سرویس موسیقی هنرآنلاین: بعد از ظهر روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه تالار رودکی پذیرای یکی دیگر از اجراهای دومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران بود.

این اجرا که به دو بخش تقسیم شده بود به سازهای بادی اختصاص داشت و حاضران در سالن شاهد رسیتال فلوت فیروزه نوایی و اجرای کُر فلوت تهران بودند. این برنامه نخستین اجرا در این فستیوال بود که تمام قطعات آن متعلق به آهنگسازان ایرانی بود.

فیروزه نوایی که از سوییس در این فستیوال حاضر شده متولد اهواز است و مدرک کارشناسی‌ ارشد موسیقی را از دانشگاه وین دریافت کرده است. او در ارکسترهای مختلف به نوازندگی فلوت پرداخته و اولین بانویی است که نوازندگی فلوت را در ارکستر سمفونیک تهران به عهده گرفت. نوایی هم اکنون در سوییس اقامت دارد و در کالج موسیقی دولتی مشغول تدریس در رشته فلوت‌نوازی است.

نخستین قطعه این بخش به دو نوازی فلوت و گیتار اختصاص داشت و نوایی به همراه فرزین طهرانیان به صحنه آمد تا قطعه‌ای از ساخته‌های شروین عباسی را اجرا کنند. این قطعه در فضایی آرام توسط دو ساز اجرا شد در حالی که گاه جمله مشترکی توسط آنها اجرا می‌شد و گاه هر کدام از سازها ملودی متفاوتی را می‌نواخت. پس از آن نوبت به سونات فلوت و گیتار اثر مهران روحانی رسید و این قطعه طولانی هم به زیبایی نواخته شد.

در بخش بعدی برنامه شاهد دونوازی فلوت و پیانو با نوازندگی نیلوفر بدرکوهی بودیم و ابتدا اثری از محمدسعید شریفیان نواخته شد. سپس نوبت به اثری از حسین علیزاده با نام "رویا" رسید. این قطعه برای علاقه‌مندان شعر و موسیقی آشناست زیرا سال‌ها پیش در آلبوم "دخترای ننه دریا" که با دکلمه احمد شاملو منتشر شد، به عنوان موسیقی متن داستان پریا استفاده شده بود. قطعه رویا که در نسخه اصلی برای فلوت و هارپ نوشته شده است این بار با همراهی فلوت و پیانو به اجرا درآمد. این قطعه زیبا که یکی از تجربیات متنوع علیزاده در ژانرهای مختلف موسیقی است با اجرای خوب دو نوازنده، مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران/گروه کر فلوت تهران

آخرین قطعه در این بخش اثری متعلق به محمدرضا تفضلی بود که یک روز پیش از این اجرا پدر خود را از دست داد و این اثر با ادای احترام به متوفی اجرا شد.

بخش دوم برنامه به اجرای کر فلوت تهران اختصاص داشت. این گروه که در سال 1394 آغاز به فعالیت کرده شامل چهار ساز از خانواده فلوت است، اما در این برنامه بخشی از نوازندگان گروه با سه ساز فلوت، فلوت آلتو و فلوت باس به اجرای برنامه پرداختند.

نخستین قطعه‌ای که در این بخش اجرا شد اثری از رضا ناژفر با عنوان "یک شعر ایرانی" بود و هفت نوازنده با سازهای مختلف به اجرای یک موسیقی ملایم پرداختند.

برای اجرای قطعه دوم که " هفت ثانیه تا بَمپور" نام داشت و اثری از پرویز داودی بود چهار نوازنده روی صحنه ماندند تا نخستین اجرای جهانی این قطعه را انجام دهند. در این قطعه با استفاده از تکنیکی خاص، صدایی مانند سازهای زهی منطقه بلوچستان از فلوت‌ها شنیده می‌شد. موتیف اصلی که در ابتدای این قطعه شنیده شد به مرور گسترش یافت و در انتها به یک ملودی محلی تبدیل شد که با صدایی گرفته نواخته شد. این قطعه زیبا با اجرای ماهرانه نوازندگان جوان بسیار مورد توجه شنوندگان قرار گرفت.

پایان بخش این اجرا نیز قطعه "گاهان" اثر شروین عباسی بود که توسط شش نوازنده اجرا شد.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.


عکس ها : گاتا ضیاتبری