سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دودمان" به کارگردانی امیرحسین آقایی از 17 اردیبهشت‌ماه در ساعت 21 اجرای خود را در تماشاخانه پایتخت شروع می‌کند. امیرحسین آقایی در خصوص متن این نمایش در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: اولین بار با این متن در جشنواره استانی تئاتر فجر آشنا شدم، که به کارگردانی فرزاد باقری نویسنده‌اش اجرا شده بود. از نمایشنامه خوشم آمد و از باقری خواستم اجازه اجرای نمایش را به من بدهد، چند سالی منتظر ماندم تا بتوانم این متن را به صحنه ببرم که بالاخره برای امسال اجرایش در تماشاخانه پایتخت میسر شد.

آقایی در خصوص داستان این نمایش گفت: این متن داستان خانواده‌ای در پایین شهر است که شب سال تحویل به علت دستگیری پدر خانواده دچار مشکلاتی می‌شود. 

آقایی در خصوص جاذبه‌ها و سبک این نمایشنامه نیز افزود: این یک متن کاملاً رئالیستی است و جاذبه اصلی‌اش برای من مضمون آن بود که به شدت اثرگذار پرداخت شده بود. ما در این کار خانواده را به عنوان کوچک‌ترین و اصلی‌ترین نظام جامعه می‌بینیم. یک نظام اولیه که آدم‌ها بیشتر در آن رشد و زندگی می‌کنند، اما این نظام آنقدر آسیب‌پذیر است که توسط نهادهای دیگری چون اقتصاد و سیاست و به طور کلی نظام‌های بیرون از خود تهدید می‌شود. در این متن این نکته به خوبی نشان داده می‌شود و به انسان در جایگاه اصلی و اولیه‌اش توجه می‌شود.

این کارگردان تئاتر در خصوص ویژگی‌های اجرایی "دودمان" گفت: این نمایش کاملاً رئالیستی است، اما تلاش کردیم با نگاه مینیمالیستی به صحنه، اثر را در ورطه واقع‌گرایی صرف و گاه دست و پاگیر نیندازیم.

آقایی همچنین در خصوص شرایط اجرا و پیش‌بینی ارتباط یافتن آن با تماشاگر خاطرنشان کرد: من خیلی درگیر فروش این نمایش نیستم، آنچه اهمیت دارد این است که بتوانم از طریق این اثر حرفم را بزنم، فکر می‌کنم با توجه به فضای ملتهب سیاسی و ایام انتخابات، این اثر می‌تواند جذابیت و اهمیت لازم را برای دیده شدن داشته باشد و همین به نظرم مهمترین نکته‌ای است که تماشاگر را جذب این نمایش خواهد کرد.