سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر ملی ایران نخستین برنامه خود در سال 96 را شامگاه 31 فروردین ماه اجرا کرد. این ارکستر را که با رهبری فریدون شهبازیان به صحنه رفت، محمد اصفهانی به عنوان خواننده مهمان همراهی کرد.

کنسرت با اجرای پرلود "گریز" به آهنگسازی فریدون شهبازیان آغاز شد. این قطعه دو بخشی ابتدا در فضایی آرام جریان داشت در حالی که در زمان‌های مختلف تک نوازی سازهایی مانند سنتور، ویولا، ویولن و ابوا بر روی زمینه ارکستر شنیده می‌شد. در بخش دوم فضای قطعه تغییر کرد و مضراب‌های تار و سنتور حالت شادتری ایجاد کردند که با پاسخ‌های ارکستر همراهی می‌شد.

ورود اصفهانی به صحنه با تشویق شدید تماشاگران مواجه شد و او کارخود را با اجرای  تصنیف شناخته شده "اوج آسمان" به آهنگسازی همایون خرم آغاز کرد. پس از آن تصنیف " تنها ماندم" با ملودی همایون خرم و تنظیم کامبیز روشن روان در فضایی آرام اجرا شد.

اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان

بخش بعدی برنامه به اجرای قطعه بی‌کلام دیگری از شهبازیان اختصاص داشت. پرلود "پرهیز عاشقانه" یکی از قطعات شناخته شده‌ای است که در طی سالهای گذشته بارها از رادیو و تلویزیون پخش شده اما کمتر مخاطبی آهنگساز آن را می‌شناسد.

با ورود دوباره اصفهانی به صحنه، باز هم اثری با ملودی همایون خرم و تنظیم  کامبیز روشن روان اجرا شد و اصفهانی خواند "روزی تو خواهی آمد در کوچه های باران..."

آخرین قطعه این بخش "ای همیشه در میان" با ملودی از اصفهانی و تنظیم شهبازیان بود. اصفهانی پس از اجرای چند قطعه ملایم، در این قطعه اوج صدای خود را به رخ کشید تا بار دیگر توانایی حنجره خود را نشان دهد و مورد تشویق شدید تماشاگران قرار گیرد.

اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان

قسمت دوم کنسرت با یک قطعه شناخته شده آغاز شد. فانتزی برای تار و ارکستر اثر حسین دهلوی که بر اساس قطعه "بندباز" علینقی وزیری ساخته شده است با تک نوازی تار مسیح تحویلداری اجرا شد. پس از آن دو قطعه "تو ای پری کجایی" و "مهر و ماه" با آهنگسازی همایون خرم و تنظیم کامبیز روشن روان اجرا شد.

قطعه بی‌کلام " سرود گل" اثر حسین دهلوی بخش بعدی برنامه بود و سپس نوبت به قطعه "افسانه" رسید که کامبیز روشن روان آن را بر اساس ملودی مقام تاجیکی تنظیم کرده است. این قطعه با شعر معروف مولانا " حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو" و صدای جاودانه دولتمند خالف در یاد بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی مانده است.

با پایان یافتن اجرای ارکستر ملی و تشویق‌های ممتد تماشاگران، ارکستر بار دیگر قطعه "اوج آسمان" را اجرا کرد و سپس به کار خود پایان داد.


عکس ها : مجتبی عرب زاده

مریم درویش