌هایی که با قدرت و اصطکاک زیاد بر سیم‌ها کشیده می‌شوند و صدایی ناهنجار تولید می‌کنند، کندن با خشونت سیم‌ها، ایجاد اصوات و تکرار کلمات نامفهوم توسط نوازندگان و... بخشی از آن چیزی بود که در اجرای این آهنگ‌های معاصر به کار رفت.

دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران/آنسامبل نیواک

خواهران زربخش در این برنامه اجرایی پر قدرت را نمایش دادند و نواختن آثاری که با رپرتوار معمول موسیقی کلاسیک تفاوت زیادی دارد نشان دهنده تسلط کامل آنها بر ساز خود و شناخت صحیح آنان از نوع موسیقی اجرا شده بود.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مریم درویش


عکس ها : فرزان قاسمی