سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان "راه آهن زیرزمینی" که چندی پیش برنده جایزه ادبی پولیتزر شد،  اکنون به فهرست نهایی نامزدهای جایزه علمی تخیلی آرتور سی کلارک پیوست.

رمان "راه آهن زیر زمینی" ماجرای زن جوانی را روایت می‌کند که از نظام برده داری توسط قطاری فانتزی و خیالی فرار می‌کند. این رمان پیش از این هم جزو آثار پرفروش این نویسنده بوده است و جایزه ملی کتاب آمریکا را از آن خود کرده است. کاگردان سینمایی مهتاب بَری جِنکیس نیز با اقتباسی از این اثر در حال تهیه سریالی از آن برای کمپانی آمازون است.

جایزه پولیتزر دلیل انتخاب وایت هد به عنوان برنده پولیتزر 2017،  سبک ویژه کولسون وایت هد در تلفیق هوشمندانه رئالیسم و تمثیل و بازنمایی خشونت برده داری، درامی از فرار و تطبیق آن با زندگی معاصر آمریکا عنوان کرده است.

به گزارش گاردین؛ رمان " راه آهن زیر زمینی" اکنون در کنار 5 اثر از 5 نویسنده مختلف در فهرست نهایی جایزه ادبیات  داستانی علمی تخیلی آرتور سی کلارک قرار گرفته است. 5 اثر دیگر اثر 5 نویسنده با نام‌های بِکی چمبرز، یون ها لی، اِما نیومن، تریسیا سُلیوان و لاوی تیدهار است.

جایزه آرتور سی. کلارک سالانه و با هدف تقدیر از بهترین‌های ادبیات علمی - تخیلی برگزار می‌شود و از معتبرترین جوایز ادبی بریتانیایی است.  این جایزه در اواخر دهه 80 میلادی برای بزرگداشت آرتور سی. کلارک، نویسنده‌ معروف داستان‌های علمی - تخیلی، راه‌اندازی شد.