سرویس استان‌های هنرآنلاین: سید رضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه 31 فروردین‌ماه در آیین بزرگداشت یادروز سعدی در جوار آرامگاه این شاعر نامی شیرازی عنوان کرد: اگر امروز سخن از اعتدال و میانه‌روی، سازگاری، همدلی، همنوایی و همگرایی است؛ همه وام‌دار سعدی است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرهیز از افراط و تفریط هستیم.

وی افزود: امروز رخدادها و خشونت‌ها در جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از معیار اعتدال است و سعدی معیار اعتدال است و ما از این منظر وام‌دار سعدی شیرازی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: سعدی نماد عدالت‌گرایی و مقابله با ظلم ظالمان است و در کلام خود به ما نشان می‌دهد که در دوران سخت حکومت زمان خود بر این سرزمین می‌توان عنصری به نام عدالت، مقاومت، انسانیت و اخلاق پیشه کرد.

وی افزود: زبان و کلام سعدی نسخه حیات بخش جامعه امروز است، چنانکه سعدی در شرایط سخت زمان خود با کلام خویش در مقابل ظالمان مقاومت کرد و نشان داد که در سرزمین پر از خشونت نیز می‌توان زیست فرهنگی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دین مداری و مردم‌سالاری در ادبیات و غزل‌های سعدی می‌خروشد و سعدی دین را مظهر مدارا، سازگاری و نشاط تعریف می‌کند و تصویر غبار آلود را از دین می‌زداید و دین را خدمت به خلق می‌داند و از این منظر ما وام‌دار سعدی هستیم.

صالحی امیری عنوان داشت: سعدی قائل به خدمت و خلق و حاکمیت به خلق است و در کلام وی مدام به پادشاهان و حاکمان نصیحت شده؛ این نصایح پیام روشنی دارد که باید به فکر تهیدستان، فقرا و مردم و اقشار جامعه بود که این سنت و سیره سعدی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جغرافیای سرزمین فارس بخشی از هویت تمدنی و اسلامی ماست و تقدیر از بزرگان این خطه بخشی از هویت ملی ما است و بزرگانی مانند سعدی حق بزرگی بر گردن این سرزمین و ملت دارند و تا ایران است سعدی نیز خواهد بود.

1 (30)

 

امروز بهترین رابطه میان دولت و اصحاب فرهنگ و هنر را شاهدیم

وزیر ارشاد که از صبح روز 31 فروردین‌ماه به شیراز سفر کرده بود؛ پیش از حضور در مراسم بزرگداشت روز سعدی در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری این شهر شرکت کرد.  رضا صالحی امیری در مراسم افتتاح همزمان ۱۰ کتابخانه عمومی در شیراز گفت: در این دولت شاهد آشتی با اصحاب فرهنگ و هنر هستیم.

وی ادامه داد: دولت بدون جنجال و تبلیغات مسیر پیشرفت و توسعه را طی می‌کند و امروز بهترین رابطه را میان دولت و اصحاب فرهنگ و هنر شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۲ شاهد ساخت ۹۰ فیلم بلند بودند که امروز به ۱۶۰ فیلم رسیده است.

صالحی امیری ادامه داد: در ابتدای دولت ۲۲۰۰ فیلم کوتاه ساخته می‌شد که امروز به ۳۵۰۰ فیلم رسیده است.

وی یادآور شد: فروش سینما در سال ۹۲ حدود ۳۳ میلیارد تومان بود که امروز به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در ابتدای دولت ۸ میلیون نفر تماشاگر سینما داشتیم اما امروز به ۲۵ میلیون نفر رسیده است.

صالحی امیری افزود: پس از انقلاب  ۱۳۶۰۰ نشریه مجوز داده شده بود که طی این دولت ۶۴۲۰ مجوز داده شده است که ۴۷ درصد از کل مجوزات می‌شود.

وی تاکید کرد: در طی این دولت ۲۵۰۰ مجوز سایت و خبرگزاری داده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در بحث موزه‌ها و ارزش داشته‌های هنری نیز باید به این نکته توجه داشت که در موزه هنرهای معاصر تهران ۳ میلیارد دلار تابلوهای هنری است.

صالحی امیری افزود: در حوزه هنرهای نمایشی امروز هر شب شاهد حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ اجرا در تهران هستیم.

وی با اشاره به وضعیت کتابخانه‌ها در شیراز و فارس نیز گفت: در این دولت ۲۰۰ کتابخانه عمومی افتتاح شده که ۱۸ کتابخانه در فارس بوده است.

1 (29)

افتتاح دو نمایشگاه و رونمایی از دو کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد 

سیدرضا صالحی امیری همچنین با حضور در محل کتابخانه ملی و مرکز اسناد استان فارس، نمایشگاه خوشنویسی استاد یدالله کابلی خوانساری با عنوان "سی سال با سعدی" که همزمان با یادروز سعدی برپا شده است را افتتاح کرد.

نمایشگاه هنری "سی سال با سعدی" شامل ۳۱ اثر برجسته شکسته‌نویسی استاد یدالله کابلی خوانساری است که با استقبال بی‌نظیر سعدی دوستان گشایش یافت.

این نمایشگاه که تا ششم اردیبهشت دائر است، گوشه‌ای از تلاش‌های استاد کابلی خوانساری با مضامین و آثار پندآموز و ادبی سعدی شیرازی را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه "سی سال سعدی" گزیده‌ای از برجسته‌ترین آثار شکسته‌نویسی معاصر به قلم استاد بزرگ این رشته هنری است. استاد یدالله کابلی خوانساری چهره ماندگار هنر شکسته‌نویسی و احیاگر این هنر در دوران معاصر است.

در   مراسم افتتاحیه نمایشگاه "سی سال با سعدی" دکتر کوروش کمالی سروستانی مدیرکل کتابخانه ملی و مرکز اسناد استاد فارس، دکتر اصغر دادبه، منصور ضابطیان، منصور اوجی، علی اصغر محمدخانی وجمعی از هنردوستان و علاقمندان به سعدی و هنر خوشنویسی حضور داشتند.

1 (21)

رونمایی از دو کتاب حوزه تمدن فارس

همچنین سید رضا صالحی امیری با حضور در نگارخانه وصال شیراز  دو عنوان کتاب و یک نمایشگاه عکس را رونمایی و افتتاح کرد. "جایگاه ایرانیان شیرازی‌الاصل در توسعه تمدن و فرهنگ شرق آفریقا" و "میراث فرهنگی ملموس ایران در شرق آفریقا" دو عنوان کتابی است که امروز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد رونمایی شد.

این کتاب‌ها نوشته امیر بهرام عرب احمدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد برگزیده سال ۹۵ دانشگاه تهران است.

از دیرباز دیپلماسی فرهنگی توسط ایرانیان با جهان برقرار بوده است

رضا صالحی امیری در جریان رونمایی از این دو عنوان کتاب در شیراز گفت: رونمایی آثاری که امروز در دست مخاطب قرار گرفت برای میراث ماندگار ایران به جا خواهد ماند.

وی  بیان کرد: از دیرباز دیپلماسی فرهنگی توسط ایرانیان با جهان برقرار بوده که نماد آن جاده ابریشم است.

وی ادامه داد: این سرزمین به واسطه فارس و شیراز مانند نگینی به شمار می‌رود زیرا فارس شایسته تابیدن خورشید است که بر جهان می‌تابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سازگاری فرهنگ ایرانی اسلامی از دیرباز وجود داشته و این نماد همزیستی و هم‌نوایی فرهنگی است و هنوز صفحاتی از برگ زرین دوره هخامنشی برای اصحاب فرهنگ و هنر ناشناخته مانده زیرا چگونه ممکن است در آن دوره تاریخی ۷۲ ملت و نژاد زیر یک پرچم و چتر جمع شوند که بیانگر قدرت جهانی ایران است.

صالحی امیری بیان کرد: شیرازی و فارسی بود افتخار کمی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد که به موازات دیپلماسی سیاسی قرار می‌گیرد و افزود: البته دیپلماسی فرهنگی ناظر بر اشتراکات فرهنگی است زیرا این نوع دیپلماسی توانسته در طول تاریخ تداوم داشته باشد.

وی بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی ایران در اکثر کشورها نفوذ داشته زیرا بدون استثنا آثار و تمدن ایرانی در اقصی نقاط دنیا می‌درخشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: ۳۲۰ هزار اثر در قالب ۴۵ جلد به صورت فهرستگان نسخ خطی ایران از میان میلیون‌ها نسخه تاکنون به چاپ رسیده است.

همچنین نمایشگاه عکس "از شیراز تا زنگبار" با آثاری از محمودرضا معین‌پور حاوی ۴۵ عکس گزارشی و ۱۹ عکس هنری و یک ویدیو آرت حاوی کارهایی از مهدی کاظمی گشایش یافت.

 

گزارش: الهه بهرامی

عکاس: مهدی اقلیمی